Sharon Vermeesch geeft "Gotham Knights - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Sharon Vermeesch op 16 Maart 2023.
6
0

Gotham Knights - Eerste aflevering

Bruce Wayne, oftewel Batman, is in Gotham Knights vermoord. Wie hem vermoord heeft? Een groep jonge criminelen, in opdracht van zijn geadopteerde zoon Turner. Of lijkt dat alleen maar zo?

Gotham Knights speelt zich af in, hoe kan het ook anders, Gotham City. Velen zullen bekend zijn met het verhaal van Batman, die als superheld en misdaadbestrijder de inwoners van deze stad beschermt tegen schurken. Echter draait Gotham Knights niet om Batman. Batman wordt namelijk al vrij vroeg in de aflevering vermoord. Degenen die voor deze moord opdraaien zijn Bruce’s geadopteerde zoon Turner (Oscar Morgan, Millie Inbetween), broer en zus Harper (Fallon Smythe, Grown-ish) en Cullen (Tyler DiChiara) en de Joker’s dochter Duela (Olivia Rose Keegan, Days of Our Lives).

Gotham Knights
© The CW

Niet iedereen is ervan overtuigd dat deze tieners verantwoordelijk zijn voor de dood van Bruce Wayne. De officier van justitie, Harvey Dent (Misha Collins, Supernatural), gelooft sowieso niet dat Turner bij de moord betrokken was. Echter is hij niet helemaal objectief, aangezien hij praktisch Turner’s oom is. Naast Harvey wordt de groep nog bijgestaan door Carrie, oftewel Robin (Navia Ziraili Robinson, Raven’s Home) en Turner’s beste vriendin Stephanie (Anna Lore, All American).

In de eerste aflevering worden dus meteen veel belangrijke personages geïntroduceerd. Het nadeel hiervan is dat deze personages vrij oppervlakkig, en misschien zelfs een beetje saai, overkomen. Het is namelijk lastig om in een kleine drie kwartier achtergrond te verschaffen over al deze personages. Ik verwacht dat dit in de komende afleveringen wel meer uitgewerkt gaat worden, waardoor de tieners wellicht interessanter worden. Uitzondering hierop is de dochter van de Joker. Saai kun je haar namelijk niet noemen! Met haar bijdehante opmerkingen, goede vechtmoves en haar impulsieve en gekke gedrag steekt Duela er zeker bovenuit. Persoonlijk ben ik ook heel benieuwd naar het verhaal van Harvey Dent. Het is bekend dat Harvey uiteindelijk Two-Face wordt en ik kijk er enorm naar uit hoe deze transformatie weergegeven wordt.

Met haar bijdehante opmerkingen, goede vechtmoves en haar impulsieve en gekke gedrag steekt Duela er zeker bovenuit.

De pilotaflevering doet mij denken aan een mix van andere series die te zijn zijn of waren op The CW. Het heeft de donkere sfeer van Arrow, het mysterieuze van Riverdale en net als in DC’s Stargirl draait de serie om tiener-superhelden. Mocht jij een fan zijn van deze series, dan zou ik Gotham Knights absoluut een kans geven!

Ik vond de eerste aflevering prima en denk dat deze serie alleen maar beter gaat worden! Echter ben ik toch ook een beetje bang om er te gehecht aan te raken. Het is een zeer spannende tijd voor scripted series op The CW. Het overgrote deel is al gecanceld of bezig aan het laatste seizoen, en het netwerk heeft al aangegeven niet meer dan een handjevol scripted series op te nemen. Ik vraag me daarom af of Gotham Knights überhaupt wel een eerlijke kans krijgt. Maar goed, dat is een zorg voor later. Voor nu zal ik elke week zeker klaar zitten voor een nieuwe aflevering!

De eerste aflevering van Gotham Knights is dinsdag 14 maart uitgezonden op The CW. Wekelijks zal op dinsdagavond een nieuwe aflevering verschijnen op deze zender. De volgende dag is de aflevering te streamen op de site van The CW. Het eerste seizoen bestaat uit dertien afleveringen en op dit moment is nog niet bekend of er een tweede seizoen gaat komen.
Volg Gotham Knights
Night of the Owls
Night of the Owls