6.5
Helgoned geeft "Detective Van der Valk - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Helgoned op 6 januari 2020.
1
0

Detective Van der Valk - Eerste aflevering

Woensdag 1 januari 2020 was de première van een nieuwe detectiveserie die zich afspeelt in Amsterdam. Voorafgaand aan meer afleveringen die komende zomer door KRO-NCRV worden getoond, was nu de lange aflevering Love in Amsterdam al te zien. Detective Van der Valk is een creatie van de Engelse schrijver Nicolas Freeling. In de jaren zeventig liep de serie drie seizoenen, waarna in de jaren negentig nog twee seizoenen volgden. Hoofdrolspeler was toen Barry Foster (bekend van de Hitchcock-film Frenzy) en het fraaie beginthema getiteld Eye Level haalde zelfs de eerste plek van de Engelse hitlijst. Dit is dus de derde ronde voor de serie.

Piet van der Valk (Marc Warren, Safe) is een ervaren rechercheur die eigengereid de misdaad in onze hoofdstad bestrijdt. Bij het politiekorps werkt hij samen met Lucienne Hassell (Maimie McCoy, The Musketeers) en Brad de Vries (Luke Allen-Gale, Dominick). Hoofdcommissaris Julia Dahlman (Emma Fielding, The Inspector Lynley Mysteries) wijst in deze eerste aflevering, tot zijn ongenoegen, ook nieuweling internetexpert Job Cloovers (Elliot Barnes-Worrell, Jericho) aan Van der Valk toe.

Student Milan Bakker wordt dood gevonden en het wordt Van der Valk al snel duidelijk dat het om moord gaat. Milan Bakker was campagnemedewerker van de linkse politicus Paul Oosterhuis. Omdat Milan zijn vader fervent aanhanger is van de politieke tegenstander van Oosterhuis, leidt het spoor naar de politiek. Dat verandert als er een tweede slachtoffer wordt gevonden, waarbij ook DNA van Milan Bakker wordt gevonden. De politie zoekt met man en macht naar de connectie tussen deze twee moorden. Als een tweede lid van het campagneteam van Oosterhuis wordt vermist, wordt gevreesd voor een derde slachtoffer.

De aflevering heeft veel vaart, vooral in de eerste helft volgen de ontwikkelingen elkaar in rap tempo op. Daarbij wordt er weinig gebruik gemaakt van studiowerk, maar veel op locatie geschoten. Standaard beelden van de grachten en de Amsterdamse trams, maar ook van het Rijksmuseum en buiten het centrum. Dat geeft de aflevering heel wat extra mee. De hoofdrolspelers zijn vooral Engelse acteurs, alleen zo nu en dan komt er een typisch Nederlands accent voorbij. Marc Warren is geloofwaardig als vastberaden politierechercheur. Het leukste personage in deze aflevering vond ik anatoom-patholoog Hendrik Davie (Darrell D’Silva, Strike Back). Met zijn liefde voor alcoholische versnaperingen en frisse tegenzin voor zijn werk, geeft hij kleur aan het team van Van der Valk.

Deze eerste aflevering vond ik door het goede tempo een prima begin.

Deze eerste aflevering vond ik door het goede tempo een prima begin. Mooie beelden en over het algemeen goed geacteerd. Er is natuurlijk ook wel wat op te merken op de inhoud. In Amsterdam is heel erg rustig op straat als de politie haar werk doet, zelfs in het Rijksmuseum is geen kip te bekennen. De Amsterdamse lokale politiek heeft ook geregeld gesprekken met hoge politiefunctionarissen en beïnvloedt ook het onderzoek, zo zou je op basis van deze aflevering kunnen concluderen. En het gaat in de lokale politiek om de strijd tussen twee partijen: links en rechts, terwijl er toch echt wel wat meer partijen in de gemeenteraad zitten. Maar als je dat soort zaken buiten beschouwing laat, is deze start van Van der Valk vermakelijk genoeg om uit te kijken naar het vervolg later dit jaar.
Volg Detective Van der Valk
Magic in Amsterdam
Magic in Amsterdam