Dave Scholting geeft "Homeland - Seizoen 8" een 8.5.
Geschreven door Dave Scholting op 17 Mei 2021.
7
0

Homeland - Seizoen 8

Na acht seizoenen kwam er op 26 april 2020 een einde aan de successerie Homeland.

Ik vond Homeland in 2011 één van de beste series die dat jaar uitkwam. Het verhaal over een Amerikaanse marine-sergeant, Nicholas Brody (Damian Lewis, Billions), die jarenlang gevangen had gezeten in Afghanistan door toedoen van Al Qaida en van wie na zijn vrijlating vermoed werd dat hij wellicht was overgelopen naar diezelfde Al Qaida (en daarmee een potentieel gevaar zou kunnen zijn voor de VS), vond ik echt ijzersterk. Carrie Mathison (Claire Danes) was de CIA-agente die moest uitzoeken of Brody nog wel te vertrouwen was. Superspannend door zijn vele twists in het verhaal werd de kijker voortdurend aan het twijfelen gebracht over Brody. Het tweede seizoen vond ik ietsje minder, maar nog steeds zeer goed. Het derde seizoen vond ik erg rommelig geschreven en het was duidelijk dat ze niet goed meer wisten wat ze aan moesten met Brody - en vooral met zijn gezin. In de seizoenen die daarna volgden, kwam de focus meer en meer op Carrie en haar mentor Saul Berenson (een briljante Mandy Patinkin, Criminal Minds) te liggen en vond de reeks zichzelf wat mij betreft opnieuw uit.

Als een serie enkele jaren op televisie is, gaat het zichzelf herhalen of wordt het voorspelbaar

Aan alles komt een eind en dat geldt dus ook voor Homeland. En dat is maar goed ook. Want als een serie enkele jaren op televisie is, gaat het zichzelf herhalen of wordt het voorspelbaar. Dat is bij Homeland niet anders. Danes speelt nog steeds goed en overtuigend de rol van de labiele Carrie, maar de wat ervaren seriekijker ziet dat het op den duur niet meer dan een trucje is wat deze actrice doet. Een pruillipje hier, bevend stemmetje, grote opgezette, vochtige ogen en als Carrie dan ook nog haar medicijnen niet inneemt om haar bipolaire stoornis te kunnen onderdrukken, weten we alweer hoe laat het is. Of als Carrie tegen iemand zegt dat de persoon in kwestie bij haar veilig is en dat zij degene zal beschermen, kun je er vergif op innemen dat het betreffende personage zeer waarschijnlijk zal sneuvelen.

Homeland
© Showtime

In dit laatste seizoen is Saul de nationale veiligheidsadviseur van de recent ingezworen president Ralph Warner (Beau Bridges, Bloodline). Hij is in een vergevorderd stadium wat betreft vredesonderhandelingen met de Taliban in Afghanistan. Carrie is nog steeds herstellende van haar heftige gevangenschap in Rusland en de manier waarop ze daar behandeld is. Om die reden worstelt zij om zich bepaalde gebeurtenissen uit die periode te herinneren. Carrie is er eigenlijk nog helemaal niet klaar voor om weer aan het werk te gaan, maar Saul heeft haar dringend in Afghanistan nodig. Daar aangekomen zien we haar opnieuw door smalle straatjes sluipen, paranoïde om zich heen kijkend en gevolgd door een schokkende camera zodat het lijkt alsof je er zelf bij bent. Dit zou je bijvoorbeeld ook kunnen kennen van de The Bourne-films met Matt Damon, geregisseerd door Paul Greengrass. Ook dit is niets nieuws meer onder de zon voor Homeland. Dat neemt echter niet weg dat dit laatste seizoen nog steeds zeer onderhoudend, érg spannend en zeker goed geacteerd is. Dat buiten beschouwing gelaten is het tóch goed dat het na acht seizoenen tot een einde is gekomen. Het is tijd voor andere dingen, zowel voor de makers als de kijker.

Homeland
© Showtime

Het is altijd maar de vraag of het einde van een serie na afloop geslaagd of bevredigend genoemd kan worden

Het is altijd maar de vraag of het einde van een serie na afloop geslaagd of bevredigend genoemd kan worden of dat het de boeken in zal gaan als behoorlijk slecht of zelfs ronduit waardeloos. Wordt het een einde als Breaking Bad (perfect), als Lost (twijfelachtig) of als een Game of Thrones (ronduit slecht)? Gelukkig eindigt dit laatste seizoen van Homeland best redelijk en in lijn met de algehele serie. Het is een einde wat je van een serie als deze en van een karakter als Carrie mag verwachten. Wat mij betreft dus gewoon een bevredigend einde van een topserie die me toch wel jarenlang met veel plezier en spanning aan de buis heeft gekluisterd.
Volg Homeland
Prisoners of War
Prisoners of War