Leuk?
6
0
Bekijk stemmen
Maid - Seizoen 1
Innemend sociaal drama die de hoofdprijs verdiend.
Maid vertelt het verhaal van Alex, een schitterende rol van Margaret Qually (The Leftovers), die wegloopt uit een vergiftigde relatie. Alex is een jonge moeder die al vroeg haar leven zag veranderen. Waar ze op weg leek naar een studie veranderde haar zwangerschap alles. Haar relatie met rebel en barman Sean (Nick Robinson, A Teacher) start met jeugdig enthousiasme. Wanneer Alex echter zwanger blijkt te zijn veranderd de sfeer. Sean is alcoholist en agressief. Voordat hij fysiek gewelddadig wordt neemt Alex met haar driejarige dochter Maddy, een uitstekende rol van de zeer jonge Rylea Nevaeh Whittet, de benen.
Het helpt Alex niet dat ze nauwelijks steun kan vinden bij haar ouders. Haar moeder Paula, een ongewone maar fantastische rol van Andie MacDowell(Wireless) is bipolair. Ze is artistiek, maar ook erg naïef in haar relatie met mannen. Alex moet eerder voor haar zorgen dan andersom. De dynamiek tussen beide hoofdrolspeelsters is grandioos. Dat komt omdat beide ook in het werkelijke leven moeder en dochter zijn. Bovendien weet Andie MacDowell vanuit eigen ervaring wat het is om een bipolaire moeder te hebben. Hank (Billy Burke, Most Dangerous Game), de vader van Alex, doet er alles aan om zijn relatie met Alex te verbeteren. Het lijkt een uitstekende kerel die het beste met haar voor heeft. Naarmate er meer van het verleden duidelijk wordt snap je als kijker steeds beter de terughoudendheid van Alex.
Door het verhaal van Alex en Maddy te volgen komen we ook andere verhalen tegen. Zoals die van de puissant rijke Regina waar Alex professioneel schoonmaakt. Regina lijkt een koude kikker en carrièrejager. Wanneer Alex meer komt te weten ontstaat er ook een ander beeld. De bitsige baas Yolanda is ook niet bepaald een makkelijk type. Aan de ene kant empathisch, maar aan de andere kant ook gewoon erg commercieel. Verder komen er meerdere vrouwen voorbij die ontsnapt lijken uit een gewelddadige relatie. Danielle raakt daarvan Alex nog het meest. Een uiterlijk sterke en vrolijke vrouw die net zo makkelijk klein wordt als ze haar ex-man aan de telefoon krijgt.
Maid is een onthutsend beeld in hoe er omgegaan wordt met vrouwen die te maken hebben met fysiek en psychisch geweld. Waar Alex zich door haar kracht er doorheen lijkt te slaan worden veel vrouwen gemangeld door het systeem. Je laat alles achter om in veiligheid te komen, maar die veiligheid blijkt eerder schijnveiligheid.
Maid is overigens geen puur kommer en kwel verhaal. Alex en Maddy kennen voldoende geluksmomenten. Daar tegenover staat dan wel terugslag en tegenslag. Hoop blijft echter een centraal thema. Hoe hard je er ook voor moet vechten. Deze serie wordt nergens te zwaar. Dat komt ook door de humor die regelmatig gebruikt wordt. De onderlinge relaties laten verder eerder kwetsbaarheid zien dan kwaadaardigheid. Zelfs aan de grootste etter blijkt een goede kant te bezitten. Zo wordt Sean nergens neergezet als de grote boosdoener, maar wordt het wel duidelijk gemaakt dat hij fout zit. Ook dat maakt Maid een uiterste sterk sociaal drama. Er wordt geanalyseerd, maar er wordt nergens zonder meer veroordeeld. Goed en kwaad zit namelijk in elk mens.
Maid vertelt het verhaal van Alex, een schitterende rol van Margaret Qually (The Leftovers), die wegloopt uit een vergiftigde relatie. Alex is een jonge moeder die al vroeg haar leven zag veranderen. Waar ze op weg leek naar een studie veranderde haar zwangerschap alles. Haar relatie met rebel en barman Sean (Nick Robinson, A Teacher) start met jeugdig enthousiasme. Wanneer Alex echter zwanger blijkt te zijn veranderd de sfeer. Sean is alcoholist en agressief. Voordat hij fysiek gewelddadig wordt neemt Alex met haar driejarige dochter Maddy, een uitstekende rol van de zeer jonge Rylea Nevaeh Whittet, de benen.
