8
Dave Scholting geeft "You - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Dave Scholting op 16 december 2019.
4
0

You - Seizoen 1

You is een serie uit 2018 die door de zender Lifetime in Amerika werd uitgezonden en internationaal bij Netflix is te zien. De serie is een bewerking van de gelijknamige roman van Caroline Kepnes. Joe Goldberg (Penn Badgley, Gossip Girl), een jongeman die in een boekwinkel werkt, ontmoet op een dag het meisje van zijn dromen. Vanaf dat moment wordt het meisje, Genevere Beck (Elizabeth Lail, Once Upon a Time) een obsessie voor hem. Joe is ervan overtuigd dat hij en Beck, zoals haar vrienden haar noemen, bij elkaar horen en keurt zo'n beetje iedereen die dichtbij Beck staat af. Met name het vriendje van Beck, rijkeluiszoontje Ben (Lou Taylor Pucci), en haar beste vriendin Peach (Shay Mitchell, Pretty Little Liars) moeten het ontgelden.

You

Joe is dan misschien wel obsessief en gevaarlijk, hij heeft niet helemaal ongelijk over de mensen rondom Beck. Het wordt al snel duidelijk dat zowel Ben als Peach niet echt goed voor Beck zijn. Zij kan door deze twee mensen niet volledig zichzelf zijn. Ook krijgt zij niet de kans om zichzelf verder te ontwikkelen. Alleen gaat Joe wel erg ver om dit voor Beck ongevraagd op te lossen. Het duurt dan ook niet lang voordat Joe zich genoodzaakt voelt om zich van Ben en Peach te ontdoen, moord dus. Of het ook zover komt voor één of beide personages laat ik even in het midden. Intussen weet Joe zich met zijn toch wel innemende karakter steeds verder in het leven van Beck te wurmen. Het is zowel griezelig als interessant om te zien hoe eenvoudig Joe dit eigenlijk weet te doen en wat de rol van sociale media hierin is.

Joe is charmant, geestig, romantisch, behulpzaam .... en levensgevaarlijk

You zou je kunnen omschrijven als een romantische thriller. Dat leest tegenstrijdig, romantiek en thriller, maar toch is het zo. Aan de ene kant weet je als kijker namelijk dat Joe's obsessie ontzettend gevaarlijk is voor Beck en haar omgeving en dat dit vrijwel zeker niet goed kan aflopen. Aan de andere kant zie je ook hoe charmant, geestig, romantisch en behulpzaam Joe is en hoop je vreemd genoeg toch dat hij Beck voor zich weet te winnen. Dat geeft je als kijker een gek, apart gevoel. Dit is dan ook de verdienste van acteur Penn Badgley die het personage Joe zo goed weet neer te zetten en uit weet te diepen, dat je méér dan alleen maar de obsessieve maniak in hem ziet.

[image-109026]

You is een goede serie met een intrigerend verhaal. Behalve spanning en romantiek bevat de serie ook een dosis humor. Ik heb een aantal keren flink moeten lachen om de manier waarop Joe bepaalde situaties ziet voor zichzelf en hoe hij deze oplost. Er zitten wel enkele scènes in die nogal vreemd kunnen overkomen. Zo heeft Beck in haar appartement een groot raam aan de straatzijde, maar geen gordijnen. De mensen op straat kunnen dus gewoon bij haar naar binnen kijken en zij naar buiten. Erg vreemd dus dat als zij zich omkleed voor dat raam of seks heeft met haar vriendje en Joe haar vanaf de overkant van de straat in de gaten houdt, Beck dit totaal niet door lijkt te hebben.

Netflix heeft de rechten van You intussen overgenomen en een tweede seizoen verschijnt op 26 december op de streamingdienst. Ik ben benieuwd of ze de serie, die wederom om Joe zal gaan, net zo goed als dit eerste seizoen hebben weten te maken. Ik ga in elk geval weer kijken naar het vervolg van You. Als mooi eindcijfer geef ik een 8.
Volg You
The Death of Jonathan Moore
The Death of Jonathan Moore