5
anonymous geeft "Hinterland - Seizoen 1" een 5.
Geschreven door anonymous op 2 augustus 2014.
0
0

Hinterland - Seizoen 1

Misdaadverhalen vallen grofweg in twee categorieën uiteen: stadse en plattelandse. Stadse misdaad van klassieke allure (wat mij betreft althans) is bijvoorbeeld Prime Suspect, Rebus en Trial and Retribution. Wie behalve spanning ook van ‘stunning views’ over het weidse platteland van Groot Brittannië houdt, komt vanzelf uit bij series als Vera, DCI Banks en het immens populaire Midsummer Murders. Aan die laatste categorie heeft de BBC vorig jaar een nieuwe serie toegevoegd: Hinterland. Vier afleveringen, gefilmd tegen de achtergrond van de overweldigende westkust van Wales. Meer nog dan in de hiervoor genoemde series was het de bedoeling het landschap een belangrijke rol toe te kennen; volgens de bedenker van de serie zou Aberystwyth en omgeving zelfs een van de hoofdpersonen moeten zijn.

De echte hoofdpersoon is Tom Mathias (Richard Harrington, Crave), een politie-inspecteur van het type dat onmisbaar (b)lijkt te zijn voor een succesvol misdaadverhaal. Hij is om onduidelijke redenen vanuit London overgeplaatst, woont in een stacaravan buiten het stadje en draagt een geschiedenis met zich mee die hem zichtbaar kwelt. Tom Mathias is het prototype van de gekwelde speurder. Die natuurlijk de meest gruwelijke misdaden moet onderzoeken. Hinterland mag dan gedraaid zijn met de promotie van Wales als achterliggend doel, het is er echter vaak niet pluis. In iedere aflevering moet immers een aantal moorden worden opgelost.
Ieder misdaadverhaal moet op zijn eigen merites worden beoordeeld en dat geldt dus ook voor Hinterland. De belangrijkste vraag is dus in hoeverre is deze serie anders dan andere ‘plattelandse’ series? Zijn de makers er inderdaad in geslaagd het graafschap Ceredigion een eigen rol te geven? Helaas is dat niet het geval; ik zie tenminste geen verschil met eerder genoemde series als Vera en DCI Banks. De vele shots van land, zee en lucht zijn fraai en zullen zeker bijdragen aan het imago dat Wales nastreeft, maar meer ook niet. Dat was toch wel de bedoeling. Specifiek is hooguit de geslotenheid van de gemeenschap op het platteland rond Aberystwyth. Het gebied is dun bevolkt en de mensen die er wonen, kennen elkaar al sinds hun jeugd. Dat schept een band die alles onder een dekmantel van zogenaamde onwetendheid houdt wat buitenstaanders niets aangaat. Voor mensen ‘van buiten’ is het sowieso moeilijk een plaats in de hechte gemeenschap te veroveren. Je moet je daartoe in ieder geval aanpassen en dat betekent onder meer horen, zien en zwijgen. Wie dat niet lukt, moet dat vroeg of laat bekopen, soms zelfs met zijn leven.

Dat de makers van Hinterland hun belofte onvoldoende waarmaken, is echter niet mijn belangrijkste bezwaar; de vier afleveringen zouden desondanks nog best kunnen boeien. Maar dat doen ze te weinig. Sommige verhalen vond ik ronduit voorspelbaar en wat zo’n beetje een doodzonde voor iedere serie is, is dat verhaaldraden niet worden afgehecht. Het type van de gekwelde speurder mag dan inmiddels weinig origineel meer zijn maar je zult in ieder geval binnen het bestek van de serie duidelijk moeten maken wat de voorgeschiedenis van dat personage is. Wie zijn bijvoorbeeld de kinderen op het fotootje dat hij zo zorgvuldig koestert? Maar dat gebeurt niet. Tom Mathias is aan het eind van aflevering vier nog dezelfde raadselachtige man die hij in de eerste aflevering was. Bovendien worden in dat laatste verhaal allerlei cliffhangers ingebouwd waarmee uiteindelijk niets gebeurt. Deugt Mathias’ chef nu wel of toch niet? Gaat hij inderdaad afrekenen met de persoon die zijn carrière lijkt te bedreigen, zoals de slotscène suggereert? Mogelijk krijgen we in een tweede serie, die inmiddels op stapel staat, wel antwoord op deze vragen.

Al met al liet Hinterland mij behoorlijk onbevredigd achter en ik begrijp niet goed waarom de KRO juist deze serie heeft aangekocht. De BBC heeft toch zo veel beters te bieden.
Volg Hinterland
Episode 4: Part 2