6.5
anonymous geeft "House of Cards (2013) - Seizoen 5" een 6.5.
Geschreven door anonymous op 25 juni 2017.
8
0

House of Cards (2013) - Seizoen 5

De ‘gouden eeuw van de televisie’ zorgt er al enkele jaren voor dat de ene na de andere kwaliteitsserie verschijnt. Toch kleeft er ook een keerzijde aan deze stortvloed aan series; de uitdaging voor makers om meerdere seizoenen relevant en interessant te blijven. Het gevaar van goede series schuilt vooral in de creatieve uitputtingskracht van de makers; series als Breaking Bad, The Wire en The Sopranos wisten min of meer op hun hoogtepunt te stoppen, terwijl producties als Dexter en Homeland hun hoogtepunten overstemden door te lang door te gaan. Dit is een van de redenen waarom ik al enkele jaren enige scepsis heb wanneer House of Cards vernieuwd wordt met een of meerdere seizoenen. De eerste twee seizoenen waren fenomenaal, waarna het derde seizoen flink teleurstelde. Het vierde seizoen leek hierna de hoge verwachtingen wel weer enigszins in te lossen. Het vijfde seizoen lijkt echter weer te verzanden in een neerwaartse spiraal waarin de gebreken van de serie niet langer verborgen blijven. Het grootste probleem van de serie is vooral dat het subtiele, vileine machtstheater uit de eerste seizoenen steeds vaker ontaardt in een weeïge, eendimensionale thriller.

Het vijfde seizoen van House of Cards start vrijwel direct na afloop van de finale van het vierde seizoen, waarin president Frank Underwood (Kevin Spacey, American Beauty) en zijn vrouw en vice-presidentskandidaat Claire (Robin Wright, Forrest Gump) de oorlog verklaarden aan een op IS geïnspireerde terreurgroepering (IKO). Dit deden zij vooral om te voorkomen dat een verwoestend krantenartikel, waarin enkele slachtoffers van de Underwoods schadelijke onthullingen deden, ervoor zou zorgen dat ze ten onder zouden gaan in de naderende presidentsverkiezingen. De eerste helft van het vijfde seizoen draait dan ook vooral om deze presidentsverkiezingen (die al bijna drie seizoenen in beslag nemen). Als de verkiezingen eenmaal plaatsvinden, weten de Underwoods met enkele ‘slimmigheden’ nog te zorgen dat deze nog lang niet concluderend zijn. Het is slechts een van de vele voorbeelden waarin de kijker weer geprobeerd duidelijk wordt te maken dat de Underwoods werkelijk alles doen om aan de macht te blijven. En dit is dan ook direct wat steeds meer begint te wringen in House of Cards. Als kijker weten we inmiddels wel dat Frank en Claire nergens voor terugdeinzen. In het vijfde seizoen worden zoveel (onrealistische) wendingen aan het verhaal gegeven dat dit enigszins storend wordt. We krijgen nog steeds niet echt antwoord op de vraag waarom ze doen wat ze doen en de Underwoods en hun entourage verworden daardoor steeds meer tot eendimensionale machtswellustelingen die in de verste verte geen last hebben van een geweten.

De belangrijkste vraag voor aanvang van het vijfde seizoen was in hoeverre House of Cards nog relevant zou zijn, met een werkelijkheid die bijna meer bizarre wendingen kent dan de makers van politiek drama waarschijnlijk ooit voor mogelijk hadden kunnen houden. Klonken de woorden ‘president’ en ‘Trump’ enkele jaren geleden nog als een absurdistisch sprookje; inmiddels is dit verworden tot de realiteit en zijn schandalen, dubieuze banden met Rusland en bedreigingen aan de orde van de dag in het Witte Huis. Hoewel het grootste deel van dit seizoen al werd opgenomen voor de verkiezing van Donald Trump, worden enkele zaken uit de werkelijkheid wel degelijk in de serie verwerkt (denk onder andere aan een inreisverbod voor burgers uit moslimlanden en protestborden als ‘Niet mijn president’).

