Ruud Groff geeft "Mr. Robot - Seizoen 2" een 7.5.
Geschreven door Ruud Groff op 30 januari 2017.
2
0

Mr. Robot - Seizoen 2

Het ‘wow’-effect is van de serie af en dat is jammer. Zijn we wellicht te verwend geweest met het eerste seizoen, vraag ik me nu af tijdens het schrijven?

Digitalisering: alles wordt steeds abstracter en sneller in onze wereld. Heel handig, maar soms ook gevaarlijk. Een van deze gevaren, hacking, speelt een belangrijke rol in de serie Mr. Robot. In seizoen 1 wordt Elliot Alderson (Rami Malek, The Pacific) overgehaald door de hackersgroep fsociety om een groot bedrijf te hacken en daarmee de economie ‘plat te leggen’.

Waar seizoen 1 eindigt met de hack, concentreert seizoen 2 zich op de ernstige gevolgen van die hack. Het zorgt voor een ander gevoel dan het eerste seizoen had. Er zitten net als in het eerste seizoen mooie scenes in Maar helaas is de snelheid er uit waardoor je soms een aflevering zit ‘uit te kijken’. Iets wat ik in het eerste seizoen totaal niet had. Het ‘wow’-effect is van de serie af en dat is jammer. Zijn we wellicht te verwend geweest met het eerste seizoen, vraag ik me nu af? Als ik het seizoen nu versneld afspeel in mijn hoofd, gebeurt er namelijk wél enorm veel. Maar veel speelt zich af in de tweede helft.
Mr. Robot
© USA Network

Aan acteur Rami Malek (Elliot) ligt het in ieder geval niet. Net als het vorige seizoen speelt hij zijn karakter met verve. Naast Elliot komt er meer ruimte voor zijn zus Darlene (Carly Chaikin, Suburgatory), die worstelt als nieuwe ‘leider’ van fsociety, doordat Elliot zijn pijlers ergens anders op richt. Hij is fysiek niet bij de hackersgroep aanwezig en is in zijn hoofd vooral bezig met de vraag: ‘Waar is Tyrell Wellick (Martin Wallström)?’. En wellicht dat juist die verhaallijn veel korter had gemogen, waardoor de serie niet zo lang in dezelfde fase zou zijn blijven hangen.

Wat het tweede seizoen ook lang geheim houdt, is de vraag wie er voor Elliots deur stond aan het einde van het eerste seizoen. Je zult geduld moeten hebben om hier achter te komen maar het antwoord zal je verrassen. Waar de FBI fsociety opjaagt, speelt Angela Moss (Portia Doubleday, Mr. Sunshine) een ander gevaarlijk spel. Ze heeft zich aangesloten bij Ecorp, om het bedrijf van binnenuit verder te vernietigen.

Ikzelf heb me door dit seizoen heen gewerkt, omdat ik er van overtuigd ben dat dit seizoen een brug was naar een belangrijk derde seizoen

Ook dit jaar weet de serie je gedurende het seizoen op een verkeerd been te zetten, en dat is knap! Ik durf te wedden dat er een hoop kijkers voor deze twist zijn afgehaakt en daardoor de serie ‘vaag’ of ‘slecht’ vinden. Als je de twist wel hebt gezien, begrijp je het vage gevoel rondom dit seizoen beter. Mij motiveerde dit om vervolgens het tweede seizoen verder te kijken. Het seizoen brengt genoeg met zich mee, als je er op terugkijkt, al is het helaas in een te traag tempo. Daarnaast is de serie soms lastig te volgen: ‘Hoe zit het nu precies?’ vraag je jezelf dan af.

Het tweede seizoen heeft onder de fans voor verdeeldheid gezorgd. Sommigen vonden het een prima seizoen, anderen haakten af of vonden het niks. Ikzelf behoor tot de eerste categorie: prima, maar het is niet zo bingewatchwaardig als het eerste seizoen. Aan het einde van het tweede seizoen vangt ‘the next stage’ (de volgende stap) in het hele plan van fsociety aan.

Ikzelf heb me door dit seizoen heen gewerkt, omdat ik er van overtuigd ben dat dit seizoen een brug was naar een belangrijk derde seizoen (‘the next stage’). Ook Homeland had destijds een overbruggingsjaar (seizoen 3), voordat het opnieuw kon vlammen met de daaropvolgende seizoenen. Ik heb de hoop gevestigd op zo’n zelfde effect bij Mr. Robot, zodat ik en anderen weer zullen genieten van een ongetwijfeld fantastische Rami Malek als Elliot, die afgelopen seizoen volledig terecht een Emmy in de wacht sleepte voor zijn prestaties.

Of mijn voorgevoel juist was, is op dit moment nog niet bekend. Er komt een derde seizoen, maar wanneer blijft nog even de vraag. Onlangs verscheen er een deel van het script online, waarin actualiteit (Donald Trump) een belangrijke rol speelde. De serie lijkt dus opnieuw relevant te blijven in onze huidige samenleving en dat geeft mij goede hoop.
Mr. Robot
© USA Network
Volg Mr. Robot