Helgoned geeft "And Just Like That... - Seizoen 1 (DVD)" een 5.
Geschreven door Helgoned op 26 Mei 2023.
3
0

And Just Like That... - Seizoen 1 (DVD)

Vervolg op Sex and the City kan twintig jaar later niet echt boeien.

Het vervolg op Sex and the City heet And Just like That en ging eind 2021 in première op betaalzender HBO Max. De voorganger was in de jaren negentig zes seizoenen lang een populaire serie over vier vriendinnen in Manhattan, New York. De dertigers praatten met elkaar over seks, vriendschap, seks, mannen, seks, mode, seks, liefde en seks. Soms was de serie oppervlakkig, maar misschien was dat omdat het een Amerikaanse serie betrof, maar het was in ieder geval nieuw, vrolijk en zorgde voor discussie.

And Just Like That…
© HBO Max

We zijn nu twintig jaar verder en Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker, Divorce) is nog steeds een schrijfster van columns, maar inmiddels getrouwd met haar grote liefde Mr. Big (Chris Noth, The Good Wife). Ze treedt ook op in podcasts, maar dat vindt ze uiterst ongemakkelijk. Haar beste vriendinnen zijn nog altijd Charlotte York (Kristin Davis, Bad Teacher) en Miranda Hobbes (Cynthia Nixon, Ratched). De nymfomane Samantha Jones (Kim Catrall, Modus) is inmiddels verhuisd en wordt alleen nog maar genoemd als ze tekstberichten stuurt.

Ik vond het een beetje tenenkrommend om naar dit eerste seizoen van de serie te kijken. Het voelde gemaakt en de dialogen waren niet natuurlijk. De sfeer is ook heel verschillend tussen de afleveringen, waardoor het ook lastig is om de serie te beschrijven qua toon. Misschien dat het ook niet helpt dat de originele afleveringen allemaal een vast stramien hadden en allemaal maximaal een half uur duurden. Nu variëren de afleveringen van 35 tot 45 minuten.

Ik vond het moeilijk om de aandacht erbij te houden en de personages serieus te nemen. Het is leuk om veel gastrollen uit het origineel terug te zien en ze te herkennen van andere serie waarin ze in deze eeuw te zien waren. Maar vervolgens krijgen die gastacteurs en -actrices heel korte rollen, of worden ze gebruikt in scènes die ik niet bij het origineel vond passen.

De DVD van dit eerste seizoen is ook een kaal gebeuren. De DVD zit in een kartonnen doos en bevat Nederlandse en Franse tekst op de hoes. De afleveringen zijn te zien in de originele Engelse en nagesynchroniseerde Franse taal en er zijn ondertitels in het Nederlands, Frans en Engels voor slechthorenden. Er zijn geen extra’s opgenomen, waardoor deze uitgave alleen voor de die hard fans aantrekkelijk zal zijn. HBO heeft de serie al lang en breed verlengd met een tweede seizoen, dat op 22 juni 2023 van start gaat in Amerika. Dat seizoen laat ik aan mij voorbijgaan.
Volg And Just Like That…
The Last Supper: Entrée (2)
The Last Supper: Entrée (2)