7
Ron Schoonwater geeft "Grantchester - Seizoen 5" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 3 Oktober 2020.
2
0

Grantchester - Seizoen 5

Grantchester is in alles Brits. Het vindt plaats in een sfeervol, historisch en karakteristiek dorp. Het acteerwerk is overtuigend en de setting is “top notch”. De televisieserie speelt zich in de jaren vijftig af. Dit zorgt voor een heerlijk nostalgisch gevoel. De grootste verandering die Grantchester door heeft gemaakt is dat het depressieve karakter en de donkere kant van de voorgaande seizoenen verdwenen zijn. Dit komt vooral door het vertrek van acteur James Norton in zijn rol van dominee Sidney Chambers (Mc Maffia).

De uitgekiende balans tussen lichte en zware kost is daarmee enigszins verstoord.

Dit vijfde seizoen is het eerste seizoen zonder de genoemde dominee. James wist zijn rol bij uitstek melancholisch en getormenteerd te spelen. Dat is iets wat de nieuwe dominee Will Davenport (Tom Brittney, The Five) mist. Hoewel de schrijvers moeite doen om Will een complexe relatie te bezorgen met zijn moeder en hem vergelijkbare problemen te bezorgen als Sidney wordt het nergens zo meeslepend. De uitgekiende balans tussen lichte en zware kost is daarmee enigszins verstoord. Dit seizoen worden wel zware thema's aangekaart, zoals pedofilie, dementie en homofobie. Het heeft echter allemaal slechts een licht dramatisch randje. Het voelt daardoor constant net te lief aan.

Grantchester
© ITV

Grantchester teert dit keer duidelijk op het 'feel good' element. Zware thema's voelen nergens echt zwaar. Dat komt mede omdat ook andere karakters ineens minder negatief door het leven gaan. Inspecteur Geordie Keating (Robson Green, Wire In The Blood) kent nog wel problemen thuis, maar van zijn kritische en neerslachtige kant is weinig overgebleven. Zelfs de heimelijke homo Leonard (Al Weaver, Press) zit in veel positiever vaarwater. Daar kan zelfs een bezoek van zijn norse vader (uiteindelijk) weinig aan veranderen.

Grantchester teert dit keer duidelijk op het 'feel good' element.

Het vijfde seizoen is door bovenstaande over het algemeen veel lichter van toon. Het is nu veel meer een gezellige serie voor het hele gezin. Bijna het hele gezin dan, want voor de allerjongsten zal het toch nog wat te zwaar op de maag liggen. Dit seizoen is eigenlijk wat betreft sfeer en gemoedelijkheid vergelijkbaar met het eveneens Britse Call The Midwife. Daarin worden ook zware thema's altijd tot lekkere behapbare brokken gereduceerd. Dit vijfde seizoen van Grantchester is net zo lekker, maar helaas wel minder diepgaand als de vier seizoen hiervoor. Het eindcijfer eindigt daardoor een punt lager dan normaal.
Volg Grantchester
Episode 6
Episode 6