Ron Schoonwater geeft "Domina - Seizoen 2" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 29 januari 2024.
2
0

Domina - Seizoen 2

De tijdsprongen in het verhaal zorgen ervoor dat het tweede seizoen van Domina rommelig overkomt.

Na een uitstekend eerste seizoen volgt nu een wat minder tweede seizoen. Het verhaal van Livia Drusilla en haar man keizer Augustus blijft intrigeren door het gebruik van manipulatie en machtsspelletjes. In de Romeinse tijd was er alle tijd en ruimte voor verraad, plezier en strijd. Livia probeert haar twee zoons zo goed mogelijk te positioneren in het centrum van de macht. Augustus heeft echter andere belangen. Hij wil zijn eigen familie zoveel mogelijk macht geven. Beide moeten daarvoor concessies doen en verschillende allianties sluiten. Bovendien zijn er ook nog andere kapers op de kust om alle macht van Rome op zich te nemen.

Domina
© Sky Atlantic

Domitius is een van de grootste tegenstanders dit seizoen. Hij heeft door corruptie een flinke slag geslagen in het verkrijgen van geld en macht. Zijn grootste probleem is de manier waarop dit tot stand kwam geheim te houden. De hongersnood die het opleverde in Rome vraagt namelijk om een diepgravend onderzoek. Zeker wanneer Augustus en Livia ontdekken dat de hongersnood door corruptie tot stand is gekomen. Livia stuurt haar trouwe kompaan Tycho op pad om de zaak te onderzoeken.

Na een uitstekend eerste seizoen volgt nu een wat minder tweede seizoen.

De zonen van Livia volgen elk hun eigen bijzondere pad. Drusus is gokverslaafd en vindt zijn huidige en toekomstige rol lastig. Tiberius is degene die Drusus regelmatig op het rechte pad weet te houden. Helaas kent Tiberius zijn eigen donkere kant. Het maakt dat hij niet altijd betrouwbaar is.

De vrouwen van Rome zijn nooit ver weg. Zij bekonkelen net zo hard mee met hun gewelddadige mannen. Vaak hebben ze daardoor meer macht dan de openbare plichtplegingen doen vermoeden. Voor de buitenwacht zijn vrouwen handelswaar om machtige allianties te smeden. Ze worden gedwongen te scheiden en opnieuw te trouwen. Alles om de verschillende families met elkaar te verbinden.

Domina
© Sky Atlantic

Al deze intriges worden prima vorm gegeven. Net als in het eerste seizoen is de kwaliteit van het acteren goed. Wel valt het op dat de mensen in deze serie niet erg verouderen naarmate de tijd vordert. Die tijd gaat overigens erg snel want bijna na elke aflevering wordt er een sprong gemaakt van meerdere jaren. Alleen bij Livia lijkt de strijd fysieke gevolgen te hebben. Ze verouderd dan niet snel maar de zorgen zijn van haar gezicht en houding af te lezen.

Die sprongen in de tijd in het verhaal zijn overigens het grootste minpunt van dit seizoen. Er worden namelijk schokkende ontdekkingen gedaan die normaal gesproken om directe actie vragen. In het tweede seizoen van Domina gaan er makkelijk jaren overheen. Het maakt het geheel nogal ongeloofwaardig. De tijd verliep in die tijd dan wel trager maar (altijd) jaren wachten voordat je wraak neemt is niet erg realistisch.

Uiteindelijk is dit tweede seizoen nog steeds een aanrader voor fans van films en series uit de Romeinse tijd.

Uiteindelijk is dit tweede seizoen nog steeds een aanrader voor fans van films en series uit de Romeinse tijd. De kleding en het entourage zien er allemaal iets te mooi en schoon uit. De taal is Engels in plaats van oud latijn en de mensen zien er iets te perfect uit voor de tijd waarin het zich afspeelt. Daar valt natuurlijk niet helemaal aan te ontkomen aangezien het moderne oog ook wat wil. Aan de andere kant zijn de corruptie, het geweld, de moorden en de intriges allemaal elementen die inderdaad een grote rol speelde in het machtscentrum van het oude Rome.
Volg Domina
Control
Control