6
anonymous geeft "Father Brown - Seizoen 2 (DVD)" een 6.
Geschreven door anonymous op 7 juni 2016.
3
1

Father Brown - Seizoen 2 (DVD)

Toegegeven, ik had nog nooit van de serie gehoord en heb dus stiekem het eerste seizoen niet gezien. Maar aangezien ik fan ben van de Britse who-done-it's, keek ik ernaar uit om deze dvd te bekijken. Een kleine tegenvaller, zo bleek achteraf. Al wil ik het absoluut niet onder de categorie 'slecht' ranken. Het is meer luchtig Brits entertainment.

Het blijft allemaal 'very British'

De naam van de serie doet natuurlijk al vermoeden dat Father Brown (Mark Williams - Harry Potter) het hoofdfiguur is. Williams speelt deze rol voortreffelijk. Hij draagt in feite bijna op zijn eentje de hele reeks. Het contrast met de andere figuren is net iets te groot. Ze worden te karikaturaal en dus vaak te dom voorgesteld. Het kan misschien nog net binnen de luchtige sfeer die de reeks creëert, voor mij mocht het wel iets realistischer.

Een tweede kleine tegenvaller was de setting. Zalig Brits, dat wel. Maar dat was net zo jammer. Er was niet voldoende 'fifties'. De reeks speelt zich af in de jaren '50, dus ik verheugde me op een vleugje rock 'n roll. Maar het blijft allemaal 'very British', net als bij Morse of Barnaby. The South of England blijkt populair te zijn voor moorden, kleine dorpsintriges en grote contrasten tussen wijze en behoorlijk domme mensen.

Father Brown (2013)
© BBC One

De grootste tegenvaller was ongetwijfeld het scenario. Sommige afleveringen kunnen er net mee door als je je gewoon wil ontspannen. Maar vaak was de plot flinterdun en echt te mager om zelfs met je verstand op nul echt te genieten. Series als Poirot en Miss Marple hebben dit probleem ook wel eens, maar Father Brown doet het hier en daar nog magerder als het op verhaallijnen aan komt.

Desalniettemin voelde het niet aan als echt verloren tijd. Ik blijf nu eenmaal fan van het Britse landschap, de Britse dorpjes, de Britse detectives, maar vooral de Britse droge humor. Britse series zijn dus op zich meestal al fijn om naar te kijken. Blij om nu ook de Britse Father te leren kennen (het is echt een fijne acteur!). Maar zijn andere reeksen hoeven voor mij niet meer. Hop naar de volgende detective.
Volg Father Brown (2013)
The Scars of War
The Scars of War