Het is dus niet zozeer Trump die de oorzaak is van dit vrij matige seizoen van House of Cards. Hoewel er wel degelijk enkele verrassende wendingen aan het verhaal worden gegeven en de serie zoals altijd prachtig in beeld is gebracht, kent dit seizoen opvallend veel zwakke plekken. Kevin Spacey is zonder twijfel een van de beste acteurs van zijn generatie, maar krijgt van de schrijvers steeds minder geschikt materiaal om mee te werken. Waar zijn Frank Underwood in de eerste seizoenen nog een charismatische doch corrupte schurk was, ontwikkelt hij zich in dit seizoen steeds meer tot eendimensionale slechterik. In de eerste seizoenen nam Spacey je mee in de krochten van zijn duistere karakter, maar dit wordt vanaf seizoen drie elk jaar steeds iets moeilijker. In het vierde seizoen merkte ik al dat ik eigenlijk hoopte dat Frank ten val zou komen door de onthullingen van journalist Tom Hammerschmidt (Boris McGiver, Lincoln). In dit seizoen lijkt het weliswaar steeds meer die kant op te gaan, maar blijft zijn personage uiteindelijk toch vrijwel overal onderuit komen en krijgen we nergens ook maar enige extra verdieping van zijn karakter. Bij tegenspeelster Robin Wright is dit gelukkig iets minder het geval. Haar Claire Underwood blijft een fascinerend personage, vooral door het sublieme acteerwerk van Wright. De rol van Claire wordt steeds belangrijker voor de serie en dit, in combinatie met de seizoensfinale, biedt nog wel wat mogelijkheden voor een eventueel zesde seizoen.

Een ander sterk punt van de eerdere seizoenen van House of Cards was de sterke bezetting van de bijrollen, met onder meer Jayne Atkinson (24) als minister van Buitenlandse Zaken, Michael Kelly (Black Mirror) als rechterhand van Frank en Neve Campbell (Scream) als campagnemanager. Maar ook deze bijrollen kunnen het zwalkende vijfde seizoen niet redden, omdat de makers ook hen geen enkele gelaagdheid of ontwikkeling meegeven. Hoewel de nieuwe personages van Patricia Clarkson (Six Feet Under) en Campbell Scott (The Amazing Spider-Man) interessante toevoegingen aan de cast zijn, worden sommige personages net zo makkelijk weer aan de kant gezet; alsof de makers nog even per se wat moorden in het seizoen wilden verwerken. Zo wordt in een van de meest lachwekkende scènes van de serie tot nu toe een vrij belangrijk personage (letterlijk) aan de kant geschoven, en wordt hier wel heel laconiek mee omgesprongen. Een ander dieptepunt is de rol van schrijver en minnaar van Claire, Tom Yates (Paul Sparks, Boardwalk Empire). Dit ligt niet per se aan het acteerwerk, maar zelden voelde een personage in een dramaserie zo overbodig als Tom Yates. Hij lijkt vooral in het verhaal te worden gehouden om Claire een extra verhaallijn te geven, maar zijn personage is zo oninteressant en onbelangrijk dat de vele zendtijd die hem is gegund ongelooflijk zonde van de tijd is. De rol van Yates is exemplarisch voor de soapachtige, eendimensionale thriller waar House of Cards steeds meer van weg krijgt.

Voor het zesde seizoen is het te hopen dat de schrijvers het niveau van de eerste twee seizoenen terug weten te vinden. Hoewel het vijfde seizoen wel degelijk vermakelijk is en enkele interessante verhaallijnen kent, kan dit niet verhullen dat de makers zich in steeds meer bochten moeten wringen om de Underwoods aan de macht te laten blijven. De ietwat ongeloofwaardige wendingen die hiervoor noodzakelijk zijn staan het verhaal grotendeels in de weg en de personages lijken steeds eendimensionaler te worden. In House of Cards is bijna iedereen uit op macht en is er nauwelijks ruimte voor enig idealisme of een geweten. De seizoensfinale biedt zoals gezegd nog wat interessante mogelijkheden voor een eventueel zesde seizoen, maar de angst dat House of Cards in de categorie ‘series die te lang door zijn gegaan’ terecht zal komen, zal alleen maar groeien als de makers het niveau uit de eerste twee seizoenen niet terug weten te vinden.
Volg House of Cards (2013)
Chapter 73
Chapter 73