5
Esther Ram geeft "Legion - Seizoen 1" een 5.
Geschreven door Esther Ram op 14 juli 2018.
1
2

Legion - Seizoen 1

Ik ben gek op Marvel-films en de -series die aansluiten bij de X-Men-films. Een serie waar mutanten de hoofdrol in spelen vind ik al helemaal leuk. Heel benieuwd was ik dan ook naar de nieuwe Marvel-serie: Legion.

David Haller (Dan Stevens, Downton Abby) is een mutant met enorme krachten. Alleen denkt hij zelf last te hebben van schizofrenie. Hij struint inrichtingen af totdat hij verliefd wordt op Sidney Barret (Rachel Keller, Fargo). Via haar komt hij op een campus terecht vol met mutanten. Een plek waar zijn soortgenoten hem helpen om zijn krachten onder controle te krijgen en waar langzaam blijkt dat David door de tijd kan reizen en de realiteit kan vervormen. Krachten die ook minder vriendelijke mensen, bijvoorbeeld The Eye, graag willen gebruiken of vernietigen.

Legion is zeker een unieke superheldenserie, die vooral wat vreemd aanvoelt. De vertelling van het verhaal is erg bijzonder, en je wordt plat gegooid met flashbacks en valse herinneringen. Een superheldenserie die niet zoals alle andere superheldenseries is.

Seizoen 1 van Legion bestaat maar uit 8 afleveringen. In het begin vond ik dit een hele goede serie. Ik kon mijn aandacht erbij houden en ik kon niet stoppen met kijken. Helaas zakte dit bij mij na een aantal afleveringen af. Ik begreep de serie niet meer. Legion is echt een serie waarbij je je aandacht moet houden om de draad niet totaal kwijt te raken. Er worden zoveel puzzelstukjes gegeven, die allemaal met elkaar verbonden moeten worden, dat het wat teveel is. Er komen flashbacks voorbij die weer overlopen in beelden van het hier en nu. Ik vond de serie niet van het begin tot eind boeien maar wist op gegeven moment niet meer goed wat nou realistisch en wat nep was. Ondanks dat dit bij de serie hoorde, irriteerde mij dit zeer. Ik had geen flauw idee waar de serie naar toe ging.

Wel vond ik de cast goed acteren. Dan Stevens speelt de hoofdrol goed. Zijn worsteling met de stemmen in zijn hoofd en de angsten die hij heeft, komen erg goed over. Later leert hij het beter omarmen en dat voelt natuurlijk aan.

Ik heb besloten dat ik seizoen 2 aan mij voorbij laat gaan. Maar mocht je geboeid naar seizoen 1 hebben gekeken en je aandacht erbij hebben kunnen houden, dan wens ik je veel plezier met seizoen 2.
Legion
© FX