4.5
Helgoned geeft "CSI: Cyber - Eerste aflevering" een 4.5.
Geschreven door Helgoned op 3 april 2015.
0
0

CSI: Cyber - Eerste aflevering

In het veertiende seizoen van CSI: Crime Scene Investigation werd al afgetast of er een markt voor was en in maart 2015 ging dan uiteindelijk de derde spinoff van CSI in première: CSI: Cyber. De serie is gebaseerd op het werk van cyberpsychologe Mary Aike en draait om een speciaal team van de FBI dat zich richt op misdaden waarbij het internet een rol speelt. Aan het hoofd van het team staat agente Avery Ryan (Patricia Arquette, Medium), een psychologe die is gespecialiseerd in internetgedrag. Zij geeft leiding aan een aantal specialisten, voornamelijk hackers.

Die hackers zijn een bont gezelschap. Er is de ervaren agent Elijah Mundo (James Van Der Beek, Dawson’s Creek), een jonge vrouwelijke adviseur Raven Ramirez (Hayley Kiyoko) en de op mij autistisch overkomende hacker Daniel Krumitz (Charley Koontz, Community). Verder is er plaatsvervangend hoofd Simon Sifter (Peter MacNicol, Ally McBeal) en heeft de serie ook weer een bekend muziekgezicht in de gelederen. Dat is de voormalige criminele hacker Brody Nelson (gespeeld door Shad Moss, ook bekend als rapper Bow Wow).

Helaas heeft de eerste aflevering van de serie mij niet kunnen overtuigen. Het is niet vernieuwend of verrassend, meer standaardtelevisievoer. De pilot van CSI: Cyber gaat over een ontvoeringszaak waarbij wordt ingebroken op een videosysteem om baby’s in de gaten te houden. De ontvoerde baby’s worden vervolgens per opbod verkocht. Een schokkend gegeven, maar de aflevering zelf kabbelt redelijk voorspelbaar voort. Het deed me allemaal erg denken aan de serie Scorpion, en ook dat vind ik allesbehalve een baanbrekende serie.

Actrice Patricia Arquette heeft het nodige in haar mars. Zo won ze begin dit jaar een Oscar voor haar rol in Boyhood. Helaas blijft het personage dat zij speelt, speciaal agente Avery Ryan, eendimensionaal en oppervlakkig. Als Ryan kan zij van iemands gezichtsuitdrukking lezen of diegene liegt of niet. Dat vind ik wel heel erg lijken op datgene wat Tobias Curtis doet in Scorpion. Hetzelfde gevoel had ik bij de personages van de gezette hacker Daniel Krumitz en de Aziatische Raven Ramirez, die beiden bijna één op één zijn gekopieerd uit Scorpion.

The Who verzorgt wederom het beginthema van een CSI-serie, ditmaal hebben de makers voor het nummer ‘I can see for miles’ gekozen. Een klassieker, iets dat helaas niet van de pilot zelf kan worden gezegd. Ik vond het verhaal niet erg origineel en de dialogen en de actie niet overtuigend. De start van CSI: Cyber is ondanks de ervaren acteurs dan ook geen sterke voortzetting van de CSI franchise. Ik kan de serie op basis van de de eerste aflevering nog niemand aanraden.
Volg CSI: Cyber
Legacy
Legacy