Hessel Hoekstra geeft "Gangs of London - Seizoen 2" een 7.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 25 november 2022.
5
0

Gangs of London - Seizoen 2

In seizoen twee is Gangs of London grootser en bruter, maar ook ongeloofwaardiger.

Twee jaar geleden blies Gangs of London iedereen omver. De misdaadserie van Gareth Evans koos ervoor extreem geweld tot een kunst te verheffen – een bloederig ballet – in plaats van prijzenswaardig acteerwerk te laten zien of een geloofwaardig verhaal te vertellen. Het werkte. Kogels vliegen je om de oren, botten breken hoorbaar en elke aflevering doet een schepje bovenop de vorige. Dat er een tweede seizoen zou komen, was een no-brainer. Toch levert het tweede seizoen een beetje kwaliteit in.

Londen is een chaos na de grootschalige bendeoorlog uit het eerste seizoen. De overgebleven familieleden en volgelingen van de vermoorde misdaadkoning Finn Wallace (Colm Meaney, Hell On Wheels) zijn hun leven niet zeker. Ook Elliot Finch (Sope Dirisu, Humans), een undercoveragent die infiltreerde bij de familie Wallace, zit als een rat in de val. De tegenstanders van de Wallace-clan hebben een splinternieuw wapen in handen: de Georgische gangster Koba (Waleed Zuaiter, Altered Carbon).

De actie is weer heerlijk bruut

Ondanks dat bedenker Gareth Evans minder betrokken is bij de productie van de serie blijft Gangs of London heerlijk bruut. De actie ziet er weer strak uit. Niet alleen grote schietpartijen inclusief helikopters worden spectaculair in beeld gebracht, ook één-op-één-gevechten zijn uitstekend gechoreografeerd. In de laatste aflevering zit zo’n gevecht en het is echt een lust voor het oog. Tenminste, als je het aankan om hiernaar kijken, want niet iedereen zal van zulke gruwelijke beelden houden.

Zeker, de serie richt zich vooral op actie en niet op goed acteerwerk of een sterk verhaal. Tot op zekere hoogte kun je dat ook wel door de vingers zien. Dit seizoen vliegt soms echter iets teveel uit de bocht qua geloofwaardigheid, en dat is toch jammer. In series als deze kan het best gebeuren dat een personage waarvan je dacht dat die doodging, toch opeens springlevend is. Maar om dat nou meerdere keren achter elkaar te doen, dat is zelfs voor Gangs of London teveel van het goede.

De verhaallijn is soms ongeloofwaardig, zelfs voor de wereld van Gangs of London

Ik vond het einde van het eerste seizoen heel mooi omdat een aantal verschillende sleutelfiguren het loodje legden en er een interessant nieuw speelbord voor het tweede seizoen ontstond. Maar doordat deze personages toch niet allemaal dood blijken, wordt dit alles te niet gedaan. Zo krijg je eigenlijk meer van hetzelfde en dat doet de onvoorspelbaarheid van de serie geen goed.

Waar seizoen twee wel op vooruit is gegaan, is de karakterisering van sommige personages. Vooral Elliot moet opeens omgaan met de gevolgen van zijn eigen acties en die van anderen, en hij moet lastige keuzes maken. Hetzelfde geldt voor Wallace’s voormalige rechterhand Ed Dumani (Lucian Msamati, His Dark Materials). De dilemma’s waar zij voor komen te staan zijn interessant, en de keuzes passen goed bij hun personages. Ook de nieuwe gangster Koba is een heerlijke toevoeging aan de serie en hij past heel goed bij de geschifte wereld waarin deze serie zich afspeelt.

Nog steeds is Gangs of London een wrede actieserie die liefhebbers van geweld op het scherm omver zal blazen. Toch is de verhaallijn in dit seizoen net iets te ongeloofwaardig, zelfs voor een serie deze. Dat neemt niet weg dat ik hoop op een derde seizoen, want het einde heeft interessante aanknopingspunten voor een eventueel vervolg.
Volg Gangs of London
Episode 8
Episode 8