8
Helgoned geeft "Magnum, P.I. - Complete serie" een 8.
Geschreven door Helgoned op 25 Maart 2014.
0
0

Magnum, P.I. - Complete serie

Magnum, P.I. is één van mijn favoriete series, met recht een klassieke jaren tachtig detectiveserie. Met als achtergrond het mooie Hawaii, actie, aantrekkelijke mannen en vrouwen en snelle auto’s, kan dat natuurlijk ook niet missen. Maar Magnum is veel meer. De scripts zijn van hoog niveau, het acteerwerk is prima en de karakters hebben diepgang. De meeste detectiveverhalen van de serie kennen ook meerdere lagen, de zaken liggen vaak net even anders dan de kijkers op het eerste gezicht verwachten. Elk seizoen had ook wel een aantal speciale afleveringen, soms puur gericht op de komische noot, soms op de dramatische zaken of explosieve actie. Daarmee bleef de serie vaak verrassend en fris.

Thomas Sullivan Magnum (Tom Selleck) is een privédetective (private investigator) die in het gastenverblijf op het landgoed van de steenrijke schrijver Robin Masters op Hawaii woont. Dat landgoed wordt beheerd door de Brit Jonathan Higgins (John Hillerman), die ervoor zorgt dat het landgoed perfect wordt onderhouden en bewaakt, onder andere door twee Doberman Pinscher honden. Magnum is een sloddervos en vrouwenverslinder, Higgins is een stijve pietje precies en een control freak. De twee mannen hebben een fraaie haat-liefde verhouding in de serie, want naast de verschillen hebben zij ook belangrijke overeenkomsten. Beide mannen hebben gediend in het leger en zijn complex. Hun liefde uit zich door een apart soort vader-zoon relatie. Hun rivaliteit is soms subtiel, maar ook kinderachtig en gemeen. Zo mag Magnum de Ferrari van Robin Masters lenen, maar als hij er al te onvoorzichtig mee omspringt deinst Higgins er niet voor terug om de honden Zeus en Apollo op Magnum af te sturen.

Magnum heeft een aantal trouwe vrienden uit de Vietnamtijd die hem geregeld assisteren bij zijn klussen, dat zijn T.C. en Rick. T.C. is een eigenaar van het bedrijf Island Hoppers, dat mensen en goederen vervoert met zijn helikopter tussen de vele eilanden van Hawaii. Rick is de manager van de exclusieve King Kamehameha Club aan een privaat stuk strand. Rick heeft goede connecties met zowel de welgestelde toplaag als de onderwereld van Hawaii. In de serie wordt de hechte band tussen de drie mannen mooi weergegeven, sporadisch worden beelden uit hun Vietnamverleden daarbij getoond. Alle drie mannen gaan op hun eigen wijze om met de verschrikkingen en ervaringen die ze uit de oorlog delen.

Er zijn aardige details die de serie een eigen karakter geven. Zo is de stem van Magnum ook vaak te horen in de voice over, waarin hij commentaar geeft op zijn eigen acties. De acteurs maken ook contact met de kijkers door even recht in de camera te kijken. Een leuk gegeven is verder dat de man op de achtergrond, Robin Masters, de gehele serie niet in beeld komt. We krijgen alleen de stem te horen, die wordt verzorgd door niemand minder dan Hollywoodster Orson Welles. In latere seizoenen wordt de suggestie gewekt dat Higgins mogelijk Robin Masters is, maar het raadsel wordt gelukkig nooit opgelost.

Een destijds onverwachte troef van de serie is Tom Selleck. Tom Selleck zijn carrière begon met het maken van reclamefilmpjes, kleine rollen en vele televisiefilms. Door een tweetal gastrollen als privédetective in de serie The Rockford Files kreeg hij in 1980 de rol van Magnum aangeboden. Hij won een Golden Globe en een Emmy, werd viermaal door het publiek gekozen als favoriete mannelijke televisie-acteur door People en was één van de seks symbolen van de jaren tachtig. In recente jaren is hij vooral bekend van de Jesse Stone televisiefilms en de serie Blue Bloods. In de serie Magnum is hij geen superheld, maar een detective die fouten maakt, verwondingen oploopt en trauma’s met zich draagt. Die menselijkheid maakt dat het een overtuigende hoofdpersoon is.

De serie is een aanrader voor iedereen die houdt van detectiveseries met intelligente scripts en verrassende ontwikkelingen. De geloofwaardige vriendschap van de hoofdrolspelers is een perfecte basis voor spanning, humor en actie. De geloofwaardigheid van de serie kreeg wel een flinke knauw door het einde van het zevende seizoen. In de laatste aflevering werd de serie afgesloten, maar de fans waren ontevreden over het einde. Er kwam toen toch nog een kort achtste seizoen, waarin wat zaken rechtgezet werden, maar het hoge niveau van de eerste zes seizoenen werd helaas niet meer gehaald.
Volg Magnum, P.I. (1980)
Resolutions (2)
Resolutions (2)