Je blokkeert onze banners :(
We merken dat onze advertenties niet worden weergeven, waarschijnlijk omdat je AdBlock, Ghostery of andere software gebruikt. Dat vinden we jammer, hiermee ontneem je MijnSerie in essentie inkomsten die we hard nodig hebben. Help ons door MijnSerie te whitelisten of neem Premium!

De perfecte score bestaat niet - oproep aan alle recensenten

24-07-2016 20:34

Hoewel ik dit bericht bijna eerst plaatste bij een oudere recensie op mijnserie.nl van een paar jaar terug leek het mij naderhand beter om het op dit forum te doen zodat niemand zich onterecht persoonlijk zou geviseerd of aangesproken moeten voelen.

Hoezeer ik het ook toejuich dat mensen hun passie tonen voor hun lievelingsseries aan de hand van hun recensies, toch moet ik meer en meer vaststellen dat hun passie en enthousiasme merendeels leidt tot onrealistische eindscores aan het eind van hun besprekingen.
Enerzijds is dit evenwel te begrijpen want ik ga er van uit dat het merendeel van de "critici" een serie zullen bespreken die hen zelf heel erg bevalt, waar wij als kijkers het voordeel hebben dat we de ganse rit niet hoeven uit te zitten als we iets niet goed vinden.

Dit is hoegenaamd geen verwijt aan die recensenten zelf want het gebeurt dagelijks, getuige het voorbeeld van de alom geroemde negende aflevering uit het laatste seizoen van "Game Of Thrones" die op IMDB van een 64.000-tal personen de perfecte score van 10 kreeg.
Hoezeer ik deze bepaalde aflevering zelf ook kon smaken, was het mij een raadsel dat geen van deze 64000 personen zich stoorde aan het feit dat Jon Snow tijdens zijn episch verweer meer dan duidelijk voor een "bluescreen" stond tijdens de opnames net voor hij en zijn leger ingesloten raakten door de vijand.
Hoewel, op de finale na dan, deze veldslag heel mooi opgebouwd en uitgewerkt was leek de afwerking van het geheel mij eerder het werk van een stel amateurs dan van vakmensen.
Als ik in dezelfde aflevering dan zie dat men voordien een stel draken geloofwaardig in beeld kan krijgen, waarom was de scene met Jon Snow dan zo ongeloofwaardig ?
De middelen om beter dan dit te doen waren alvast aanwezig, geen mens die daar aan kan twijfelen.

Maar terug naar de realiteit nu.

Het merendeel van de recensies op mijnserie.nl laat volgens mij onrealistische scores zien voor de meeste series waarover ze handelen.
Meer nog, een recente 5,5 op 10 is voor mij eerder een geloofwaardige verademing te noemen en een bewijs dat het ook objectiever kan.
Al is het leuk om vast te stellen dat mensen totaal in een serie kunnen opgaan vind ik het jammer dat sommigen zich voor hun eindoordeel bijna volledig laten leiden door hun emoties en passie die zij bij het kijken ervan ervoeren en is de uitkomst voor mezelf, als potentieel nieuwe kijker van diezelfde serie, geen enkele waardemeter zoals mij naderhand helaas al regelmatig is gebleken.

Dit heeft echt niks met smaak te maken,of het ontbreken daarvan, maar gewoon met een objectief oordeel van wat men heeft gekeken en de bespreking ervan.
Jammer genoeg bestaat er ook geen enkele formule of app waar je allerlei variabelen kan invoeren om tot een realistische score te komen.

Extra punten aan een serie geven omdat een bepaald acteur of actrice in een serie speelt is voor mij "not done"; Dit heeft echt geen enkele meerwaarde ongeacht wat hij/zij vroeger al dan niet elders mag gepresteerd hebben.
Het is me ook meer dan eens gebeurd dat, wanneer ik kritiek geef op een recensie omdat ik de score te hoog vind, de recensent in kwestie zelf enkele onvolkomenheden aangeeft hoewel de serie toch een perfecte of bijna perfecte score meekrijgt, hetgeen op zijn minst contradictorisch overkomt.

