Maar liefst zeventien nieuwe series zijn er 2017 midseason in première gegaan, en geen enkele serie raakt genoeg kijkers om goed genoeg gevonden te worden.

Het is tobben dit jaar voor de netwerken. Vanaf 1 januari 2017 zijn er maar liefst zeventien nieuwe series uitgebracht door de netwerken en geen enkele serie voldoet. Zelfs niet met de huidige bescheiden standaard van kijkcijfers halen de nieuwe serie voldoende cijfers om de netwerken en adverteerders geïnteresseerd te houden, laat staan dat de series vernieuwd worden. En soms is dat niet de schuld van de serie zelf maar, volgens sommige, door het middelmatige herfstseizoen.

Sam Armando, top investering-directeur bij MediaVest-Spark vertelt: In het verleden werden de midseason-successen ingeleid door de fundering die was gelegd in het najaar. Alles, behalve NBC ( en sport op FOX) gaat neerwaarts dit jaar. Omdat alleen This Is Us (NBC) dit najaar er echt uitsprong is er geen enkel succes waarop de midseason serie kan meeliften.”

Zelfs 24: Legacy, die direct na de Superbowl werd uitgezonden, een toch wel zekere gok, komt niet boven de 1.0 live demo* uit op de maandagavond. Spin-offs doen het overal even slecht, met The Blacklist: Redemption, eigenlijk al dood in het water bij NBC, maar de zender lijkt wel een solide serie te hebben aan de vierde Windy City-franchise; Chicago Justice.

Wat interessant is, is de reactie van CBS over zijn slechte presteerders. De nieuwe serie Training Day is verbannen naar de zaterdagavond en een andere nieuwe serie, Doubt, is na twee dagen verwijderd van het uitzendschema. Daarmee geeft de zender een signaal af door te breken met de afwachten-wat-er-gebeurt-houding dat sommige adverteerders zeer tegen het zere been was.

Armando vult aan: “ Als iemand als Glenn Geller {CBS entertainment president} ziet dat iets niet beter gaat worden moet je hem eigenlijk erkenning geven om de series los te laten en door te gaan naar de volgende.”

Ben jij het eens met Armando en Geller dat er eerder ingegrepen moet worden als een serie niet de benodigde cijfers en/of kritieken krijgt.?


Glenn Geller


NB: The Good Fight is inmiddels vernieuwd met een tweede seizoen door CBS.

*1.0 live demo = demografie van kijkers van 18-49 jaar die rechtstreeks kijken.