8.5
Dave Scholting geeft "American Horror Story - seizoen 8" een 8.5.
Geschreven door Dave Scholting op 19 december 2018.
1
0

American Horror Story - seizoen 8

Het alweer achtste seizoen van American Horror Story had zomaar eens het allerbeste seizoen van de reeks kunnen zijn. Dat is uiteindelijk helaas niet zo, maar Apocalypse mag je gerust rekenen tot een van de betere seizoenen van de serie.

Je kunt wel spreken van een flinke crossover

Dit seizoen draait om Michael Langdon (Cody Fern, House of Cards). Michael is de antichrist en verantwoordelijk voor de apocalypse. Een groep mensen die de apocalypse hebben overleefd, zitten verscholen in een ondergrondse bunker nadat de rest van de wereld is vergaan. In de bunker wordt de scepter gezwaaid door Wilhelmina Venable (Sarah Paulson, The People Vs. O.J. Simpson: American Crime Story) en Miriam Mead (Kathy Bates, Misery). Wanneer Langdon vervolgens verschijnt, breekt de hel pas echt goed los. Om deze zoon van Satan te stoppen keren de heksen uit seizoen drie ("Coven") terug. Onder leiding van Cordelia Goode (eveneens Paulson) proberen zij te voorkomen dat Langdon de apocalypse laat plaatsvinden, iets dat niet zomaar zonder slag of toverspreuk gaat. Ze gaan zelfs terug naar het spookhuis uit het eerste seizoen ("Murder House"), aangezien daar de geschiedenis van Michael begint. Je kunt dus wel spreken van een flinke crossover dit seizoen en Ryan Murphy, de grote man achter de serie, heeft dit dan ook voor het grootste deel ten volste benut.

[image-111915]

Jessica Lange steekt met kop en schouders uit boven de rest van de cast

Apocalypse beschikt over een explosie aan acteergeweld, aangevoerd door de geweldige Jessica Lange (Feud) als Constance Langdon uit Murder House. Lange doet helaas maar twee afleveringen mee in dit seizoen, maar steekt met kop en schouders uit boven de rest van de cast. Niet dat de andere acteurs niet goed zijn, iedereen is dit seizoen sterk op dreef. Ryan Murphy heeft voor dit seizoen echt alles en iedereen uit de kast getrokken en bijna iedereen die in de eerdere seizoenen een grote of kleine rol had is wederom van de partij. Nieuw dit seizoen is Joan Collins, beter bekend als de enige echte soapbitch der soapbitches Alexis Carrington, uit de soap der soaps uit de jaren 80: Dynasty. Collins laat zien dat ze het acteren nog niet verleerd is. Ook Cody Fern als Michael Langdon houdt zich prima staande tussen de meer ervaren Horror Story-castleden.

American Horror Story
© FX

Dat Apocalypse uiteindelijk niet het allerbeste seizoen is geworden, is te danken aan de laatste drie afleveringen die nogal saai en teleurstellend zijn. Zeker als je je ze vergelijkt met de zeven afleveringen daarvoor. Vooral de middelste vier afleveringen zijn het meest interessant. Vanaf het moment dat de heksen onder leiding van Cordelia Goode hun herintrede doen, begint de pret pas echt. Deze afleveringen zijn misschien wel de beste die American Horror Story in zijn bestaan gemaakt heeft. Tijdens een van deze afleveringen maakt actrice Sarah Paulson ook nog even haar regiedebuut en dat doet zij zeker niet onverdienstelijk. Het is daarom ook zo jammer dat de laatste drie afleveringen het dus een beetje verpesten voor dit seizoen in zijn totaal. Zonder iets te spoileren voelt vooral de manier waarop de heksen uiteindelijk proberen om Langdon te stoppen nogal gemakzuchtig aan. Wat mij betreft had dit veel grootser en gedurfder aangepakt kunnen worden. Desalniettemin is dit zeker geen seizoen waar de makers van American Horror Story zich voor hoeven te schamen.
Volg American Horror Story
The Auteur
The Auteur