7
Lisa Sanders geeft "Fear The Walking Dead - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Lisa Sanders op 29 november 2020.
3
0

Fear The Walking Dead - Seizoen 1

Na het zien van The Walking Dead was ik erg benieuwd naar Fear The Walking Dead, een spin-off van The Walking Dead. Nadat ik veel verschillende verhalen hierover had gehoord, en als groot fan van The Walking Dead, vond ik dat ik de serie een kans moest geven. De spin-off focust zich op de periode voor The Walking Dead; het speelt zich af aan het begin van de zombie-Apocalyps.

Het eerste seizoen pakte mij gelijk. Fear The Walking Dead is gesitueerd in Los Angeles waar wij een familie volgen die probeert te onderzoeken hoe ze moeten overleven aan het begin van een nieuwe wereld. Het dagelijks leven van Madison Clark (Kim Dickens, Treme) en Travis Manawa (Cliff Curtis, Gang Related), maar ook dat van hun kinderen Nick Clark (Frank Dillane, Sense8), Alicia Clark (Alycia Jasmin Debnam-Carey, The 100), Chris Manawa (Lorenzo James Henrie, Agents of S.H.I.E.L.D.) en de ex-vrouw van Travis, Liza Ortiz (Elizabeth Rodriguez, Orange Is the New Black), wordt op zijn kop gezet wanneer de wereld wordt geteisterd door het zombievirus. Door de onderlinge spanningen die er al waren tussen de familieleden, wordt het nog lastiger om te overleven.

Ook al zit de spin-off in hetzelfde universum als The Walking Dead, de rode draad en het perspectief is anders dan in de moederserie. De eerste afleveringen komen wat traag op gang vergeleken met The Walking Dead. Ook vragen over wat het virus is, wat ze nu moeten doen en wat er zal gebeuren, worden uitgebreid verteld. Daardoor komt het wat langzaam op gang. De overgang tussen de normale wereld en de omschakeling naar de Apocalyps is goed gedaan. Je wordt meegenomen in de wereld van de beginnende Apocalyps en de overgang wordt goed in beeld gebracht. De serie brengt een representatief gezin in beeld, dat wordt geconfronteerd met een zombie-uitbraak. Zij zien hun buren en collega’s voor hun ogen veranderen in een vleesetend monster. Ook worden er verschillende schrikeffecten gecreëerd, die uiteindelijk vals alarm blijken te zijn.

De serie brengt een representatief gezin in beeld, dat wordt geconfronteerd met een zombie-uitbraak.

De vraag waar The Walking Dead bekend om staat, komt ook in deze serie ook naar voren: is de mens eigenlijk niet gruwelijker dan het monster? Ze krijgen hulp van het leger, maar naarmate de tijd vordert wordt er toch getwijfeld aan de reden waarom het leger is gekomen. Wanneer familieleden en geliefden worden opgepakt en meegenomen, komt er steeds meer het besef dat er iets niet klopt aan de situatie. Ook in de naaste omgeving gaat Daniel Salazar (Rubén Blades, Gideon’s Crossing) nogal ver om zijn zin te krijgen.

Het eerste seizoen is zeker de moeite waard om te gaan kijken. Als fan van de The Walking Dead vind ik dit een spannende en goede serie. De manier van het creëren van een ongemakkelijke sfeer tussen de families en de spanning rondom het zombievirus vind ik goed in beeld gebracht. Kortom de spin-off haalt het niet bij het origineel, maar is een goede serie om te kijken.
Volg Fear The Walking Dead
The Road Ahead
The Road Ahead