rjdeblock geeft "Copper - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door rjdeblock op 13 juli 2013.
0
0

Copper - Seizoen 1

Copper speelt zich af in 1864, in de beruchte Five Points buurt van New York City.

Detective Kevin Corcoran (Tom Weston-Jones), “In 1864 he was New Yorks finest”, is een jonge Ierse politieagent die wordt gedwongen de orde te handhaven in deze gevaarlijke buurt. Robert Morehouse (Kyle Schmid), wiens leven hij heeft gered, en de Afro-Amerikaanse dokter Matthew Freeman (Ato Essandoh), met wie hij beide tijdens de Amerikaanse burgeroorlog heeft gediend, zijn de andere hoofdrolspelers. Tijdens zijn werk valt hij vaak terug op Freeman, die Corky, zoals Corcoran wordt genoemd, helpt als een soort van 19e eeuwse forensisch onderzoeker bij het oplossen van diverse zaken.

Het eerste seizoen van Copper geeft ons een intrigerend beeld van de culturele en etnische verschillen tussen de rijkere Amerikaanse klassen en de Afro-Amerikaanse en Ierse gemeenschappen in de Five Points. De Ierse immigranten zoeken elkaar op en proberen iets van een bestaan op te bouwen, hoewel het lastig is om werk te vinden kunnen ze als Copper aan het werk in de gevaarlijke Five Points.

Corky verlaagd zichzelf regelmatig tot het niveau van het tuig in de Five Points wanneer hij informatie nodig heeft voor een zaak. Toch is er een groot verschil tussen hem en deze criminelen; hij gelooft in goed en kwaad. Hoewel zijn vertrouwen daarin danig op de proef wordt gesteld door de verdwijning van zijn vrouw en het verlies van zijn dochter.

Achtervolgt door de gedachten aan zijn vermoorde dochter ontfermt Corky zich over een jong meisje, welke later ook vermoord wordt. Gedreven in het vinden van de moordenaar komt hij tegenover de rijkere Amerikanen te staan inclusief zijn vriend Morehouse, een alcoholist, die het imperium van zijn vader overneemt na diens dood.

Freeman zijn vrouw Sarah (Tessa Thompson) heeft haar broers verloren in de Five Points. Ze zijn vermoord door de blanke bevolking. Verhangen aan de, voor de Five Points, zo kenmerkende lantaarnpalen. De nachtmerries maken haar gek en uit angst durft ze niet meer naar buiten. Freeman besluit samen met zijn vrouw naar het noorden te trekken en buiten de stad te gaan wonen. Zelfs hier zijn ze niet altijd veilig voor het tuig uit de Five Points, maar Sarah komt langzaam tot rust.

Naast het werk als Copper waarin Corky diverse zaken oplost zijn de zoektocht naar zijn verdwenen vrouw en vinden van de moordenaar van zijn dochter de belangrijkste verhaallijnen in het eerste seizoen.

Het eerste seizoen van Copper is heerlijke om te volgen, de prachtige weergave van de Five Points, de heerlijke Ierse accenten en de strijd tussen blank en zwart geven je het gevoel dat je zelf in de 19e eeuw bent beland. Het onrecht dat de Afro-Amerikaanse en Ierse bevolkingsgroepen gevoeld moeten hebben komt echt binnen. Corky wordt ijzersterk neergezet door Tom Weston-Jones en is volgens mij nog lang niet klaar. De 10 afleveringen van seizoen 1 schreeuwen dan ook om een vervolg en gelukkig hebben ze dat gekregen met de 13 afleveringen aangekondigd voor seizoen 2!
Volg Copper
The Place I Called My Home
The Place I Called My Home