Hoe leuk een serie ook voor jezelf mag zijn en hoe enthousiast je ook bent, wacht even voor je een verslag ervan maakt of laat het een paar dagen liggen en lees het dan nog een keer voor je het plaatst en pas vervolgens je score eventueel aan indien nodig, het heeft voor mij als kijker echt een meerwaarde,

Natuurlijk is het niet altijd even simpel want hoe en waarop beoordeel je hoe goed een serie eigenlijk is ?

De prestaties van een acteur of actrice kunnen voor de ene kijker geweldig zijn terwijl ze een andere kijker juist mateloos irriteren.
Verder vind ik persoonlijk dat, ongeacht het genre, elke serie en aflevering een beetje geloofwaardig moet blijven.

Natuurlijk is er bij genres als komedies, fantasy en science fiction meer ruimte voor speling maar anno 2016 verwacht ik bijvoorbeeld van makers die zichzelf respecteren geen draken op mijn scherm die van plasticine gemaakt zijn, maar wezens die eruit zien alsof ze werkelijk bestaan, zoals het in het eerder genoemde "Game Of Thrones" bewezen wordt.

Als kritische kijker, zoals ik mezelf toch beschouw, neem ik het ook niet dat er sprongetjes gemaakt worden in een serie omdat het makkelijker uitkomt voor het verhaal of wat dan ook.
Iemand die in het midden van de nacht een achtervolging inzet en een kwartier (of een tiental kilometer) later de zon loodrecht boven het hoofd heeft staan is misschien leuk om het aantal draaidagen en de kosten te drukken maar als kijker werkt het mij enkel op mijn zenuwen.
Hoewel het merendeel van de gemiddelde seriekijker er waarschijnlijk geen reet om geeft dat een twaalftal vikings op een halve dag van pakweg Denemarken naar het zuiden van Engeland roeit in een snek is het voor iemand als ik al reden genoeg om te stoppen met kijken.

Helaas zijn het aantal voorbeelden heden ten dage nog steeds legio en terug te vinden in 99,9% van de series die we als kijker voor onze neus gezet krijgen maar met het aanbod en de mogelijkheden die er tegenwoordig bestaan vind ik niet dat je als kijker alles zonder nadenken maar moet slikken.

Er is altijd een alternatief te vinden ongeacht het genre dat je graag kijkt, en mits een beetje moeite zal je al gauw iets vinden dat waarschijnlijk beter of minstens even goed is dan hetgeen waar je gewoonlijk naar kijkt.

Een goede en eerlijke recensie waarvan het eindoordeel los staat van allerhande emoties zal je hierbij al vast kunnen helpen,
waarvoor alvast mijn eeuwige dank aan alle huidige en toekomstige recensenten van mijnserie.nl

Nogmaals, het bovenstaande is geenszins een verwijt aan bepaalde personen, integendeel.
Het is enkel een verzoek om deze website nog beter te maken dan ze nu al is.

25-07-2016 01:24

Ik wil niet erg lullig klinken, maar ik snap niet waar jij je druk over maakt? Een cijfer geven aan een serie is iets heel persoonlijks en juist daarom kan dit nooit objectief worden genomen. Als iemand helemaal opgaat in een serie, snap ik best dat zij een 10 geven. Ja, soms kan er een scene inzitten die beter had kunnen worden gefilmd, maar dat is te vergeven.

Ik zou eerder zeggen om er helemaal geen cijfer bij te zetten. Gewoon een recensie. Leuk om te lezen.

Trouwens ik geef mijn cijfers gebaseerd op hoe ik het vond, niet omdat het paar keer een foute scene had of iets wat totaal inaccuraat is.

