8
anonymous geeft "Downton Abbey - Seizoen 5 (deel 1) (DVD)" een 8.
Geschreven door anonymous op 28 februari 2015.
0
0

Downton Abbey - Seizoen 5 (deel 1) (DVD)

Of ik een zwak voor kostuumdrama's heb? Twee woorden. Zeker. Weten. Mijn kennismaking met Downton Abbey is eigenlijk nog vrij recent. Ongeveer een half jaar geleden heb ik aan een stuk door alle afleveringen gekeken. Waarom had ik hier nog nooit eerder naar gekeken? Meteen was ik verslaafd aan de uitmuntende mix van de verhaallijnen, dramatiek en natuurlijk de personages. De Crawleys en hun bedienden bijten zich in je vast en ze van je af schudden is absoluut niet mogelijk.

Ik was erg benieuwd naar seizoen 5. Het was de eerste keer bij Downton Abbey dat ik moest wachten op een nieuwe seizoen en niet meteen verder kon kijken. Extra spannend dus. Downton Abbey weet voorafgaande seizoenen altijd af te sluiten met de smaak naar meer, meer én nog eens meer. Je wilt à la minute weten hoe het verder gaat. Hoe gaat het onze geliefde personages verder af? Wat heeft de toekomst in petto?

Het is 1924. Robert (Hugh Bonneville, Notting Hill) heeft het moeilijk met de veranderingen in Groot-Brittannië. Er aan wennen blijft moeilijk voor hem. Het lijkt erop dat Mary (Michelle Dockery, Non-Stop) liefde weer toelaat in haar leven. Is er na het grote verlies van Matthew (Dan Stevens, The Line of Beauty) weer hoop? Is Mary er klaar voor een nieuwe weg in te slaan? Edith (Laura Carmichael, Tinker Tailor Soldier Spy) lijdt onder een groot geheim nadat ze haar dochtertje heeft afgestaan. Lukt het haar om overeind te blijven? Horen we nog nieuws over haar geliefde Michael (Charles Edwards, Batman Begins)?

Violet (Maggie Smith, Harry Potter) heeft haar eigen geheimen en de aanwezigheid van Tom (Allen Leech, The Imitation Game) wordt steeds belangrijker. Al helemaal als hij met Robert en Mary samenwerkt aan de toekomst van Downton. Anna (Joanne Froggatt, In Our Name) en Bates (Brendan Coyle, The Weir) hebben veel obstakels doorstaan. Zijn ze in staat verder te gaan en gelukkig te worden of heeft het verleden te heftig uitgepakt? Natuurlijk kunnen we butler Thomas (Rob James-Collier, Coronation Street) niet vergeten. Dit seizoen heeft hij het op een nieuw slachtoffer voorzien namelijk Baxter (Raquel Cassidy, Teachers). Kort gezegd: het Britse kostuumdrama is wederom een feest om naar te kijken.

Wat Downton Abbey zo sterk maakt, voor mij, zijn een aantal factoren. Een daar van is de actrice Maggie Smith die de rol van Violet vertolkt. Ik ben helemaal weg van haar en het is iedere keer weer een genot om haar te zien acteren. Haar uitdrukkingen en het gezicht van Violet spreken boekdelen. Als blikken konden doden… Eigenlijk vind ik, om eerlijk te zijn, de hele cast van Downton Abbey sterk. De verhaallijnen komen werkelijk tot leven en de cast weet een overtuigend en geloofwaardig dramatisch spel neer te zetten.

Daarnaast is het kostuum- en set design iedere keer weer een spektakel om te zien. Prachtig. Ik kan er uren naar kijken. Voor mijn gevoel wordt de tijdsgeest correct weergegeven. Er is in ieder geval niets waar ik me aan stoor als kijker. Nog even en ik voel me helemaal thuis in de jaren ‘20. Ik ben in ieder geval erg ben benieuwd wat we verder nog meer mogen verwachten van de Crawleys en hun bedienden.
Volg Downton Abbey
Episode 8
Episode 8