6.5
Lucas Verbunt geeft "Y: The Last Man - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 4 december 2021.
2
0

Y: The Last Man - Seizoen 1

Wat gebeurt er in onze wereld als alle zoogdieren met een Y-chromosoom zomaar dood neervallen? Dat is de vraag die centraal staat in Y: The Last Man. Helaas laat de serie het antwoord op deze vraag te veel in het midden.

Het is alweer even geleden dat ik de eerste drie afleveringen van Y: The Last Man recenseerde. Inmiddels is het gehele seizoen beschikbaar op Disney+ en valt er iets te zeggen over het totaalplaatje. Alhoewel, eerlijk gezegd valt er niet zoveel te zeggen. Voor mij was Y: The Last Man namelijk weinig opmerkelijk.

In het huidige serielandschap is de middenmoot gewoon niet goed genoeg meer.

In deze serie staat een apocalyptische wereld centraal waarin plotseling alle zoogdieren met een Y-chromosoom overlijden. Dit zorgt niet alleen voor veel onbegrip, angst en rouw, maar ook voor immense problemen, aangezien er weinig vrouwen werken in bepaalde sectoren die landen draaiende moeten houden. In het midden van dit alles is er één man die op wonderbaarlijke wijze nog in leven is, en laat dat nu net de zoon zijn van de net aangewezen president van de Verenigde Staten. Uiteraard zorgt dit voor spanningen.

Ik blijf het concept van de serie ontzettend veelbelovend vinden. De makers zouden hiermee tig kanten op kunnen gaan. Helaas, zoals ik eerder al voorspelde, neemt het geen van de interessante routes. Er wordt gekozen voor een voorspelbaar verhaal dat we al vaak hebben gezien in apocalyptische series. Dat is op zich niet erg, een voorspelbaar verhaal met interessante elementen is nog steeds ontzettend vermakelijk. Y: The Last Man toont echter alleen dat verhaal, en alle zijweggetjes die het had kunnen nemen worden overgeslagen. Dat is echt ontzettend jammer.

De serie is daarnaast ontzettend traag. Erg gebeurt weinig en elke aflevering voelde onaf. Het einde is dan ook totaal niet bevredigend en laat te veel deuren open. Ik heb helemaal niks tegen cliffhangers of open eindes. Ik vind echter wel dat bepaalde verhaallijnen in het seizoen moeten worden afgesloten zodat we er in een eventueel volgend seizoen op kunnen voortborduren. Er is echter amper iets afgesloten. Alles ligt nog ergens in het midden. Daar kan ik als kijker helemaal niks mee.

De cast is zeker getalenteerd, dat is een pluspunt. Het acteerwerk is solide en overtuigend. Yorick wordt gespeeld door Ben Schnetzer (Happy Town). De rest van de cast bestaat onder andere uit Diane Lane (House of Cards (2013)) als de nieuwe, onverwacht aangewezen president van de VS; Ashley Romans (NOS4A2) als Agent 355; en Amber Tamblyn (Two and a Half Men) als de dochter van de overleden POTUS (President Of The United States). Verder bestaat de cast nog uit onder andere Olivia Thirlby (The L Word: Generation Q), Elliot Fletcher (Tell Me Your Secrets) en Marin Ireland (The Umbrella Academy).

Y: The Last Man
© FX

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind Y: The Last Man zeker geen slechte serie. Het is gewoon het perfecte voorbeeld van de middenmoot. In het huidige serielandschap, waar elke week wel weer iets nieuws wordt gelanceerd, is de middenmoot gewoon niet goed genoeg meer. Als het me niet vermaakt, zet ik het af. Eerlijk gezegd is de enige reden waarom ik de serie heb afgekeken het feit dat ik een recensie erover ging schrijven.

Inmiddels is bekend dat Y: The Last Man geen tweede seizoen zal krijgen. Wat mij betreft sla je hem dan ook over. Het punt? Net aan een voldoende, een 6,0!
Volg Y: The Last Man
Victoria