7.5
Ron Schoonwater geeft "Morden i Sandhamn (The Sandhamn Murders) - Seizoen 4" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 6 november 2020.
3
0

Morden i Sandhamn (The Sandhamn Murders) - Seizoen 4

We raken de tel kwijt bij Mijn Serie! Volgens onze telling zou dit het zevende seizoen zijn van Morden I Sanhamn. Officieel is dit echter het vierde seizoen. Niet te verwarren met het derde seizoen dat de NPO nu uitzendt, maar dit fonkelnieuwe seizoen is te zien op myLum (de nieuwe naam van Lumière series). Bent u er nog? Gelukkig, want ook dit seizoen is het namelijk weer smullen van de inmiddels bekende ingrediënten.

Wel zijn er een paar grote verschillen te melden. De meest opvallende is de nieuwe rechercheur Alexander (Nicolai Cleve Broch, Acquitted/ Frikjent). Deze half Noor en Zweed zorgt ervoor dat Nora (Alexandra Rapaport, Gåsmamman) haar hart weer wat sneller slaat. Helaas kent ook Alexander zijn ongelukkige verhaal. Een aantal jaar geleden is zijn vrouw plotseling verdwenen. Dit heeft een enorme impact op zijn en zijn zoons leven. Het is een van de redenen dat Alexander bij zijn moeder op haar boot leeft. Het andere punt dat opvalt is dat de rol van Nora veel kleiner is dan gewend. Ze bemoeit zich nauwelijks met de zaken die spelen. In de eerste aflevering is dat nog niet merkbaar omdat haar dochter een van de slachtoffers is, maar in de andere drie afleveringen is ze opvallend vaak op de achtergrond. Althans, als je dat met de andere drie seizoenen vergelijkt. Gelukkig wordt haar privéleven wel weer voldoende belicht.

In alles schittert Morden I Sandhamn in haar eenvoud.

Grootste kracht van deze televisieserie is dat het zich afspeelt op de adembenemende Sandhamn eilanden. De prachtige natuur zorgt voor een geweldige achtergrond. Bovendien is het karakter van de serie afgestemd op haar locatie. De eilandbewoners zijn, net als dorpelingen, meestal bekenden van elkaar. De gemoedelijkheid slaat ook over op de verhalen van schrijfster Viveca Sten. De vaak relatief luchtige verhalen zijn onderdeel van het succes. Dit is een Zweedse televisieserie waarin de zon altijd schijnt en waarin familiedrama een net zo'n grote rol speelt als de moorden. De humor is nooit ver weg. Ook niet als het om grote en ernstige thema's gaat. Denk bijvoorbeeld aan scheiding waarin je ex ineens iets heeft met een van je beste vriendinnen, drugs en een psychopaat die het moorden niet laten kan.

Dit vierde seizoen heeft vier afleveringen van anderhalf uur: Blue Lies, The Twins, The Promise en Vicky. Drie van de vier afleveringen zijn van het bekende niveau. Het gezellig samen op de bank zitten te genieten van de vaak simpele, maar doeltreffende verhalen wordt in deze televisieserie tot kunst verheven. Een van de vier afleveringen doet het wat minder. Dat komt mede door de onaangekondigde en onduidelijke flashbacks bij de dader. Het duurt even voordat je als kijker doorhebt wat zich vroeger en nu afspeelt.

Verder biedt Morden I Sandhamn niets nieuws onder de immer brandende zon.

Verder biedt Morden I Sandhamn niets nieuws onder de immer brandende zon. Bij sommige series is dat kwalijk en jammer, maar bij zo'n feelgood serie als deze is het een fantastische kwaliteit. Als kijker hoef je jezelf niet al te druk te maken en zit je nergens op het puntje van je stoel na weer zo'n brute en duistere moord. Hoewel Alexander en zijn zoon getormenteerd zijn heeft het nergens die hele donkere kant die we van andere Scandinavische televisieseries gewend zijn. In alles schittert Morden I Sandhamn in haar eenvoud. Laten we eerlijk zijn. Het is daardoor heerlijk ontspannen televisie kijken.
Volg Morden i Sandhamn
Max (2)
Max (2)