Wichita van Rijkom geeft "Zootopia+ - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 15 december 2022.
4
0

Zootopia+ - Seizoen 1

Zes op zichzelf staande afleveringen geven een kijkje in het leven van de inwoners van Zootopia. Deze achtergrondverhalen laten zien wat er gebeurde tijdens de film, buiten de hoofdverhaallijn om.

Dit najaar heeft Disney+ weer een succestitel uit het verleden nieuw leven in geblazen. In Zootopia+, ook wel Zootropolis+ genoemd in het Nederlands, worden zes korte verhalen verteld over de inwoners van Zootopia. Deze verhalen vinden plaats tijdens de gebeurtenissen in de film en laten zien wat ervoor of na een filmscène plaatsvond. De in totaal zes afleveringen duren ongeveer zes minuten per stuk en zijn allemaal gelijktijdig bij de streamingsdienst uitgebracht.

In verschillende afleveringen verschijnen parodieën van bekende tv programma’s en merken.

In aflevering één staan de ouders van Judy Hopps (Ginnifer Goodwin, Once Upon a Time), Bonnie (Bonnie Hunt, Escape at Dannemora) en Stu (Don Lake, Space Force), centraal. Net zoals aan het begin van Zootopia zien we hoe Judy afscheid neemt van haar familie waarna ze vertrekt met de trein. Wat de kijker tijdens de film echter niet zag is dat één van haar zusjes als verstekeling meereist en haar ouders er alles aan doen om haar te vinden. Een stereotypische situatie die weliswaar allesbehalve origineel is maar toch vermakelijk is om naar te kijken.

In verschillende afleveringen verschijnen parodieën van bekende tv-programma’s en merken. Zo gaat de tweede aflevering over de ‘Rodents uit Rodentia’ (gebaseerd op The Real Housewives) en bezoeken deze de Zootopia-variant van Say Yes To the Dress boetiek Kleinfeld genaamd Klawfeld. Tijdens de vierde aflevering leren we de vader van de bruid kennen als The Godfather, een duidelijke knipoog naar die films. Ook in de vijfde episode zien we weer verwijzingen, dit keer naar So You Think You Can Dance en Got Talent, oftwel So You Think You Can Prance in Zootopia. Allemaal erg goed gevonden en herkenbaar uitgevoerd.

Zootopia+
© Disney+

Het feit dat niet de hoofdrolspelers maar opvallende bijrollen centraal staan in deze serie is een goede keus geweest. Zo is er voor luiaard Flash (Raymond S. Persi), een grote favoriet uit de film, ook in Zootopia+ weer een rol weggelegd. De laatste aflevering draait namelijk om hem en zijn romantische date met luiaard Priscilla (Kristen Bell, Veronica Mars). Terwijl zij bediend worden door Sam (Charlotte Nicdao, Mythic Quest: Raven's Banquet) laten zij zich weer van hun traagste kant zien. Halverwege het seizoen vindt een heuse musical plaats. Duke (Alan Tudyk, Resident Alien), een crimineel die vooral bekend staat om kleine vergrijpen, wil zijn leven beteren. Wat volgt is een lied over hoe hij dit wil gaan aanpakken terwijl hij zich voorstelt wat de gevolgen zijn van zijn acties.

De knipoog naar de mensenwereld en het oog voor details maakt van Zootopia+ kwalitatief echt een goede serie.

Het is voor fans van de film leuk om zoveel vertrouwde karakters terug te zien. Tevens krijgen sommige personages meer diepgang door de achtergrondverhalen die nu verteld worden. De serie is geschikt voor kijkers vanaf zes jaar. Toch denk ik dat de verhalen ook voor oudere kijkers de moeite waard zijn, mits je van dit genre houdt natuurlijk. Zootopia+ is en blijft immers een tekenfilm. Ditzelfde geldt voor mensen die de film niet hebben gezien. Hoewel je hierdoor wel wat informatie mist is de serie op zichzelf leuk genoeg.

Jaren terug heb ik de film gezien en hoewel ik deze zeker niet slecht vond is die ook niet in mijn lijstje van favorieten terecht gekomen. Door het zien van deze serie werd ik weer herinnerd aan alle originele en mooie kwaliteiten van dit verhaal. De knipoog naar de mensenwereld en het oog voor details maakt van Zootopia+ kwalitatief echt een goede serie. Na eerder dit jaar de Disney Shorts I Am Groot te hebben gezien waren mijn verwachtingen niet erg hoog. Ik heb mijn mening echter moeten bijstellen. Zootopia+ is een erg goede toevoeging aan de filmreeks en een voorbeeld voor hoe Disney+ dit soort Shorts zou moeten aanpakken.

Zootopia+
© Disney+
Volg Zootopia+