7.5
Ron Schoonwater geeft "Barbaren - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 11 november 2020.
7
0

Barbaren - Seizoen 1

In slechts zes afleveringen vertelt de Duitse productie Barbaren de aanloop naar, en het verloop van, de slag in het Teutoburgerwoud in 9 na Christus. Het is een verhaal van verraad, loyaliteit, vriendschap en strijd en wordt vooral verteld vanuit het perspectief van drie personen. Arminius/Ari (Laurence Rupp, Tatort), Thusnelda (Jeanne Goursand, Hubert Und Staller) en Folkwin Wolfspeer (David Schütter, 8 Tage). Barbaren kiest daarmee vooral het perspectief van Duitse kant, maar heeft ook voldoende aandacht voor de Romeinen.

Barbaren

Dat komt mede omdat Arminius opgegroeid is in Rome, maar als Germaan (als Cherusk) geboren is. De Romeinen namen vroeger de zonen van belangrijke leden van de overwonnen stammen mee om daarmee het overwicht op de veroverde gebieden te waarborgen. Bovendien leverde het hen ook nieuwe strijdkrachten op. Arminius is daar een voorbeeld van. Hij is onderdeel van de Germaanse steuntroepen van de Romeinen. In de televisieserie wordt hij neergezet als geadopteerde zoon van Publius Quinctilius Varus (Gaetano Aronica, Squadra Mobile), de Romeinse gouverneur van Germania. Historisch gezien is daar geen bewijs voor. Wat wel klopt, is dat Arminius een gewaardeerd bevelhebber in dienst van de Romeinen is en dat Varus een groot vertrouwen in hem heeft. Dit is ontstaan in eerder samen gevoerde veldslagen. Wat ook klopt, is dat Arminius, zeer waarschijnlijk door de steeds hoger wordende belastingen en het denigrerende gedrag van de Romeinen richting de Germanen, deserteert en de leiding neemt over de geallieerde Germaanse stammen.

Barbaren weet feit en fictie goed te mengen in een langzaam, maar ook avontuurlijk verhaal.

Barbaren weet feit en fictie goed te mengen in een langzaam doch avontuurlijk verhaal. Zo is Thusnelda daadwerkelijk wie ze in de televisieserie is. Alleen heeft ze zeer waarschijnlijk niet meegevochten in de strijd in het Teutoburgerwoud. Folkwin is echter helemaal fictief en wordt slechts gebruikt om het verhaal smeuïger te maken. Thusnelda wordt gebruikt als degene die verbinding legt tussen de normaal onderling strijdende Germaanse stammen. Verder biedt het door vooral Romeinen opgetekende verhaal voldoende ruimte om producer Steve Saint Leger (Vikings) ruimte en vrijheid te geven om te spelen met het drama achter het verhaal.

Barbaren

Barbaren is een spannende avonturenserie. De basis is wat er werkelijk heeft afgespeeld, maar biedt daarnaast voldoende drama om te blijven boeien. Er komen verschillende situaties en personages in voor die werkelijk bestaan hebben. Denk, naast de al genoemde Arminius, Thusnelda en Varus, onder andere aan Segestes en Segimer. Verder laat Barbaren een schets zien van wat mogelijk afgespeeld heeft in het samenkomen van de verschillende Germaanse stammen. De strijd in het Teutoburgerwoud heeft natuurlijk plaatsgevonden maar was veel indrukwekkender dan de strijd die in Barbaren getoond wordt. Feitelijk duurde de strijd namelijk drie tot vier dagen. De strijd kende verschillende stadia die in deze relatief korte serie helaas onderbelicht zijn. Zo werd er geen vuur gebruikt om de Romeinen in een hinderlaag te laten lopen, maar werd er waarschijnlijk (want niet honderd procent zeker) een aarden wal gebruikt. Bovendien wisten de Germaanse stammen uitstekend gebruik te maken van het terrein waarin de slag plaats vond. In de serie komt dat terug, maar niet helemaal zoals het feitelijk gegaan is. Feit is wel dat de Romeinen door het terrein hun normale slagorde niet konden gebruiken en daardoor enorm kwetsbaar waren.

Barbaren is uiteindelijk een prima serie voor elke amateur historica.

Barbaren is uiteindelijk een prima serie voor elke amateur historica. Het is goed gemaakt. Aan het verhaal, de beelden en de beeldvoering is duidelijk veel aandacht besteed. Het is ook mooi dat men aandacht heeft voor het verschil tussen de (arrogante) Romeinen en de (barbaarse) Germaanse stammen. Dat doet men niet alleen door ruimte te geven aan de achtergrond van beide kampen, maar de Romeinen spreken (een soort van Italiaans) Latijn en de Germanen (te gesofisticeerd) Duits. Helaas kiezen de makers ervoor om veel tijd te schenken aan een fictief personage als Folkwin. Het maakt het verhaal leuk om te volgen, maar het echte verhaal meer gebruiken had waarschijnlijk meer indruk gemaakt. Er zijn namelijk geen fictieve personages nodig om dit indrukwekkende verhaal te schetsen. Er wordt veel aandacht geschonken aan de aanloop naar de definitieve strijd. Dit zorgt er helaas voor dat de strijd en de strategie zelf te weinig aandacht krijgt. Mogelijk dat Folkwin in het tweede seizoen nog een onverwachte hoofdrol op gaat eisen en dat hij daardoor nu zo belangrijk gemaakt wordt? Feit is namelijk wel dat dit seizoen en het einde roepen om een vervolg. Gezien de geschiedschrijving gaat dit nog interessante televisie opleveren.
Volg Barbaren
The Price
The Price