Michelle Verrijth geeft "Firefly Lane - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Michelle Verrijth op 11 april 2021.
5
0

Firefly Lane - Seizoen 1

Firefly Lane is een leuke chickflick die lekker wegkijkt, als de flashbacks je tenminste niet te veel worden.

Katherine Heigl (Grey’s Anatomy) en Sarah Chalke (Scrubs) spelen in dit romantische Netflix-drama hartsvriendinnen door dik en dun. Ondanks dat de vriendinnen overduidelijk elkaars tegenpolen zijn, vinden ze elkaar al op jonge leeftijd in Firefly Lane.

De stoere en pittige flapuit Tully (Heigl) verhuist naar Firefly Lane om bij haar moeder te wonen, tegenover het ‘perfecte’ gezin van Kate (Chalke). Kate is juist teruggetrokken, verlegen en degelijk. Door diverse omstandigheden groeien de twee meiden juist naar elkaar toe. Dertig jaar later – wanneer ze beiden in de veertig zijn – zijn ze nog steeds beste vriendinnen.

Firefly Lane

De serie is verdeeld in drie tijdsperiodes: Allereerst de jaren '70, waar ze elkaar in hun jeugd leren kennen. Daarna de jaren '80, waar ze in de twintig zijn en samenwerken. Als laatste is er het heden (in de serie 2003). Doordat de scènes van de verschillende periodes kort zijn en erg vlug achter elkaar komen, kan het erg rommelig overkomen. Het duurt even voordat je alles precies door hebt maar nadat je eraan gewend bent, werkt het prima. Je komt juist veel te weten over de achtergrond van de vriendinnen en hierdoor valt alles uiteindelijk redelijk op zijn plek. Inderdaad, redelijk. Het eerste seizoen heeft namelijk een flink open einde. De terugblikken geven je veel hints maar ze zetten je ook flink op het verkeerde been. Er zijn veel verrassingen en plottwists waardoor je hunkert naar het nieuwe seizoen.

De serie bevat eigenlijk alles wat een chickflick nodig heeft: humor, drama, goede karakterontwikkelingen en ook nog genoeg leuke oppervlakkige personages. Zo is de nieuwe baas van Kate een typische ‘influencer’ van in de twintig, die vooral zichzelf geweldig vindt, en is de professor van Tully, waar ze een romantische relatie mee begint, uiteraard super knap en leuk.

De serie zit aan de andere kant wel boordevol interessante en belangrijke thema’s zoals homoseksualiteit, drugsverslaving, alleenstaande moeders en de vraag of roem gelukkig maakt.

Firefly Lane

Katherine Heigl speelt een erg leuke rol die op haar lijf geschreven lijkt te zijn. Een alleenstaande vrouw die graag in de spotlight staat en die het drama in haar leven met wat humor oppakt. Dit hebben we eerder gezien in Grey’s Anatomy en in de latere seizoenen van Suits. Haar typische romantische en komische personage uit bijna al haar films, zien we echter niet meer terug in Firefly Lane.

Sarah Chalke laat zich in Firefly Lane van haar beste kant zien. Ze overtuigt écht als vermoeide moeder die de opvoeding van haar puber moet combineren met haar nieuwe werk als assistent van haar eigenzinnige baas. Ze zet het personage erg geloofwaardig neer en we zijn vooral benieuwd hoe het haar zal gaan in het – al aangekondigde – tweede seizoen.

Firefly Lane is een leuke serie die zowel sterke als zwakke punten heeft. Gelukkig is het gemakkelijk om door de zwakke punten heen te kijken want door de verschillende tijdsperiodes blijft de aandacht hangen. Kom maar op met het tweede seizoen!
Volg Firefly Lane
This Must Be the Place
This Must Be the Place