25-07-2016 09:57

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Soms kijk ik verbijsterd naar sommige beoordelingen/recensies over een serie. Het eerste seizoen van Mr. Robot krijgt een 9 (eens!), en het eerste seizoen van The Flash krijgt een 9,5?? Right...

Maar ja, wat doe je er aan? Iedereen beoordeelt series anders, zoals jij ook al aangeeft. Ik zou je als tip meegeven dan alleen recensies van schrijvers te lezen waar jij je in kunt vinden, in plaats je te ergeren aan schrijvers waar je het niet mee eens bent. Ik vind dat Dupst3p en gummstar altijd wel mooie uitgebreide maar kritische reacties schrijven waar ik het vaak mee eens ben. Helaas schrijven ze geen recensies, maar wel reacties onder series.

En trouwens over GoT. Er zijn niet tot nauwelijks bluescreens gebruikt tijdens het filmen van die veldslag met John Snow. Kijk hier de (veettt awesome) making of:



Vriendelijke groetjes

25-07-2016 10:44

Ook ik snap waarom je het zegt, maar ook jij geeft voor mij onbegrijpelijke cijfers, tja het is maar hoe je naar een serie kijkt en wat je er van verwacht. Jij geeft Jane the Virgin een 8,5. Ik kom niet verder dan een 1. En ook Unbreakable Kimmy Schmidt die voor mij onverdraaglijk is krijgt van mij niet meer dan een 1 terwijl jij het nog een 5.3 geeft. Jij geeft Deadwood een 9.8 terwijl ik niet verder kom dan vier afleveringen.

Maar ik ga je niet ver(be)oordelen op het cijfer dat je geeft. Alleen op school bestaat de perfecte tien, foutloos, maar verder nergens. En toch vinden kijkers een serie zo goed en genieten ze er zo van dat ze 'kleine' en zelfs grote fouten over het hoofd zien of vergeven.

Idd je kunt niet in 1 dag van Denemarken naar Engeland varen, maar wat moeten ze dan een heel seizoen op zee? En ja, ook ik zit wel eens voor de buis en roep dan, "hoe kan dat nu net was het nog licht en binnen twee seconden is het stikke donker." Maar ik snap dat dat soms niet te vermijden is. Ook bij hele goede series als Breaking Bad zitten fouten, tafeltje vol, tafeltje leeg. Petje helemaal op, petje half op. Is het daarom geen tien waard nee ik denk het niet.

Recensies schrijven is een gevoelskwestie net als cijfers geven. Gumstarr geeft cijfers op de schaal van 1 tot Gumstarr en dat klopt wat de één een 8 waard vind, is voor de ander een 6 of zelfs een 2. Moet je dan zeggen dat je je mens zijn maar moet uitschakelen en emotieloos naar series gaat kijken. Helaas dat gaat niet want kijken naar series/films, lezen van boeken en luisteren naar muziek heeft juist alles met emoties maken. Waar de een helemaal uit zijn bol kan gaan bij Bruce Sprinsteen staat de ander zijn schouders op te halen. Waar de een het heerlijk vindt om tig keer naar Lord of the Rings te kijken zegt de ander doe mij maar Pretty Woman. En die zullen de films, series etc ook allemaal een ander cijfers geven.

Niets mis mee, gewoon lekker zo laten. Kijk naar jury sporten of talentenjachten. Waar de één een negen geeft voor de brugoefening geeft de ander een 7. Wie heeft het dan fout? Lees de recensie en trek daar je conclusie uit en vergeet het cijfer dat ze hebben gegeven. Dat cijfer is slechts een indicatie en verteld meer over het enthousiasme (emotie die hij/zij voelt bij een serie) van de schrijver dan iets over de serie.

