Geschreven door anonymous op 20 augustus 2015.
0
0

Zoo - Eerste aflevering

Zoo
© CBS

CBS komt ook deze zomer weer met een nieuwe serie die de gemoederen bezig moet houden in de komkommertijd. Na Under the Dome en Extant is het nu de beurt aan Zoo, een thriller over een wereldwijde golf van incidenten waarbij dieren mensen aanvallen, zoals CBS het zelf omschrijft. In het kort komt het er op neer dat de serie op verschillende plekken op aarde deze gebeurtenissen laat zien, een en ander speelt zich vooral af in Los Angeles en Botswana. In Los Angeles gaat de opstandige, jonge journalist Jamie Campbell (Kristen Connolly, House of Cards) op zoek naar de reden dat een aantal leeuwen zijn uitgebroken en mensen hebben gedood. In Botswana is Jackson Oz, opstandige, jonge wetenschapper en gids op safaritochten net zo hard op zoek naar een verklaring voor het vreemde gedrag dat de leeuwen daar vertonen. Oz wordt gespeeld door James Wolk die onverwachts de harten van veel Mad Men-liefhebbers stal met zijn vertolking van het personage Bob Benson. De serie past nu al prima in het rijtje van de eerdergenoemde zomerseries van CBS, want de eerste aflevering was…’Not great, Bob!’

What if, all accross the globe, the animals decided: 'no more!'?

Het uitgangspunt van het verhaal van Zoo is best interessant; wat gebeurt er als alle dieren zich ineens tegen ons keren? Dan zijn we in ieder geval in de minderheid, en zouden we veel aanvallen niet eens aan zien komen. Gelukkig houdt Zoo het in de eerste aflevering even bij dieren die je meestal wel aan ziet komen (tenzij je in een steegje ergens in L.A. staat te wildplassen); leeuwen. In L.A. breken er twee uit de dierentuin en doden twee eerder genoemde wildplassende mannen in de stad. In Botswana zijn de vrienden van Cecil de leeuw het ook helemaal zat en een troep valt een groep safaritoeristen aan, waarbij slechts één toeriste het overleeft. Wanneer zij gevonden wordt door Jackson Oz en diens collega Abraham Kenyatta (Nonso Anozie, Xaro Xhoan Daxos in Game of Thrones), gaat het helemaal mis. Als matige CGI je niet stoort, levert dit best wel spannende tv op. Tot zover in ieder geval nog niks mis met de serie.

Maar helaas moest er nog een extra element in de serie gebracht worden. De serie is overigens gebaseerd op een boek, dus soms moet je nou eenmaal roeien met de riemen die je hebt. Maar dat extra element wordt al in de eerste aflevering stuntelig aan het licht gebracht; het is allemaal één grote samenzwering. En dat had wat mij betreft niet gehoeven, die dieren hoeven echt niet nog meer redenen te hebben om mensen aan te vallen. Ik geloof je namelijk best als je zegt dat ze gewoon boos zijn omdat we ze uitbuiten.

In L.A. gaat journaliste Jamie Campbell geheel in stijl van Zoe Barnes (een rol van actrice Kate Mara, 24) op zoek naar de echte reden voor het vreemde gedrag van de leeuwen die uit de dierentuin zijn losgebroken. Zij vermoedt dat het ligt aan het feit dat de leeuwen sinds kort ander voer krijgen. Dat voer wordt gemaakt door een conglomeraat dat, hoe kan het ook anders, bovendien ook eigenaar is van de krant waarvoor zij werkt. Jackson wordt op zijn beurt geplaagd door het nalatenschap van zijn vader; een serie bizarre videoboodschappen die zijn vader zijn baan als professor bij Harvard hebben gekost. Jackson wil niets weten van de video’s en veracht zijn vaders standpunt ten aanzien van het natuurlijke instinct van dieren. Dat begint langzaam te veranderen wanneer hij zelf slachtoffer wordt van de boze leeuwen in het reservaat en hij hun gedrag niet toe kan schrijven aan een natuurlijk jachtinstinct.

De introductie van deze twee complottheorieën en de uitwerking ervan voelen enorm geforceerd en dragen wat mij betreft niets bij aan het uitgangspunt dat de dieren boos zijn en mensen beginnen aan te vallen. Maar CBS kiest de series altijd goed uit in de komkommertijd, de concurrentie van goede kwaliteitsdrama’s is miniem en mensen blijken dan wel te porren voor een (sci-fi) thriller. En hoewel deze aflevering bij vlagen meer een komedie lijkt (of zelfs een romantische komedie wanneer Jackson geheel ‘Say Anything’- stijl een stereo boven zijn hoofd houdt om een jacht te verstoren), is het toch net spannend genoeg om meer te willen zien. Prima afleiding tussen het barbecueën en zonnebaden door dus, maar helaas ook niet meer dan dat.

Zoo
© CBS
Volg Zoo