9
Hessel Hoekstra geeft "Years and Years - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 13 januari 2021.
4
0

Years and Years - Seizoen 1

Hoe zou de wereld er over vijftien jaar uitzien? Met die vraag maakte Russell T. Davies in 2019 de miniserie Years and Years. De toekomst die Davies ons voorschotelt is echter geen prettige. In deze serie wordt Donald Trump herkozen en zijn tweede termijn zet de politieke verhoudingen in de wereld op scherp, met alle gevolgen van dien. De Britse zakenvrouw Vivienne Rook (Emma Thompson, Angels in America) ziet deze chaos als het startschot voor een politieke carrière. Onderhand zien we door de ogen van de broers en zussen van de familie Lyons hoe deze gebeurtenissen impact hebben op hun persoonlijke levens.

Years and Years heeft veel weg van Black Mirror en de Doctor Who-aflevering Turn Left

Years and Years is een onheilspellende serie die veel weg heeft van Black Mirror. Vooruitgang in de technologie gaat gepaard met verontrustende sociale en politieke ontwikkelingen. Door gebruik te maken van beelden, personen en namen uit de echte wereld, krijg je sterk het gevoel dat Davies’ beeld van de toekomst zomaar zou kunnen gebeuren. Ook zag ik de nodige gelijkenissen met Turn Left, een aflevering van Doctor Who uit 2008 die Davies ook geschreven heeft. In deze aflevering speelt Davies met het idee wat voor rampen er in het Doctor Who-universum zouden plaatsvinden als de Doctor er niet zou zijn.

Toen ik met de eerste aflevering begon, dacht ik dat de serie inmiddels al een beetje achterhaald is. Het is inmiddels 2021 en er zijn in de echte wereld dingen gebeurd waar Davies in zijn toekomstvisie geen rekening mee heeft gehouden, zoals de coronapandemie en de verkiezingsoverwinning van Joe Biden. Maar tegen het einde gebeurde er iets schokkends dat heel dichtbij kwam. Zeker in de eerste paar weken van 2021 is dit een scenario dat we wellicht kunnen zien. Vanaf dat moment werd Years and Years een achtbaan van rampen die gemakkelijk binnen een paar jaar kunnen plaatsvinden (en die soms nu al gaande zijn).

De grote schaal van de staat van de wereld wordt klein en persoonlijk gemaakt

Maar de grote schaal waarop deze rampen plaatsvinden wordt klein en persoonlijk gemaakt door te zien hoe broers en zussen van de familie Lyons hiermee omgaan. Financieel adviseur Stephen (Rory Kinnear, Penny Dreadful) maakt zich zorgen om de relatie die zijn dochters met nieuwe digitale technologie hebben, terwijl een economische crisis op de loer ligt. Politiek activiste Edith (Jessica Hynes, W1A) wordt steeds cynischer na de zoveelste catastrofe. Gemeenteambtenaar Daniel (Russell Tovey, Quantico) wordt verliefd op een Oekraïense vluchteling die vanwege zijn geaardheid is gevlucht. En kantinedame Rosie (Ruth Madeley, Cold Feet) probeert het hoofd boven water te houden als alleenstaande moeder in een rolstoel.

Alle vier de acteurs weten oprecht en realistisch te spelen. Hun handelingen bevinden zich vaak in een moreel grijs gebied. Ze doen wat denken wat goed is voor zichzelf en hun familie. Dit maakt sommige momenten daadwerkelijk hartverscheurend, maar wekt soms ook begrip op voor de meest misselijkmakende acties. Maar hoe erg de familie ook uit elkaar lijkt te vallen, alles wordt bij elkaar gehouden door hun grootmoeder Muriel (Anne Reid, Coronation Street), die een fantastische rol heeft. De band tussen oma en haar kleinkinderen geeft de serie gelukkig ook nog de nodige warmte en luchtigheid, tussen alle nare gebeurtenissen door. Ook Emma Thompson speelt de sterren van de hemel. Hoewel we haar rol vaker hebben gezien en deze duidelijk gebaseerd is op figuren als Donald Trump, Boris Johnson of Nigel Farage, is haar verhaallijn zeer overtuigend en vliegt het nergens uit de bocht.

Years and Years is een pijnlijk actuele miniserie die laat zien hoe onze wereld er binnen vijftien jaar uit zou kunnen zien. Zelfs anderhalf jaar later, nu de realiteit de serie soms ingehaald lijkt te hebben, gebeuren er nog verrassend actuele dingen. Maar door te laten zien hoe grote gebeurtenissen in de wereld effect hebben op de doorsnee mensen, maakt schrijver Russell T. Davies de serie intiem en persoonlijk. Ik vind het jammer dat ik deze niet in 2019 al had gezien, want dit is echt een enorme aanrader.
Volg Years and Years
Episode 6
Episode 6