25-07-2016 13:13

Het objectief recenseren van een serie bestaat niet. Iedereen neemt iets van zijn eigen smaak en voorkeur mee. Ook is het niet voor iedereen even belangrijk om kritisch te kijken; soms is het heerlijk om je verstand op nul te zetten en op de bank hangend een serie te kijken. Ik hecht zelf niet zoveel waarde aan het cijfer bij de recensie en meer aan de inhoud. Zo wil het wel eens voorkomen dat een goed geschreven negatieve recensie mij uitlokte tot kijken en dat ik de serie heel goed vond (of andersom natuurlijk).
Overigens ben ik van mening dat sommige reacties van Dubst3p en gummstar tot recensie gepromoveerd zouden mogen worden; niet altijd mee eens, wel altijd heerlijk om te lezen.

25-07-2016 13:24

Ik heb er al eens een column over geschreven, Een recensent is ook maar een mens. Niet over de punten, maar wel dat je je emoties altijd meeneemt, zo niet is het geen recensie meer maar een samenvatting.

Dubst3p en gummstar zijn al eens gevraagd of ze recensies willen schrijven, maar beide wilde niet om verschillende redenen. Helaas, maar waar.

25-07-2016 22:27

Ik lees eigenlijk alles wat op deze website verschijnt, van het eerste tot het laatste artikel, inclusief uiteraard alle recensies en zelfs die van series waar ik op voorhand normaal van weet dat ik er waarschijnlijk niet zelf naar zal kijken.

Dat ik alle recensies ook daadwerkelijk lees maakt dat ik me na een tijdje voor mezelf een, al dan niet correct, beeld ben gaan vormen van de mensen die de recensies plaatsen.
Van sommige recensenten weet je ook na een tijdje dat hun voorkeur voor series zowat het tegenovergestelde van jezelf is, waar je bij andere recensenten dan weer het gevoel krijgt dat er heel wat raakvlakken zijn met de series die je beiden kijkt en de algemene beoordeling ervan.
Van andere recensenten krijg je dan weer het gevoel dat ze zich volledig laten meeslepen door hetgeen ze kijken, wat op zich natuurlijk heel leuk is, maar anderzijds hun eindoordeel over een serie toch vertroebeld naar mijn eigen mening.
Uiteraard zijn er ook recensies waarvan ik me soms afvraag of we beiden dezelfde versie hebben gezien, maar smaken verschillen nu eenmaal, daar is weinig aan te verhelpen.

Daar probeer ik dus zelf ook allemaal een beetje rekening mee te houden, door van het cijfer dat een recensent geeft, naargelang de persoon in kwestie, een bepaald aantal punten in mindering te brengen.
Extra punten bijtellen komt in mijn geval helaas nooit voor :)
Vreemd genoeg werkt dit af en toe ook redelijk en blijkt het cijfer dat ik na de recensie te hebben gelezen voor ogen heb vrij dicht in de buurt te liggen met hetgeen ik er uiteindelijk zelf van vind.

Helaas is er één zaak waar ik slechts zelden in slaag van rekening mee te houden wanneer ik een recensie lees en dat zijn mijn eigen, bijna autistische trekjes die ik heb als ik naar een serie kijk.
Wat een ander niet opmerkt of helemaal niet stoort werkt bij mij als een rode lap op een stier tijdens het kijken.
Zodra ik nog maar het gevoel heb dat er ergens iets fout zit kan ik me niet bedwingen en moet ik desnoods een paar keer terugspoelen tot ik weet wat er niet klopt.
Heb ik ergens mijn twijfels over iets dan durf ik gerust een pauze inlassen om enig opzoekwerk te verrichten tot ik weet hoe iets precies in elkaar zit.
En dat hoeven niet echt allemaal zaken te zijn die het verloop van een serie mee bepalen, gewoon kleine stomme zaken zijn voor mij dikwijls al genoeg.
Het gekke is dat ik dit gewoon niet kan helpen hoewel ik van mezelf vind dat ik er met momenten in overdrijf.

Als ik dan een recensie lees van iemand die volledig in een serie opgaat en bij wijze van spreken aan het eind ervan van zichzelf niet meer weet in welke wereld hij/zij leeft, die van de serie of de echte, dan mag je er gerust van uitgaan dat hij/zij de details die mij storen tijdens het kijken ook niet zal gezien hebben.

