8
Dave Scholting geeft "24 - Seizoen 1 t/m 3" een 8.
Geschreven door Dave Scholting op 1 september 2020.
2
0

24 - Seizoen 1 t/m 3

Van 2001 tot 2010 zat menig serieliefhebber wekelijks aan de buis gekluisterd als 24 op televisie kwam. Nu de serie opnieuw te bekijken is (op Netflix), leek het mij wel aardig om de reeks eens opnieuw te bekijken. En om wellicht onder de aandacht van nieuwe kijkers te brengen.

24 gaat over Jack Bauer (Kiefer Sutherland, Designated Survivor), een harde, stoere special agent die voor de Counter Terrorist Unit (CTU) werkt. De serie speelt zich elk seizoen af in 'real time': de gebeurtenissen in elke aflevering beslaan dus echt één uur. Daarnaast introduceerde 24 de zogeheten split screens: meerdere beelden op het scherm waarin je verschillende personages op verschillende plekken ziet die zich dus gelijktijdig afspelen.

In het eerste seizoen moet Jack een aanslag op senator David Palmer (Dennis Haysbert, The Unit) zien te voorkomen. Jack heeft echter een groot probleem: híj is zelf degene die de aanslag moet plegen. De mensen die Palmer dood willen hebben zetten Jack onder druk om zijn opdracht uit te voeren door zijn vrouw Teri (Leslie Hope, The River) en dochter Kim (Elisha Cuthbert, The Ranch) te ontvoeren. Terwijl Jack zijn best doet om zowel zijn vrouw en dochter te redden én Palmer te beschermen, blijkt er zich een mol bij CTU te bevinden....

24
© FOX

Het tweede seizoen van 24 speelt zich 18 maanden later af. David Palmer is intussen president en gescheiden van zijn vreselijke vrouw Sherry (Penny Johnson Jerald, The Orville). Samen met Jack moet Palmer terroristen zien te stoppen die een nucleaire bom willen laten afgaan in Los Angeles. Kate Warner (Sarah Wynter, Damages) raakt bij het onderzoek betrokken wanneer haar zuster's verloofde Reza Naiyeer (Phillip Rhys, Tell Me a Story) ervan verdacht wordt connecties te hebben met de terroristen. Wanneer er vervolgens ontdekt wordt dat er zeer waarschijnlijk twee landen uit het Midden-Oosten betrokken zijn bij de terroristische plannen, wordt Palmer door zijn adviseurs en generaals onder druk gezet om meteen te reageren en de landen aan te vallen.

In seizoen drie zijn we drie jaar verder na de gebeurtenissen uit het vorige seizoen. Jack werkt nu samen met een partner, de jonge Chase Edmunds (James Badge Dale, The Pacific). Daarnaast gaat het niet zo heel goed met Jack. Voor een undercoveroperatie is hij verslaafd aan drugs geraakt. Toch moet Jack weer volop aan de bak wanneer ene Stephan Saunders (Paul Blackthorne, Arrow) een dodelijk virus los wil laten in Los Angeles. Intussen wil president Palmer door het Amerikaanse volk graag herkozen worden. Zijn campagne lijkt echter zeer bemoeilijkt te worden door ene Alan Milliken (Albert Hall, Ally McBeal). David benadert ten einde raad zijn ex-vrouw Sherry om het probleem voor hem op te lossen. Dit gaat echter gruwelijk mis en Palmer heeft hier al snel spijt van.

De verhaallijnen rond Kim Bauer zijn eigenlijk gewoon zéér slecht te noemen.

Nu ik 24 voor een tweede keer bekijk valt het me op dat er een aantal verhaallijnen toch niet zo heel goed zijn gelukt. Terwijl ik dat bij de eerste keer kijken van de serie helemaal niet in de gaten had. Met name de verhaallijnen rondom Kim Bauer zijn eigenlijk gewoon zéér slecht te noemen. Kim maakt namelijk de ene na de andere onlogische beslissing, vooral in het eerste en tweede seizoen. Dat zorgt ervoor dat je je soms best irriteert aan haar, terwijl de schuld eigenlijk bij de schrijvers ligt. De rest van de verhalen is gelukkig beter gelukt. Met name de verhaallijnen rond senator/president David Palmer zijn zeer spannend. 24 is dan ook zeker geen straf voor een tweede kijkbeurt. Op naar de volgende drie seizoenen.
Volg 24
Day 9: 10:00 P.M.-11:00 A.M.
Day 9: 10:00 P.M.-11:00 A.M.