9
Wichita van Rijkom geeft "Meisje van plezier - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 26 Oktober 2017.
8
0

Meisje van plezier - Seizoen 1

Ruim een miljoen kijkers iedere zondagavond op RTL4 en daarbij is het vooruitkijken via Videoland niet eens meegerekend. Lovende recensies in de media en zelfs een Zilveren Televizier-Ster voor hoofdrolspeelster Angela Schijf (welke zij tijdens haar dankspeech ook deels opdroeg aan deze rol). Meisje van Plezier is een hit en heeft een duidelijke stempel gedrukt op het genre drama in combinatie met erotiek. Na het succes van Fifty Shades of Grey is het ook eigenlijk niet zo gek dat een serie met dit thema het goed doet op de Nederlandse tv, hoewel Meisje van Plezier het nog netjes houdt in vergelijking met die boeken/filmreeks.

Het verhaal draait om Nadine (Angela Schijf, Flikken Maastricht) die na de scheiding van haar man er alleen voor komt te staan en uiteindelijk in de escortwereld belandt. Een wereld vol mysterie met hier en daar ook gevaar.

Angela weet haar karakter Nadine als een sterke en zelfverzekerde maar tegelijkertijd ook zeer gevoelige en kwetsbare vrouw goed neer te zetten.

Nadine en oud-schoolvriendin Meryem (Birgit Schuurman, Lieve Lust) hebben, voordat Nadien haar gezin stichtte en ze elkaar uit het oog verloren, al een tijdje samengewerkt. Inmiddels is Nadine echter moeder van twee kinderen en heeft haar man Remco (Peter Paul Muller, Gooische Vrouwen) haar net verlaten voor haar halfzus Xanna (Britte Lagcher, Overspel). Nadine moet geld verdienen om op eigen benen te kunnen staan en de baantjes blijken niet voor het oprapen te liggen. Meryem heeft ondertussen een goedlopend (high-)escort bedrijf en ziet in Nadine een goede werknemer. Beetje bij beetje wordt Nadine (terug) het escort wereldje ingezogen en beleeft ze hier ook steeds meer plezier aan. Het geeft haar een zelfstandigheid die ze al in tijden niet meer heeft gevoeld. Al lijkt gaandeweg dit seizoen deze vrijheid wel met een prijs te komen.

De kwaliteit van de serie verbaasde mij iedere aflevering weer opnieuw. De origineel gekozen muziek op exact de juiste momenten en realistische scènes en dialogen maakte Meisje van Plezier echt een plezier om naar te kijken. Waar andere verhalen met dit soort thema’s al gauw uitlopen op clichés en scènes soms geforceerd aanvoelen, was daar bij deze serie nauwelijks sprake van. De enige verhaallijn die mij minder trok was die van Nadine’s moeder Patricia (Geert de Jong) en haar nieuwe Belgische vlam Willem (Filip Peeters, Salamander). Hoewel ik ook hierin soms wel wat herkenbare momenten voorbij zag komen en de chemie tussen hen absoluut vermakelijk vond, voegde hun verhaal voor mij weinig toe. Wellicht is dit echter een leeftijdsdingetje en denken oudere kijkers hier anders over. Het was in ieder geval nu ook weer niet vervelend om naar te kijken en het gaf in het bijzonder Xanna wel wat meer diepgang door haar relatie met adoptiemoeder Patricia te laten zien.

Meisje van Plezier is gewoon een ijzersterke serie die in mijn ogen dan ook niets anders verdient dan een tweede seizoen!

De laatste afleveringen van de serie moeten nog uitgezonden worden, maar ik heb zelf via een proefabonnement op Videoland alvast vooruit kunnen kijken en zo ook al de finale kunnen zien. Zoals de spanning zich gedurende dit hele eerste seizoen opbouwt, is dit tijdens de finale niet anders. Xanna kan haar rol maar niet vinden in het leven van Remco en de kinderen en worstelt ook nog altijd met haar kinderwens die Remco vanwege zijn sterilisatie niet zal kunnen vervullen. Voor Nadine wordt het ondertussen lastiger om haar dubbelleven geheim te houden voor haar vrienden en familie en ook kinderen Chris (David Rebergen) en Lina (Iris van der Made) lijken steeds meer te lijden onder hun moeders nieuwe baan. Sander (Roeland Fernhout, Zwarte Tulp), zakenpartner van Remco en goede familievriend, heeft het ook steeds moeilijker met het verborgen houden van zijn gevoelens voor Nadine. Niet alles kan geheim blijven, en uiteindelijk zullen er dan ook meerdere geheimen op straat komen te liggen.

Angela weet haar karakter Nadine als een sterke en zelfverzekerde maar tegelijkertijd ook zeer gevoelige en kwetsbare vrouw goed neer te zetten. Het balanceren van haar taken als moeder en escort is iets wat niet makkelijk is, maar zij doet dit natuurlijk over komen. De finaleaflevering toont de kracht van het karakter Nadine maar ook van Meryem en geeft een mooi voorzetje voor wat een volgend seizoen eventueel nog te bieden heeft. Ooit probeerde Net 5 met Dagboek van een Callgirl al eens dit genre een kans te geven. Een goede poging destijds, maar het was het net niet. Meisje van Plezier lijkt van diens fouten geleerd te hebben en met een origineel en sterk verhaal een frisse nieuwe serie te hebben neergezet. Door alle goede acteurs en het ogenschijnlijk grote budget heb ik na acht afleveringen maar weinig op- of aanmerkingen kunnen vinden. Meisje van Plezier is gewoon een ijzersterke serie die in mijn ogen dan ook niets anders verdient dan een tweede seizoen!

[image-91667]
Volg Meisje van plezier
Aflevering 8