7
anonymous geeft "DCI Banks - Seizoen 3" een 7.
Geschreven door anonymous op 30 september 2014.
0
0

DCI Banks - Seizoen 3

Inspector Banks is de vaste speurder in de boeken van de bekende Britse auteur Peter Robinson. Robinson behoort tot een categorie schrijvers wier stijl wel ‘Yorkshire writing’ genoemd wordt. Ook Ann Cleeves, de geestelijk ‘vader’ van Vera Stanhope, behoort daartoe. Yorkshire writing is een stijl die onder meer gekenmerkt wordt door een behoorlijke mate van ‘beschrijverigheid’. Voor Robinson zijn niet alleen de gebeurtenissen belangrijk in een verhaal; hij wijdt ook graag uit over landschappen, interieurs, sfeer en gemoedstoestanden en dat gaat nog wel eens ten koste van de vertelsnelheid. Inspector Banks-novels zijn geen actiethrillers. Left Bank Pictures, dat in 2010 in opdracht van ITV met het verfilmen van Robinsons boeken begon, stond dus voor een flinke uitdaging. Psychologie en sfeer zijn voor de doorsnee-thriller niet onbelangrijk, maar uiteindelijk moet de productie wel een boeiend kijkspel opleveren.

Yorkshire writing staat ook garant voor de nodige romantiek. In de verhalen rond Vera Stanhope krijgt die met name gestalte in het gezinsleven van haar side kick Joe Ashworth, in de Banks-verhalen in de relatie tussen Alan Banks (Stephen Tompkinson, Wild at Heart, Lucky Jim) en Annie Cabbot (Andrea Lowe, Coronation Street, Silent Witness). Annie heeft zich sinds haar entree in Banks’ team laten kennen als een ongeleid projectiel. Onmiskenbaar intelligent, maar ook een vrouw die te vaak eerst doet en pas daarna denkt. Haar zwangerschap na een one night stand was bijvoorbeeld geen ongelukje; Annie had in een opwelling voor het ongehuwd moederschap gekozen. Aan het eind van serie twee gaat ze met zwangerschapsverlof, Banks in opperste verwarring achterlatend. Want dat zij verliefd op hem was, was al lang geen geheim meer. Hij had het alleen nooit aangedurfd op haar avances in te gaan.

In seizoen 3 doet hij dat wel; althans, tot op zekere hoogte. Want Alan Banks is gescheiden, heeft een volwassen dochter en hij blijft het moeilijk vinden om aan dat stukje van zijn geschiedenis een heel nieuw hoofdstuk toe te voegen. Als die dochter dan ook nog in handen komt van de man die Banks en zijn team van (onder meer) een laaghartige moord verdenken, raken werk en privé wel erg met elkaar verstrengeld en lukt het hem nauwelijks nog om zijn professionaliteit te bewaren. Wat onder meer betekent dat Annie opnieuw geduld moet hebben.

ITV koos ervoor Robinsons boeken niet in chronologische volgorde te verfilmen. Zo bestaat seizoen 3 uit drie verhalen die stammen uit verschillende periodes in Robinsons schrijverschap. ‘Wednesday’s child’ verscheen in 1992, ‘Piece of my Heart’ in 2006 en ‘Bad Boy’ in 2010. Dat heeft onmiskenbaar consequenties gehad voor de opbouw van de reeks verhalen. ‘Wednesday’s child’ vertoont het duidelijkst de kenmerken van ‘Yorkshire writing’. Het is een tamelijk traag verhaal over de kidnapping van een jongen die er aanvankelijk heel bedreigend uit ziet. Uiteindelijk blijkt de verdwijning echter voort te komen uit nobele bedoelingen: een puber redden van de onvermijdelijk lijkende ondergang. Het derde verhaal, ‘Bad boy’ is veel steviger. Het begint met een wrede afrekening en de sfeer van dreiging die deze oproept, blijft anderhalf uur lang duidelijk voelbaar. De liefhebbers van romantiek komen weliswaar volop aan hun trekken, maar ‘Bad boy’ is veel meer ‘hard boiled’ dan de overige twee verhalen.

Een ander gevolg van de keus voor de Banks-films een eigen verhaalontwikkeling te kiezen, is de plaats van DI Helen Morton op de lijst van personages. De rechtlijnige politievrouw wordt aan Banks’ team toegevoegd als Annie Cabbot met zwangerschapsverlof gaat. Dat gebeurt in de eerste aflevering van seizoen 2, ‘Strange affair’. Het boek waarop die film gebaseerd is, verscheen in 2005, Helen Morton speelt echter ook mee in ‘Wednesday’s child’, dat zoals gezegd uit 1992 dateert. Helen Morton is sowieso een wat problematisch personage. Waarschijnlijk heeft de scenarist haar gecreëerd om een boeiend tegenwicht te bieden tegen de wat minder dogmatische Banks en de eigenzinnige Annie Cabbot. Beide vrouwen voeren na Annies terugkeer in de eerste aflevering van seizoen 3 dan ook een heuse competentiestrijd, maar echt overtuigen doet dat thema toch niet. Evenmin als Helens problematische thuissituatie.

Robinsons boeken hebben sinds zijn debuut in 1987 een steeds groter wordende schare liefhebbers gekregen en dat zorgt waarschijnlijk voor een bijna even grote populariteit van de Banks-films. Sinds de pilot in 2010 is er alleen in 2013 geen nieuwe serie verschenen. De Inspector Banks-series wonnen al meerdere prijzen en werden in diverse landen op televisie vertoond. Eenentwintig romans schreef Peter Robinson tot nu toe over zijn populaire hoofdinspecteur. Tien daarvan werden inmiddels verfilmd. Er is dus nog materiaal genoeg voor een nieuwe serie afleveringen.
Volg DCI Banks
Undertow: Part 2
Undertow: Part 2