Na dat zware besluit om te vertrekken hoop je dat Alex in rustiger vaarwater terecht komt. Niets is minder waar. Bureaucratie en onbegrip vindt Alex op haar weg. Ze vindt een veilige tijdelijke haven in een vrouwenopvang, maar voor werk en het vinden van een huis blijkt er veel meer nodig. Daarvoor moet Alex flink aan de bak. Dat Alex het schijnbaar lastig vindt om hulp te aanvaarden helpt haar niet. De duidelijk verliefde Nate (Raymond Ablack, Nurses (2020) lijkt een ingang te vinden. Dat gaat met zeer kleine stapjes. Toch lijkt er een sprankje hoop voor de toekomst. Alex komt soms sterk over, maar ze maakt regelmatig de verkeerde keuzes.Maid is een onthutsend beeld in hoe er omgegaan wordt met vrouwen die te maken hebben met fysiek en psychisch geweld.
© Netflix
Het helpt Alex niet dat ze nauwelijks steun kan vinden bij haar ouders. Haar moeder Paula, een ongewone maar fantastische rol van Andie MacDowell(Wireless) is bipolair. Ze is artistiek, maar ook erg naïef in haar relatie met mannen. Alex moet eerder voor haar zorgen dan andersom. De dynamiek tussen beide hoofdrolspeelsters is grandioos. Dat komt omdat beide ook in het werkelijke leven moeder en dochter zijn. Bovendien weet Andie MacDowell vanuit eigen ervaring wat het is om een bipolaire moeder te hebben. Hank (Billy Burke, Most Dangerous Game), de vader van Alex, doet er alles aan om zijn relatie met Alex te verbeteren. Het lijkt een uitstekende kerel die het beste met haar voor heeft. Naarmate er meer van het verleden duidelijk wordt snap je als kijker steeds beter de terughoudendheid van Alex.
Door het verhaal van Alex en Maddy te volgen komen we ook andere verhalen tegen. Zoals die van de puissant rijke Regina waar Alex professioneel schoonmaakt. Regina lijkt een koude kikker en carrièrejager. Wanneer Alex meer komt te weten ontstaat er ook een ander beeld. De bitsige baas Yolanda is ook niet bepaald een makkelijk type. Aan de ene kant empathisch, maar aan de andere kant ook gewoon erg commercieel. Verder komen er meerdere vrouwen voorbij die ontsnapt lijken uit een gewelddadige relatie. Danielle raakt daarvan Alex nog het meest. Een uiterlijk sterke en vrolijke vrouw die net zo makkelijk klein wordt als ze haar ex-man aan de telefoon krijgt.
© Netflix
Maid is een onthutsend beeld in hoe er omgegaan wordt met vrouwen die te maken hebben met fysiek en psychisch geweld. Waar Alex zich door haar kracht er doorheen lijkt te slaan worden veel vrouwen gemangeld door het systeem. Je laat alles achter om in veiligheid te komen, maar die veiligheid blijkt eerder schijnveiligheid.
Maid is overigens geen puur kommer en kwel verhaal. Alex en Maddy kennen voldoende geluksmomenten. Daar tegenover staat dan wel terugslag en tegenslag. Hoop blijft echter een centraal thema. Hoe hard je er ook voor moet vechten. Deze serie wordt nergens te zwaar. Dat komt ook door de humor die regelmatig gebruikt wordt. De onderlinge relaties laten verder eerder kwetsbaarheid zien dan kwaadaardigheid. Zelfs aan de grootste etter blijkt een goede kant te bezitten. Zo wordt Sean nergens neergezet als de grote boosdoener, maar wordt het wel duidelijk gemaakt dat hij fout zit. Ook dat maakt Maid een uiterste sterk sociaal drama. Er wordt geanalyseerd, maar er wordt nergens zonder meer veroordeeld. Goed en kwaad zit namelijk in elk mens.
Maid is een top serie. Er wordt uitstekend geacteerd. De beelden passen perfect bij het thema. Er is veel groen, maar door de huizen en de stacaravans is het duidelijk dat het om gewone mensen gaat. Waar vorig jaar The Queen's Gambit hoge ogen gooide op Netflix kies ik dit jaar voor Maid als één van de onverwachte toppers.Maid is een top serie.
Over de auteur, Ron Schoonwater
Na jaren zijn schrijftalent te hebben gebruikt voor muziekrecensies werd het tijd de overstap te maken naar het schrijven over zijn andere grote passie. Films en, de laatste jaren vooral, TV series. Hoewel het altijd leuk is om te vertellen dat je (vooral) van kwaliteit series houdt uit bijvoorbeeld Groot Brittannië en Scandinavië is hij ook fan van Amerikaanse series in de breedste zin van het woord. TV series zijn dan ook een afspiegeling van het leven. Humoristisch, spannend, serieus, verdrietig, spectaculair, dramatisch, ongelooflijk, mooi & soms slechts ter vermaak en afleiding.
Meer recensies van Ron Schoonwater
Reacties (0)