Geschreven door anonymous op 9 februari 2019.
4
0

You - Seizoen 1

Well, hello there. Who are you?

[image-110309]

Het eerste seizoen van You gaat over Joe Goldberg (Penn Badgley, Gossip Girl) en zijn obsessie. Jongen ontmoet meisje in boekenwinkel. Joe wordt halsoverkop verliefd op Beck (Elizabeth Lail, Once Upon a Time). Een en al romantiek, zou je denken. De vlinders die hij voelt voor haar zijn niet genoeg. Nee, hij wil alles van haar weten en hij bijt zich vast in haar leven. Obstakels? Die zijn er voor Joe niet. Beck is van hem en van niemand anders.

Joe is een outsider en hij woont in New York City… klinkt bekend? Hallo Dan Humphrey! Humphrey, een van de karakters uit Gossip Girl, hield er ook wat stalkerige trekjes op na. Toch stopt daar de vergelijking wat mij betreft. Door het gebruik van een voice-over krijgt de serie een heel intieme sfeer. De kijker zit dicht op de huid van Joe en komt alles over hem te weten. Dat maakt zijn personage minder zwart-wit, zelfs gelaagd. Joe is een vriendje. Joe is een stalker. Maar het allerbelangrijkste: Joe ontfermt zich over zijn buurjongetje. Kortom, Joe komt sympathiek over. Net als Dexter, waar ik de hele tijd aan moest denken door de manier waarop de voice-over wordt ingezet en het soort humor dat door beide voice-overs wordt gebruikt.

Zijn deze twists acceptabel? Ja. Zijn ze geloofwaardig? Nee.

You is creepy. Joe is creepy. Het is verontrustend wat mensen allemaal van je te weten kunnen komen. Als je denkt dat het niet erger kan, doet Joe er nog een schepje bovenop. Zijn deze twists acceptabel? Ja. Zijn ze geloofwaardig? Nee. Hoe krijgt Joe bepaalde acties voor elkaar? Waarom komt hij er steeds mee weg? Deze onrealistische situaties kunnen een nadeel zijn, maar als je er doorheen kijkt en het allemaal niet zo serieus neemt, schieten de afleveringen als een sneltrein voorbij. Gelukkig neemt de serie zichzelf ook niet al te serieus waardoor er regelmatig wat te lachen valt. Dan nog het einde. De beste twist van allemaal. Helemaal niet wat ik gedacht had.

Wat mij het meeste aanspreekt is dat You op sommige momenten voelt als een combinatie tussen Gossip Girl en Dexter, hoe gek dat ook klinkt. Het is mooi om te zien hoe het ene verhaal ervoor kan zorgen dat je een ander verhaal opnieuw beleeft Het eerste seizoen van You is niet perfect, bepaalde twists en gebeurtenissen zijn iets te ver gezocht, maar de serie is wél verslavend.
Volg You
The Death of Jonathan Moore
The Death of Jonathan Moore