7.5
anonymous geeft "Peaky Blinders - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 28 november 2014.
1
0

Peaky Blinders - Seizoen 1

"Birmingham, vlak na de Eerste Wereldoorlog. De Peaky Blinders bende maakt de straten van de Engelse stad onveilig. De criminelen zijn te herkennen aan de scheermesjes die ze in hun petten naaiden. Hun leider is de gevaarlijke Tommy Shelby (Cillian Murphy, Red Eye). De hulp van inspecteur Chester Campbell uit Belfast wordt ingeroepen om de straten van Birmingham schoon te vegen van al het gespuis. De serie Peaky Blinders is bedacht door Steven Knight, de scenarist achter onder andere de misdaadfilm Eastern Promises van David Cronenberg."

Een duidelijke samenvatting van Film1. Peaky Blinders is een misdaadserie, een periodeserie. Zo één die de Britten schijnbaar in overvloed hebben. Dit eerste seizoen telt zes afleveringen. Deze zes afleveringen zullen héél makkelijk verteerd worden door hij/zij die het gangstergenre een warm hart toedraagt. Alle randvoorwaarden voor boeiende televisie zijn namelijk aanwezig. De cast is uitstekend. Iets waar je de Britten wel op kunt vertrouwen. De serie ziet er uitstekend uit, ondanks dat er niet veel locaties worden gebruikt. Je kunt de armoede en de wanhoop van die tijd bijna proeven. Peaky Blinders etaleert treffend welke impact de Eerste Wereldoorlog op haar hoofdpersonen heeft gehad. Daarnaast is leven in moeilijke economische omstandigheden geen pretje. In Peaky Blinders is het de dienst zelf uitmaken óf onderdrukt worden.

Als je dieper kijkt naar de protagonist dan zie je meteen dat Tommy vooral dat gevoel van machteloosheid nooit meer wil kennen. Hij wil zijn lot zelf kunnen bepalen. Hij wil zijn leven niet in handen hebben van het leger, van de staat of anderen. Om dat te kunnen bewerkstelligen dient hij zelf een imperium op te bouwen. Daar is hij in dit seizoen dan ook naarstig mee bezig. Cillian Murphy is een betrouwbare hoofdpersoon die goed op zijn plaats is als Tommy. Daarnaast vallen (vooral) Helen McGrory (Aunt Polly) en Paul Anderson (Arthur Shelby) op. Het zijn duidelijk rollen in dienst van de hoofdpersoon. Maar Peaky Blinders maakt het aannemelijk dat elke gangster dit soort persoonlijkheden naast zich nodig heeft.

Dit eerste seizoen is vooral een machtsstrijd tussen Tommy en Chester Campbell. Chester Campbell geeft in de eerste aflevering een donderspeech over hoe hij de straten van Birmingham zal opruimen. Helaas, komt Chester na deze aflevering nooit meer zo dreigend en autoritatief over. Een man van zijn statuur zou uiteindelijk andere beweegredenen moeten hebben.

Het is jammer om te zien dat de urgentie een beetje uit de serie verdwijnt wanneer een driehoeksverhouding centraal komt te staan. Vooral omdat het (boeiendere) traject wat daarvoor wordt uitgestippeld dan teniet gedaan wordt. Het is daarbij moeilijk te geloven dat een man zo slim als Tommy niet in de gaten heeft wat er daadwerkelijk aan de hand is. Liefde verblindt, maar een man die zo wordt neergezet als Tommy zou (uiteraard) beter moeten weten. De serie is op haar sterkst wanneer personages berekenend bezig zijn. Wanneer zij onderzoeken hoe zij de ander een stap voor kunnen zijn. De liefdesperikelen mogen in de serie meer naar de achtergrond verschuiven.

Helaas eindigt de seizoensfinale in een anticlimax. Daar hoeft niks mis mee te zijn, maar hier werkt dit einde tegen de serie. De grote confrontatie is uiteindelijk minder bevredigend dan wat er elders in de serie getoond is. Daarbij had ik het gevoel dat de kijker lekker werd gemaakt, maar het gerecht (waar wij naar hunkerden) niet geserveerd werd. Dat kan niet de bedoeling zijn. Een functie van het vertellen van een verhaal is het uiteindelijk belonen van het publiek. Vanuit mijn oogpunt is de seizoensfinale daar niet geheel in geslaagd. Buiten deze misstappen is Peaky Blinders absoluut een aanrader. Zes afleveringen is precies goed voor dit eerste seizoen. Dat is iets wat het Britse model haar charme geeft. Geen opvulafleveringen of poespas. Het tweede seizoen is pas afgerond. Ik ga zeker kijken wat de Shelby's dan weer uitspoken.
Volg Peaky Blinders
Lock and Key
Lock and Key