8.5
Helgoned geeft "George Gently - Seizoen 6" een 8.5.
Geschreven door Helgoned op 29 juli 2016.
1
0

George Gently - Seizoen 6

Het is Martin Shaw uiteindelijk glansrijk gelukt om het imago van knappe, keiharde agent van zich af te schudden. Eind jaren zeventig en begin jaren tachtig was hij in het Verenigd Koninkrijk als geheim agent Ray Doyle in The Professionals één van de allerbekendste actiehelden. Na ruim vijf jaar had hij schoon genoeg van dat imago en ging hij het toneel op, hopende dat hij dan meer serieus genomen zou worden als acteur. Sinds hij in 2001 rechter John Deed speelt en vanaf 2007 inspecteur George Gently is hij gerespecteerd als acteur. De serie inspector George Gently, naar de boeken van Alan Hunter, is hem op het lijf geschreven.

George Gently
© BBC One

Dit zesde seizoen bestaat weer uit vier afleveringen van anderhalf uur en speelt in het jaar 1969. De eerste aflevering is Gently Between the Lines, waarin George Gently en John Bacchus (Lee Ingleby, The Five van Harlan Coben) nog bijkomen van de dramatische gebeurtenissen uit het vorige seizoen, toen beide mannen werden neergeschoten tijdens een confrontatie met een gangster. John Bacchus twijfelt inmiddels zodanig aan zijn eigen capaciteiten dat hij ontslag neemt. Gently probeert hem binnen boord te houden door samen met hem een gevoelige zaak te onderzoeken. De politie van Newcastle heeft een stel oproerkraaiers aangehouden die de sloop van een gebouw probeerden tegen te houden. Eén van de arrestanten is echter overleden in de cel. Gently en Bacchus komen er achter dat het gezag van de politie niet meer is wat het eens was.

In de tweede aflevering Blue for Bluebird onderzoeken beide mannen de dood van een medewerkster op een familie vakantiekamp aan de kust. Probleem is dat bijna het gehele personeel wel een reden heeft om verdachte te zijn in deze zaak. Al snel blijkt dat de term 'familie' de lading van het vakantiepark al lang niet meer dekt. Ondertussen probeert Bacchus meer tijd met zijn dochter door te brengen, iets dat zijn ex-vrouw Lisa probeert tegen te werken. In de derde aflevering Gently with Honour krijgen de agenten te maken met de militaire mores. De jonge voormalige soldaat Scott Tanner pleegt een moord in een Turks badhuis, een bekende ontmoetingsplaats voor homosexuele mannen. Het is aan Gently en Bacchus om deze ingewikkelde situatie op te lossen, nog ingewikkelder als blijkt dat de psychiater van de jongeman zelfmoord pleegt. George Gently komt daarbij ook in aanraking met zijn eigen verleden.

In de slotaflevering met de mooie dubbelzinnige titel Gently Going Under onderzoekt Gently een moord in een kolenmijn in Burnsend. De kolenindustrie staat flink onder druk van gas, olie en nucleaire energie en de mijn in Burnsend staat ook op de nominatie om gesloten te worden. Als blijkt dat de overleden persoon een vakbondsleider was, lijken de motieven voor de moord duidelijk. De lokale gemeenschap worstelt echter met meer zaken, zoals de energiepolitiek en de problemen lijken terug te gaan tot de Tweede Wereldoorlog.

George Gently
© BBC One

Dit zesde seizoen is een mooie voortzetting van deze BBC serie.

Dit zesde seizoen is een mooie voortzetting van deze BBC serie. De eerste aflevering geeft weer nieuwe dynamiek aan de samenwerking tussen de beide hoofdrolspelers. In plaats van Gently die Bacchus constant moet corrigeren, probeert hij zijn jonge collega nu juist weer zodanig op te peppen dat hij weer vertrouwen in zichzelf krijgt. Gelukkig blijft Bacchus een stijfkop die soms knullige fouten maakt, maar toch sympathie weet op te wekken. George Gently is nog steeds een ervaren, afstandelijke agent die zijn principes voor niets en niemand opzij zet. De serie is met veel aandacht gemaakt en de sfeer van de jaren zestig is goed getroffen. Het feit dat de verhalen sterk blijven en er steeds goede gastacteurs zijn, is te danken aan de maker Peter Flannery (van het uitstekende Our Friends of the North) die er vanaf de eerste aflevering al bij is. Gelukkig is er inmiddels ook al een zevende seizoen.
Volg George Gently
Gently and the New Age
Gently and the New Age