Ron Schoonwater geeft "Gomorra (2014) - Seizoen 5 (Code MyLum)" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 14 december 2021.
4
0

Gomorra (2014) - Seizoen 5 (Code MyLum)

'This is the end my friend' dit rocknummer van The Doors spookt door mijn hoofd na de laatste aflevering van de Italiaanse maffiaserie Gomorra (2014).

Natuurlijk ga ik niet vertellen wat de uitkomst van dit laatste seizoen is. Verder heb ik mijn bespiegelingen over het einde van dit seizoen al gegeven in mijn recensie over de eerste vier afleveringen. Ik weet inmiddels of ik wel of geen gelijk heb gekregen. Feit is dat de onderlinge strijd tussen Ciro en Gennaro in de tien afleveringen centraal staat. Daar kunnen de andere interessante personages en gebeurtenissen weinig aan veranderen.

De kwaliteit van de serie is over het algemeen goed tot uitstekend.

Het algehele gevoel is dat Gomorra (2014) een serie is met hoogte- en dieptepunten. De kwaliteit van de serie is over het algemeen goed tot uitstekend. Er zaten duidelijk mindere seizoenen en afleveringen tussen. Dit laatste seizoen hoort niet bij het beste van deze maffiaserie. Mogelijk heeft dat te maken met het bekende fenomeen dat de verwachtingen van de kijker bij een definitief einde altijd hoog zijn. Voor de makers ligt de lat dan extra hoog om daaraan te voldoen. Soms gaan zij dan ten onder aan die druk. Deze keer pakt het wat betreft kwaliteit en spanning echter aardig uit. Het vijfde seizoen voldoet aan alle criteria die Gomorra (2014) zichzelf de afgelopen seizoenen gesteld heeft. Er is ruimte voor geweld, manipulatie, verraad en onverwachte plotwisselingen.

Gomorra (2014)
© Sky Atlantic

De beelden zijn zoals eerder gebruikt soms schokkerig. Deze techniek wordt bewust gebruikt. Als kijker word je zo namelijk letterlijk een onderdeel van de actie. De kleurzetting van de beelden is zoals altijd al bewust donkerder gehouden. Het past bij de grimmige sfeer. Net als die troosteloze flats die ook dit seizoen weer een hoofdrol opeisen. Het feit dat deze serie weinig ruimte geeft aan het schetsen aan een romantisch beeld van (drugs)criminaliteit is al langer bekend. Wat dat betreft is het vijfde seizoen een typisch Gomorra (2014) seizoen.

Dit seizoen hoort niet bij de klassiekers van deze goede televisieserie. Daarvoor is de weg naar de eerdergenoemde tweestrijd te voorspelbaar. Bovendien wordt de machtsbalans wel heel makkelijk verstoord. Zeker als je op het nieuws hoort dat het gaat om slechts een beperkt aantal doden en gewonden. Verder worden er soms onnavolgbare besluiten genomen. Wanneer de vijand op de knieën zit dan laat je hem, normaal gesproken, niet lopen. Dat gebeurt nu wel. Het logisch gevolg is dat je dit later duur komt te staan.

Het laatste seizoen is een eervol einde voor een van de betere maffiaseries.

Het laatste seizoen is een eervol einde voor één van de beste maffiaseries. De serie eindigt niet op haar hoogtepunt. Mede daardoor kan ik er vrede mee hebben dat er geen vervolg komt. Terugkijkend is Gomorra (2014) een prima serie voor de liefhebbers. Met dank aan de film en deze serie is de rauwe realiteit van maffia en criminaliteit in het algemeen ook in andere films en series zichtbaar. In die zin heeft Gomorra (2014) veel voor het genre betekend. Ik ben benieuwd welke serie in het gat springt die Gomorra (2014) nu heeft laten vallen.
Volg Gomorra (2014)
Episode 10
Episode 10