7.5
Helgoned geeft "Condor - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 26 juni 2018.
0
0

Condor - Eerste aflevering

Fake News, complottheorieën en geheime diensten die overal de hand in hebben. Het is zo actueel als wat, maar toch is de Amerikaanse serie Condor een remake van de film Three Days of the Condor uit 1975 en met Robert Redford. De analist voor de CIA, Joe Turner (Max Irons) is een idealistische jongeman die voornamelijk bureauwerk verricht en in het verleden een computerprogramma heeft ontwikkeld om terroristen op te sporen. Als zijn collega’s worden vermoord door een commandoteam, is hij de enige die aan dat bloedbad levend weet te ontkomen. Dan moet Joe op de vlucht en zal hij voor het eerst werk in het veld moeten doen. Hij moet dan ook zien uit te vinden wie achter de moordpartij zit. Zijn dat terroristen, contra-spionnen, of is het misschien een cel binnen de CIA zelf? Ondertussen is hij zijn leven geen minuut meer zeker.

Condor
© MGM+

Op 6 juni 2018 ging de eerste aflevering van Condor getiteld ‘What Loneliness’ in première op het Amerikaanse kanaal Audience van AT&T. De aflevering wordt afgetrapt met beelden van Nathan Fowler (Brendan Fraser) die in de woestijn van het Navajo reservaat in New Mexico een graf aan het graven is. De vraag is voor wie dat graf bestemd is? Daarna springen we drie jaar vooruit in de tijd en zien we Joe die aan het stappen is met zijn CIA-collega Sam Barber en zijn vrouw Mae (Kristen Hager, Being Human). We komen er achter dat niet alleen Joe en Sam voor de CIA werken, maar ook de oom van Joe, Bob Partridge (William Hurt). Alle drie de mannen worden aangestuurd door vicedirecteur Reuel Abbott (Bob Balaban, Seinfeld).

Er is een indrukwekkende lijst aan makers en acteurs verzameld om deze serie mogelijk te maken. Eén van de producenten is Jason Smilovic, die ook de actiefilm Lucky Number Slevin heeft geschreven. Hollywood acteurs William Hurt (hij won een Oscar voor Kiss of the Spider Woman), Mira Sorvino (zij won een Oscar voor Mighty Aphrodite) en Brandon Fraser (The Mummy) zijn present in dit eerste seizoen van tien afleveringen. Brandon Fraser is een overtuigende slechterik in deze aflevering. Mira Sorvino komt pas in de tweede aflevering aan bod. De belangrijkste rol van de serie is natuurlijk die van Joe Turner. Max Irons (zoon van Jeremy Irons) is een jonge acteur, die zich in de eerste aflevering goed staande tegenover zijn meer ervaren collega’s weet te houden.

Condor
© MGM+

De eerste aflevering van Condor is in ieder geval een zeer onderhoudende start van de serie geworden.

Hoewel de makers wel lang de tijd nemen om hoofdpersoon Joe Turner neer te zetten als een betrouwbare, rechtschapen en idealistische jongeman, bevat de aflevering genoeg actie en interessante invalshoeken om te blijven boeien. De makers hebben de hoofdlijn van het boek en de film intact gelaten en daardoor blijft het ijzersterke basisgegeven bestaan. Daarnaast hebben ze leuke nieuwe details toegevoerd. Er wordt handig gebruik gemaakt van de locaties in Washington D.C. (de oorspronkelijke film werd destijds in New York opgenomen). Max Irons is duidelijk een veel jongere hoofdrolspeler die minder levenservaring heeft dan Robert Redford in het origineel. Hij is onzekerder over zichzelf en dat blijkt ook als hij een Tinderdate heeft met Kathy H. (Katherine Cunningham), die even iets anders loopt dan hij bedacht heeft. De eerste aflevering van Condor is in ieder geval een zeer onderhoudende start van de serie geworden. Zeker onderhoudend genoeg voor mij om de volgende negen afleveringen ook te gaan kijken.
Volg Condor
Not Necessarily to Lose
Not Necessarily to Lose