anonymous geeft "American Crime Story - Seizoen 2" een 9.5.
Geschreven door anonymous op 6 juni 2018.
4
0

American Crime Story - Seizoen 2

I've killed two people, Lee. Two people that were very close to me. I know it's hard to believe. Intellectual Andrew. Well read, well spoken Andrew. Well dressed. But here I am. This is me. - Andrew

15 juli 1997, een datum die ik niet snel zal vergeten. Op die dag werd Gianni Versace vermoordt. Op de trap voor het huis van Versace joeg Andrew Cunanan twee kogels door het hoofd van de wereldberoemde mode-ontwerper. Altijd heb ik gedacht dat het een lustmoord was. Ik dacht dat Cunanan was afgewezen door Versace. Ik kon niet verder van de waarheid zitten. Andrew Cunanan was een seriemoordenaar, en voordat hij Gianni doodschoot, had hij al vier moorden op zijn naam staan. Wie hij vermoordde zal ik in verband met spoilers niet vertellen. Voor mij kwamen twee van de vier moorden als een schok. De moord op Versace was in 1997 een enorme sensatie, want het modemerk in die tijd was wel Versace. Droeg je iets van Versace, dan hoorde je er echt bij.

[image-96705]

American Crime Story vertelt in dit tweede seizoen het verhaal van de moord op Gianni Versace, maar de nadruk ligt op het verhaal van Andrew Cunanan. Waarom pleegde hij de moorden, hoe beraamde hij ze en hoe voerde hij ze uit? Dit tweede seizoen is mede geregisseerd door Matt Bomer, die vooral bekend is als acteur in White Collar en American Horror Story. Bomer bewijst met dit tweede seizoen dat hij achter de camera net zo goed is als voor de camera. Hij laat de hele serie aanvoelen alsof je over zijn schouder meekijkt. Alles klopt aan dit tweede seizoen. Het verhaal, de feiten en zelfs de cast. Want Darren Criss (Glee)lijkt akelig echt op Andrew Cucanan.

De laatste aflevering vond ik adembenemend en zowel spannend als ook hartverscheurend

Net als in het eerste seizoen, heeft FX voor seizoen twee weer een blik bekende acteurs opengetrokken. Zo speelt Penélope Cruz de rol van Donatella Versace, de zus van Gianni, en mag Ricky Martin (de zanger) de rol vertolken van de partner en minnaar van Gianni Versace: Antonio D'Amico. Voor mij was de rol van Judith Light (Who's the Boss) er een die me lang bij zal blijven. Zij speelt de vrouw van een van de slachtoffers van Cunanan. Penélope Cruz vond ik het minst sterk. Regelmatig irriteerde ik me aan haar acteren. Vaak voelde het te geforceerd en dat maakte het kijken naar haar minder fijn. De rest van de cast tilt dit seizoen gelukkig wel naar grote hoogten. Ga er maar aanstaan; in de huid van een seriemoordenaar kruipen. Criss doet dat zo perfect, dat ik Cunanan bij vlagen doodeng vind. Regelmatig heb ik met kippenvel op de bank gezeten, vooral tijdens de scenes waarin Andrew de moorden pleegt. De laatste aflevering vond ik adembenemend en zowel spannend als ook hartverscheurend.

Andrew Cunanan was jong, knap, attent en in het bezit van een goed stel hersens. Hij was populair op school en had niets te klagen over aandacht van de meiden op school. Andrew had echter alleen interesse in jongens en al snel zocht hij contact met oudere homoseksuele mannen, hij werkte als gigolo en had alles wat zijn hart begeerde; mooie maatpakken, prachtige appartementen, toegang tot exclusieve clubs en dure auto's. Maar Andrew werd ouder en zijn diensten werden al snel overgenomen door jongere jongens. Andrew bevond zich in een wereld vol geweld en werd depressief. Maar wat dreef deze 27 jarige man tot zijn moorden? Het antwoord op deze vraag krijg je in American Crime Story. De serie laat geen detail achterwege. Wie het verhaal kent van de moord op Gianni, kent het verhaal van de duif. Elk klein detail wordt belicht.

[image-98611]

Ik vraag me wel eens af wat een seriemoordenaar denkt, net voordat hij een moord pleegt

Hoewel de serie als subtitel The assassination of Gianni Versace heeft, draait de serie niet volledig om Versace. Zijn leven wordt natuurlijk besproken en je ziet beelden van zijn werk. Ook komen zijn band met Donatella en zijn liefde voor model en ontwerper Antonio voorbij. De rode draad in dit verhaal is toch die van Andrew Cunanan. Nog nooit had ik van hem gehoord, maar vanaf het moment dat ik American Crime Story ben gaan kijken, ben ik hem niet meer vergeten. Ik vraag me wel eens af wat een seriemoordenaar denkt, net voordat hij een moord pleegt. Is hij nerveus, trots, is het een roes waarin hij verkeert? Wat zet iemand aan tot moorden, hoe kiest hij zijn slachtoffers?

Het gegeven seriemoordenaar is in veel series een belangrijk onderwerp. Kijk bijvoorbeeld naar American Horror Story, dat gebaseerd is op moordenaars, of naar een serie als Mindhunter. Seriemoordenaars blijven boeien. Zo is het ook met American Crime Story. Of we het nu hebben over O.J. Simpson of Andrew Cunanan, een seriemoordenaar zal, hoe raar het ook klinkt, altijd een geliefd onderwerp blijven.

American Crime Story zal nog even doorgaan. Seizoen drie zal zich afspelen rondom de orkaan Katrina. Seizoen vier zou gebaseerd zijn op het schandaal rondom Clinton en Lewinsky, maar in april 2018 werd bekendgemaakt dat dit onderwerp geschrapt is. Het eerste seizoen van American Crime Story is te zien via Netflix. Seizoen twee zal rond de zomer op de streamingdienst te zien zijn.
Volg American Crime Story
The Wilderness
The Wilderness