Oh en Mandy, ik heb je artikel net gelezen.
Had het eerder niet gezien omdat dit dateert van voor ik mijnserie.nl leerde kennen, maar uiteraard heb je volkomen gelijk.

En Birgitis, bedankt voor "The making Of", die had ik nog niet gezien en is inderdaad de moeite.
Helaas ben ik dan weer net die ene persoon die tijdens de aflevering zelf ziet waar ze een bluescreen gebruiken :)

26-07-2016 18:49

Hoe een recensie beoordeeld wordt hangt compleet af van perceptie en wat iemand belangrijk vind in een serie.

Dit is ook de reden waarom velen met de ene recensent meer binding hebben dan met de andere.

Ik heb bijvoorbeeld een eigen groep volgers. Als ik een serie een 9 geef, dan weten zij door mijn recensie en onderbouwing en doordat ze mijn andere recensies hebben gelezen welke waarde ze hieraan moeten hangen. Dit zal je altijd en bij iedere recensent hebben. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat er een bepaalde entertainende waarde in zit, of dat een serie mij helemaal mee weet te slepen. Als een serie dat lukt dan zal deze voor mij als persoon een hogere score krijgen.

En waarom zouden we niet een extra hele of halve punt geven voor een bepaald iets of iemand waardoor de serie extra geslaagd is? Als dat voor de recensent en ongetwijfeld ook voor diverse lezers van die recensie wel meerwaarde heeft, dan mag dat. Dat dat voor jou "not done" is, is wederom persoonlijk. ;-)

Ook als je een hoog cijfer geeft kun je soms kritische punten op kunnen noemen, maar ik heb zelf ook vaak genoeg meegemaakt dat de punten waar ik kritischer naar keek niet opwogen tegen de pluspunten, de pluspunten overstemden de minpunten dan zo ontzettend dat de uiteindelijke score hoger uitviel. Ook dit is mogelijk.

Er is daarnaast grofweg ook een onderscheid tussen mensen, zoals je zelf ook al aanduid, en soms zelfs in één persoon maar dat het afhangt van het soort serie. De genieter die het belangrijk vind dat een serie entertaint, en de kritische kijkers die vinden dat elke detail moet kloppen, enz. Dit onderscheid mag er zijn, en dit hebben we (gelukkig!) ook op MijnSerie.

Bij MijnSerie vinden we het belangrijk dat de mening van de recensent duidelijk naar voren komt en onderbouwt wordt. Dan kun je voor jezelf bepalen of je dit ook belangrijk vindt. Je zou dus niet alleen naar het cijfer moeten kijken.

Een leuk voorbeeld, al niet serie-gerelateerd, ik heb laatst een boek gekocht na het lezen van een negatieve recensie. Omdat de negatieve punten die zij aanstipte, juist voor mij pluspunten zijn.

Ik ben blij met deze diversiteit op MijnSerie en heb zelf ook een aantal recensenten waarvan ik weet dat ik daarmee op één lijn zit en dus veel waarde hecht aan diens recensies.

26-07-2016 20:35

Wel Jessica,

Enkel naar een cijfer kijken doe ik nooit, ik lees echt wel alle recensies ongeacht of ik de serie al gezien heb of niet en zelfs als ik weet dat ik er nooit naar zal kijken.
In het laatste geval zal ik er ook geen commentaar op geven want dat zou al te gek zijn.
In ieder geval zal ik altijd eerst naar een serie hebben gekeken, al is het in sommige gevallen gebleken dat dit niet erg lang was, voor ik mijn mening geef.

