7.5
Liesbeth de Raaf geeft "Bates Motel - Seizoen 5 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Liesbeth de Raaf op 16 januari 2018.
2
0

Bates Motel - Seizoen 5 (DVD)

Het vorige seizoen van Bates Motel was niet bevredigend geëindigd, maar het einde was wel onvermijdelijk. Bij deze serie weten we uiteraard dat we geen gelukkig einde hoeven te verwachten. Hoe gaan we dan verder? De wetenschap dat het vijfde seizoen de allerlaatste is van Bates Motel maakt het al meteen extra speciaal. Komt het ooit nog goed met Norman (Freddy Highmore, Charlie and the Chocolate Factory) en kan hij zijn moeder (Vera Farmiga, The Conjuring) eindelijk loslaten?

Freddy Highmore kruipt nog één keer in de huid van de enge Norman Bates om dit verhaal tot een einde te laten komen. Dit seizoen bekijk ik met een dubbel gevoel: aan de ene kant is het jammer dat dit het laatste seizoen is, maar anderzijds is het ook fijn dat het wordt afgerond. Een afronding op Normans manier dan, en dat kan van alles betekenen.

Norman hangt de voorbeeldige burger uit
Na seizoen vier maken we een sprongetje in de tijd. Norman heeft het motel in zijn beheer en woont alleen in het huis, maar is hij wel echt alleen? De mentale staat van Norman gaat snel achteruit, dat terwijl hij juist heel hard bezig was om een goede indruk te maken op Madeleine Loomis (Isabelle McNally, Before I Disappear) en de andere mensen in het dorp. Norman heeft een geheim, maar beseft zich niet dat hetgeen hij denkt geheim te houden tegelijkertijd een geheim voor hemzelf is. Volgen we het nog? Langzaam wordt het geheim ontrafeld en de een reageert er heftiger op dan de ander.

Ondertussen heeft Dylan (Max Thieriot, House At The End Of The Street) het ideale leven gevonden met zijn Emma (Olivia Cooke, Ouija) die nu gezonder is dan ooit. Laten we Romero (Nestor Carbonell, The Dark Knight) niet vergeten; zijn leven is namelijk verre van ideaal, aangezien hij zijn dagen in de gevangenis moet doorbrengen, nadat zijn corrupte bezigheden als agent aan het licht zijn gekomen. Hij wordt echter op de been gehouden door zijn wens om zijn grote liefde te wreken.

[image-54967]

Overeenkomsten tussen Bates Motel seizoen 5 en Psycho
Norman leert nieuwe mensen kennen, waarbij de ene wat betrouwbaarder is dan de ander, bijvoorbeeld Sam Loomis (Austin Nichols The Day After Tomorrow). Sam Loomis is de man van Madeleine Loomis, een vrouw waar Norman een band mee opbouwt. Uiteraard is het in de serie altijd de vraag wie het overleven zal en wie er aan de genade van Norman of beter gezegd 'moeder' overgeleverd zal zijn.

De eerste paar afleveringen brengen het seizoen een tikkeltje langzaam op gang, het is even wachten tot er echte actie komt. Dat wil niet zeggen dat er niets gebeurt, maar er wordt duidelijk eerst meer gefocust op Normans nette voorkomen, terwijl hij ondertussen met serieuze, psychische problemen kampt. Seizoen 5 heeft meer overeenkomsten met de films dan de andere seizoenen, aan het einde gaan ze echter een andere kant op.

Achter de schermen
Ik ben erg tevreden over het acteerwerk, vooral van Vera Farmiga en Freddy Highmore. Op de DVD zijn er nog wat extra's te zien, waarin meer uitleg werd gegeven over de keuzes die ze hebben gemaakt voor onder andere het einde. Bij de bloopers kun je zien wat een goede onderlinge band de castleden met elkaar hebben opgebouwd.

Er zitten ook een aantal interviews bij en daar is het leuk om te horen dat Freddy Highmore in het echt met een Brits accent praat. Hij is duidelijk heel anders dan de rol die hij neerzet als Norman, en dat maakt hem een waar acteur. Seizoen vijf is een mooi einde van een waardevolle serie, waardoor ik met een gerust hart afscheid kon nemen van mijn geliefde, maar gestoorde familie Bates.
Volg Bates Motel
The Cord
The Cord