7
Nienke de Boode geeft "NCIS: Los Angeles - Seizoen 1 " een 7.
Geschreven door Nienke de Boode op 10 januari 2015.
0
0

NCIS: Los Angeles - Seizoen 1

NCIS: Los Angeles is de eerste en redelijk succesvolle spin-off van NCIS. In deze serie volgen we het undercover team van de marine, Office of Special Projects. Ze behandelen alle zaken van nationale veiligheid die ook maar iets te maken hebben met mariniers. Vaak werken ze daarnaast ook nog samen met de FBI, CIA of een andere Amerikaanse veiligheidsdienst.

Het team dat we volgen bestaat uit G. Callen (Chris O’Donnell, Grey’s Anatomy), Sam Hanna (LL Cool J, S.W.A.T.), Kensi Blye (Daniela Ruah) en Dominic Vail (Adam Jamal Craig, In Time). Ze staan onder leiding van Henrietta “Hetty” Lange (Linda Hunt, The Practice). Daarnaast worden ze op de achtergrond geholpen door techneut Eric Beale (Barrett Foa, Entourage) en psycholoog Nate Getz (Peter Cambor, Notes from the Underbelly).

De zaak van de week bestaat vaak uit een lek in een veiligheidsdienst of een bomgevaar (of allebei). In elk geval moeten de teamleden undercover gaan om het probleem op te lossen en dat zal zelden zonder pistoolgevechten gebeuren. Want actie heeft de serie in ieder geval. Behalve het vele schieten en undercoverwerk, zit de serie ook vol plottwists en mysteries. Zo is één van de rode lijnen uit de serie het mysterie van Callen’s achtergrond. Niemand, inclusief hijzelf, weet wat over zijn familie en afkomst. Zelfs zijn voornaam is onbekend en dat is dan ook één van de vele dingen waar hij achter probeert te komen in de loop van het seizoen.

Naast Callen’s verleden komen ook de persoonlijke levens van de andere personages langs. Al snel wordt duidelijk dat geen van hen een normale jeugd heeft gehad en dat dat nu ook nog doorspeelt. Ook wordt snel duidelijk dat het werk dat ze doen niet zonder gevaren is. Soms raakt iemand gewond en op bepaald moment is het gevaar zelfs groter dan dat. Dat houdt zeker de spanning er wel in.

Want spannend is de serie zeker. Met de mysteries en schietpartijen en undercovermissies is CBS er zeer zeker in geslaagd een actieserie neer te zetten. Maar af en toe heb je het gevoel dat het allemaal net ‘to much’ is. Nu staat CBS in het algemeen al niet bekend om het principe ‘Less is more’, maar dat komt toch wel heel duidelijk in deze serie naar voren, veel meer dan in NCIS zelf.

Sowieso, deze serie is toch wel heel anders dan de originele serie. Waar in NCIS regelmatig voor rust werd gekozen in plaats van actie, is de rust hier vaak ver te zoeken. Ook is de diepgang duidelijk minder dan in NCIS. Zelfs de link met de marine is soms moeilijk te vinden, ondanks de N voor Naval (marine) in NCIS. Af en toe voelt het allemaal een beetje te geknutseld. Ze proberen het te hard.

Om NCIS: LA een goede start te geven zien we in het eerste seizoen met enige regelmaat personages uit NCIS voorbijkomen. Zo komt Leon Vance, directeur van NCIS, langs en helpt laborant Abby Sciuto met een zaak. Dit is wel leuk als NCIS fan, maar voegt verder niet veel toe aan de serie zelf.

Daarnaast heeft de serie ook last van enkele clichés; er worden honderden kogels geschoten, maar ze worden zelf nooit geraakt (behalve als dat de schrijvers natuurlijk een keer erg goed uitkomt, en dan natuurlijk altijd in de schouder, want stel je voor dat iemand doodgaat! Door deze verwonding kunnen ze dan natuurlijk de zaak net wel oplossen). Zelf schieten ze één keer en dood is de slechterik! Goed en kwaad is ook redelijk zwart-wit in deze serie.

Maar naast al deze negatieve dingen, zijn er ook positieve dingen aan deze serie. Zo kijkt de serie heerlijk weg en is het vaak wel echt spannend. Ook is de chemie tussen de personages wel redelijk aanwezig (niet in enorme mate, maar goed genoeg) wat vaak grappige scènes oplevert. Ze zijn goed op elkaar ingespeeld.

Een toppertje is het zeker niet, maar al met al zeker geen slechte serie. Als je een keertje wat leuks wilt kijken wat niet al te ingewikkeld is en waar lekker veel in geschoten wordt, dan is dit je serie. Wil je meer diepgang, dan kan je beter wat anders kijken. Ikzelf heb wel genoten van dit eerste seizoen van NCIS: Los Angeles. Daarom een 7 voor een spin-off van een spin-off. Van mij mag NCIS: Los Angeles nog wel even blijven.
Volg NCIS: Los Angeles
New Beginnings (2)
New Beginnings (2)