Sam Blaauboer geeft "My Hero Academia - Seizoen 6" een 9.
Geschreven door Sam Blaauboer op 8 Mei 2023.
3
0

My Hero Academia - Seizoen 6

My Hero Academia is een Japanese anime gemaakt door animatiestudio Bones en gebaseerd op de gelijknamige manga van K?hei Horikoshi.

Het mocht even duren, maar ik heb eindelijk seizoen zes van My Hero Academia gekeken. Al zo’n zeven jaar weet deze anime, gebaseerd op de gelijknamige manga-reeks van Kōhei Horikoshi, mij te boeien. Zal seizoen zes hier verandering in brengen?

My Hero Academia
© MBS

In seizoen zes staan twee verhaallijnen centraal. Het eerste deel van seizoen zes legt de focus op the Liberation Army, nu the Paranormal Liberation Front, welke geleid wordt door Tomura Shigaraki (Uchiyama Kouki, Bluelock). De omvang en kracht van deze nieuwe, vijandige groep, in combinatie met de eigenaardigheden en immense vaardigheden van o.a. Jin "Twice" Bubaigawara (Endou Daichi, Akame ga Kill!) en Gigantomachia (Mamiya Yasuhiro, Bleach: Thousand-Year Blood War) maakt deze groep tot een waardige tegenstander. In vorige seizoenen zagen we al dat Keigo "Hawks" Takami (Nakamura Yuuichi, Bluelock) inlichting probeerde te verzamelen over deze nieuwe, toen nog opkomende, groep. In seizoen zes zien we daar de resultaten van.

Zo blijkt dat Shigaraki, de leider van the Paranormal Liberation Front vermist is. In reactie hierop besluit The Hero Association een verrassingsaanval uit te voeren op het hoofdkwartier van the Paranormal Liberation Front, met alle beschikbare middelen, inclusief de UA-studenten. Een epische strijd volgt die, mij althans, op het puntje van mijn stoel deed zitten. Deze strijd leidt vervolgens het tweede deel van seizoen zes in waarin we een kant zien van de helden die tot op heden verscholen bleef. De superheldenmaatschappij brokkelt langzaamaan af en het vertrouwen in de helden verdwijnt.

My Hero Academia
© MBS

Na een wat teleurstellend vorig seizoen, introduceert seizoen zes twee nieuwe verhaallijnen die neigen naar perfectie.

Na een wat teleurstellend vorig seizoen, introduceert seizoen zes twee nieuwe verhaallijnen die in mijn ogen neigen naar perfectie. Met momenten die op verbluffende wijze zijn geanimeerd en gevuld zijn met sterke en hele mooie personagemomenten (houd voornamelijk je ogen open tijdens aflevering 23), denk ik dat seizoen zes een van de beste seizoenen tot nu toe is. De anime gaat dieper in op de wereld van de helden en toont goed hoe de destructieve gevechten tussen helden en slechteriken effect hebben op de maatschappij. Wat helpt bij het opzetten van het indrukwekkende tweede verhaal, Dark Hero. Straks meer daarover.

De eerste helft van seizoen zes bevat enkele van de beste momenten van My Hero Academia. Zeker als wordt gekeken naar het pakkend en aangrijpend plot, of de prachtige animatie die me veelal deed denken aan de School Festival arc uit seizoen één. We leren meer over de overkoepelende antagonist All for One en de krachten achter Allmight's en Deku's Quirk: One for All. De aanval op het hoofdkwartier van the Paranormal Liberation Front start daarnaast ook een keten van gebeurtenissen die zowel bekende als onbekende helden verenigt. In een epische strijd krijgen we te zien hoe ver de personages waar we van zijn gaan houden zijn gekomen. Iets dat in mijn ogen echt het idee achter My Hero Academia symboliseert. Altijd laten zien hoe de personages hun grenzen overschrijden om zichzelf nog verder te duwen.

Het is echt een genot om deze transformatie te volgen, vooral met de getalenteerde Daiki Yamashita die Midoriya feilloos inspreekt

Terwijl in de eerste helft van het seizoen de focus ligt op de helden, ligt in de tweede helft de focus meer op Midoriya (Daiki Yamashita, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba) en de ‘val van de helden’. Tijdens seizoen zes, en dan voornamelijk het tweede deel, zien we Deku transformeren. We zien hem veranderen van die altijd vrolijke en enthousiaste held die we zien in de eerste seizoenen van My Hero Academia, naar een soort antiheld die de stad bij elkaar houdt door angst te zaaien onder zowel slechteriken als helden. Het is echt een genot om deze transformatie te volgen, vooral met de getalenteerde Daiki Yamashita die Midoriya feilloos inspreekt.

Seizoen zes is absoluut het beste seizoen tot nu toe. De actievolle en emotionele scènes uit de eerste helft, in combinatie met de duistere toon van de tweede helft brengt deze anime naar een nieuw hoogtepunt. De Dark Hero verhaallijn laat naar mijn mening heel mooi zien wat het potentieel is van My Hero Academia en ik kijk dan ook uit naar seizoen zeven.
Volg My Hero Academia
No Man Is an Island
No Man Is an Island