Ik vind het prachtig dat iemand volledig in een serie opgaat maar wanneer dit overgedragen wordt met alle superlatieven van dien heeft zulke recensie eigenlijk enkel nog waarde voor de recensent zelf.
Dat is niet enkel mijn mening zo is al gebleken in het verleden, maar ik onthoud me zelf dan van commentaar omdat ik niet het idee wil gegeven dat ik iemand persoonlijk zou aanvallen op wat hij of zij heeft geplaatst.
Zonder de inspanningen die alle recensenten leveren zou mijnserie.nl mijn inziens minder leuk zijn dan nu het geval is.
Dat is meteen ook de reden dat ik deze post op het forum ben begonnen en niet als reactie op een recensie van enkele jaren terug.

Maar voor mij kan een serie me gewoon niet entertainen als er teveel niet klopt.
Personen die plots opduiken op plaatsen waar ze logischerwijs helemaal niet kunnen zijn op dat moment, een rit van enkele kilometers die begint in het donker en eindigt wanneer de zon loodrecht boven de plaatselijke held staat, het zijn allemaal van die zaken die er bij mij niet ingaan en waarbij ik het moeilijk heb, en de voorbeelden zijn legio ook al merkt het gros van de kijkers ze meestal gewoon niet op.

Maar ik ben echter van mening dat het aanbod, waaruit we het geluk hebben om te kiezen, zo groot is dat we niet alles moeten slikken wat producenten ons door de strot proberen te duwen.
Daarom ook dat naar mijn mening een recensent niet kritisch mag maar moet zijn in zijn of haar oordeel, al zullen anderen daar ongetwijfeld anders over denken ;)

En hoe leuk het voor een recensent ook mag zijn om de passie die hij of zij ervaren heeft tijdens het kijken over te brengen in zijn of haar samenvatting er van; ik persoonlijk heb liever een iets objectiever relaas, net vanwege dat immense aanbod dat er is.
Als iedereen dan met tienen begint te smijten enkel omdat ze iets leuk vonden, helpt dat eigenlijk niemand verder om een keuze te maken.

26-07-2016 22:44

"Ik vind het prachtig dat iemand volledig in een serie opgaat maar wanneer dit overgedragen wordt met alle superlatieven van dien heeft zulke recensie eigenlijk enkel nog waarde voor de recensent zelf."

Echter dat is jouw mening. Er zijn velen die het juist wel waarde vinden hebben. En dat bedoel ik dan ook met dat er verschillende soorten mensen zijn, en dus verschillende soorten recensenten en verschillende soorten recensies. En dat is wat MijnSerie biedt: voor ieder wat wils.

"Maar ik ben echter van mening dat het aanbod, waaruit we het geluk hebben om te kiezen, zo groot is dat we niet alles moeten slikken wat producenten ons door de strot proberen te duwen."

Natuurlijk hoef je niet alles te slikken, sommige series zijn gewoon erg slecht uitgevoerd (al zullen ook daar de meningen over verschillen, immers iedereen heeft een andere smaak). Echter sommigen willen niet altijd dat alles klopt, sommigen vinden het ook fijn om te kijken naar hersenloos vermaak, en dat moet kunnen. Als een serie daarin slaagt mag het daarvoor een hoog cijfer krijgen, en niet een 3 omdat het niet geloofwaardig is.

Alleen al het feit hoe jij erover denkt, en ik het niet in alles met je eens ben, maakt duidelijk dat er op verschillende manieren naar gekeken kan worden. Dwing mensen niet hun enthousiasme los te laten. Laat die mensen die willen strooien met tienen en hun enthousiasme enorm willen uiten lekker hun gang gaan (ik geniet ervan, objectief zijn is ook niet alles), en laten we de kritische recensenten ook gewoon lekker kritisch blijven. Zo blijven we allemaal gelukkig.

27-07-2016 15:18

We zijn het niet eens maar we begrijpen elkaar tenminste. :)
Meningen mogen net zoals smaken uiteraard verschillen; Het ziet er zelfs naar uit dat dit voor ons beiden nog wel een tijdje zal gelden ;)

02-08-2016 18:11

Tja zoveel soorten, zoveel smaken, zoveel verschillende scores! ;-)

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.