Peter Rotthier geeft "Assisen - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Peter Rotthier op 13 februari 2023.
3
0

Assisen - Eerste aflevering

Assisen is een interactief rechtbankdrama waarbij de kijker als jury zal beslissen of de beschuldigde al dan niet voor jaren achter de tralies zal verdwijnen.

De oorsprong van het interactieve rechtbankdrama Assisen (2023) ligt in het jaar 2018. Toen werd voor het eerst het gelijknamige toneelstuk opgevoerd. Het idee achter Assisen was om enerzijds mensen kennis te laten maken hoe het er in een assisenzaal aan toe gaat door zo waarheidsgetrouw mogelijk het hele gerechtelijk proces in de voorstelling te stoppen. Het enige dat ontbrak op het podium was een jury. Daarvoor werden de bezoekers van de voorstelling gebruikt. Zij bepaalden uiteindelijk of de beschuldigde ook daadwerkelijk schuldig was. Het einde van het toneelstuk werd dan ook aangepast aan het verdict van de jury.

Na die eerste voorstelling, volgden in de voorbije jaren nog drie nieuwe zaken. Dankzij Covid ging Assisen ook viraal en konden liefhebbers online ook nog tweemaal voor jury spelen en hun conclusies meedelen. Ondertussen zijn de voorbereidingen voor Assisen vijf volop aan de gang.

Het succes van de toneeluitvoering en de internetversies zullen alvast meegeholpen hebben om Assisen ook naar het televisiescherm te brengen. Een nieuwe case, een blik Vlaamse topacteurs zoals Violet Braeckman (Salamander), Geert Van Rampelberg (De Infiltrant), Natali Broods (Over Water), An Miller (Twee Zomers), Filip Peeters (Meisje van plezier), Ben Segers (Safety First), Vic De Wachter (Gevoel voor tumor) en Gilda De Bal (Gent-West).

Na de zesde aflevering is het de beurt aan de kijker om te beslissen of de beschuldigde al dan niet schuldig is.

De tv-serie zal uit acht afleveringen bestaan. Tijdens de eerste zes afleveringen krijg je als kijker het proces voor de kiezen geschoven. Het wordt tijdens die eerste aflevering al snel duidelijk dat we die tijd niet constant in de rechtbank gaan doorbrengen. Zoals de gewoonte is tijdens een Assisenproces wordt de beschuldigde als eerste ondervraagd. Haar antwoorden worden netjes in beeld gebracht zodat de kijker haar versie van het verhaal ook in beeld te zien krijgt. Na de zesde aflevering is het de beurt aan de kijker om te beslissen of de beschuldigde al dan niet schuldig is. Wees maar zeker dat je als kijker al tijdens de eerste aflevering zal merken dat er andere figuren in het verhaal opduiken die mogelijks de behandelde moord gepleegd zouden kunnen hebben.

Van aflevering zeven van Assisen bestaan twee versies. Welke zal uitgezonden worden, zal pas beslist kunnen worden nadat de jury (de kijkers) uitspraak heeft gedaan. Tot slot zal in de achtste aflevering de ware toedracht naar boven komen en zal de kijker te weten komen of ze al dan niet de juiste eindbeslissing genomen hebben.

Assisen
© Play4

Over het plot gaan we kort zijn. De afgevoerde topdanseres van een dansgezelschap wordt beschuldigd van de moord op de regisseur van het gezelschap. Tijdens de eerste aflevering mag ze haar verhaal doen over de gebeurtenissen. Dat verhaal is mooi in beeld gebracht en breekt het ietwat saaie rechtbank gebeuren dat vrij steriel in beeld wordt gebracht. Tijdens de ondervraging van de beschuldigde zal de kijker ook al enkele andere mogelijke moordenaars in het vizier krijgen. Of die daadwerkelijk ook iets met de zaak te maken hebben, zal afhangen van de getuigen die de komende weken mogen opdraven. Ik ben alvast benieuwd of dit soort vernieuwende televisie zijn weg zal vinden naar een breed publiek. Wat de voorlopige uitkomst betreft, zie ik zelf nog te veel andere mogelijke daders om de dame nu al schuldig te verklaren. Ik ben benieuwd hoe mijn mening de komende weken zal evolueren.
Volg Assisen
Aflevering 6
Aflevering 6