Pascal Jans geeft "Obi-Wan Kenobi - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Pascal Jans op 2 juli 2022.
5
0

Obi-Wan Kenobi - Seizoen 1

Als Star Wars fan van het eerste uur keek ik erg uit naar de serie Obi-Wan Kenobi. De verwachtingen waren hooggespannen en ik ben niet teleurgesteld.

Als je iets gaat kijken wat met Star Wars te maken heeft dan is het altijd even zoeken in welke tijdsperiode de film of serie zich afspeelt. Dit kan soms lastig zijn voor nieuwe fans, maar ik vind dat de makers van Obi-Wan Kenobi dit goed oplossen. Deze Star Wars spin-off speelt zich af tien jaar nadat de Sith de Jedi hebben verslagen. Obi-Wan (Ewan McGregor, Fargo) zwerft nog rond op Tatooine en om niet ontdekt te worden, noemt de legendarische Jedi zichzelf Ben en werkt hij in een ranzig vleesverwerkingsbedrijf.

Op gepaste afstand beschermt hij één van de twee kinderen, van Anakin Skywalker en voor Darth Vader (Hayden Christensen, Higher Ground), de tienjarige Luke Skywalker. Kenners van de films weten dat de tweeling van Anakin en Padmé (Natalie Portman, Marvel's What If…?) van elkaar gescheiden zijn en voor hun eigen veiligheid naar verschillende locaties werden gebracht. Daar worden ze opgevoed door bondgenoten.

Overgebleven Jedi’s worden opgejaagd door Imperial Inquisitors onder leiding van de Grand Inquisitor (Rupert Friend, Homeland), maar intern vindt een prestigestrijd plaats door de rebelse Third Sister Reva (Moses Ingram, The Queen's Gambit). Achteraf blijkt dat haar opstandige gedrag te maken heeft met persoonlijke motieven.

Als een verfijnd seriebewonderaar voel je natuurlijk aan dat het rustige bestaan van Obi-Wan zal worden verstoord waardoor hij weer in actie moet komen. Terwijl Obi-Wan waakt over Luke wordt het andere kind, Leia Organa, ontvoerd en vraagt een oud bondgenoot Obi-Wan om hulp. Als getormenteerde oorlogsveteraan heeft Obi-Wan alle hoop verloren. Obi-Wan ziet zichzelf niet als een held, maar als een mislukkeling die zijn beste vriend niet kon redden. Ewan McGregor maakt dat voelbaar met gepijnigde blikken, lange stiltes en hij komt over als een oude man waarbij alles wat moeizamer gaat. Desondanks laat hij Leia niet aan haar lot over en start een reddingsmissie.

Gedurende deze missie krijgt hij te horen dat zijn leerling, Anakin Skywalker, nog leeft. Dit moge geen verassing zijn voor fans van het Star Wars-universum, maar was juist één van de redenen om deze serie te gaan volgen. Hierdoor draait de tweede helft van deze zesdelige serie voornamelijk om de persoonlijke vete tussen Obi-Wan en Darth Vader. Obi-Wan vindt nog steeds dat hij heeft gefaald als leermeester en is nog steeds van mening dat Darth Vader iets goeds in zich heeft. De onderlinge relatie tussen deze twee personages blijft fascinerend om naar te kijken en resulteert in twee grote confrontaties.

Obi-Wan Kenobi
© Disney+

Bij de terugkeer van Darth Vader krijg ik toch weer kippenvel als hij in beeld verschijnt

Het moge duidelijk zijn dat Ewan McGregor perfect is gecast als Obi-Wan Kenobi en zijn acteerkunsten zijn wederom om van te genieten. Daarnaast krijg ik bij de terugkeer van Darth Vader op het scherm toch weer kippenvel als hij in beeld verschijnt. Gecombineerd met prachtige locaties, een aantal spectaculaire lichtzwaard gevechten en een geweldige soundtrack maakt Obi-Wan Kenobi een waardige toevoeging aan het Star Wars-universum. De serie is gelanceerd als een mini serie, maar steeds meer lees je geruchten over een mogelijk tweede seizoen. De serie laat in ieder geval de mogelijkheid open om meer verhalen te vertellen, maar voelt tegelijkertijd ook wel aan als een afsluitend verhaal. Ik geef deze serie een 8,5.
Volg Obi-Wan Kenobi
Part VI
Part VI