8
Hessel Hoekstra geeft "Worzel Gummidge (2019) - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 8 februari 2020.
1
0

Worzel Gummidge (2019) - Seizoen 1

Tussen 1936 en 1963 schreef Barbara Euphan Todd verschillende kinderboeken over de levende vogelverschrikker Worzel Gummidge. In de jaren zeventig en tachtig maakte ITV hier een serie over met Jon Pertwee (bekend als de derde Doctor uit Doctor Who) in de hoofdrol. Afgelopen kerst kwam de BBC met een nieuwe versie, met Mackenzie Crook (Brittania) als schrijver, regisseur en hoofdrolspeler. Ik was niet bekend met de boeken of eerdere serie. Dit project leek me vooral interessant omdat ik Detectorists (ook van Crook) een prachtige serie vond. En net als Detectorists is ook Worzel Gummidge een prachtig stukje televisie geworden.

In deze nieuwe serie verhuizen de pleegkinderen Susan (India Brown, The Stranger) en John (Thierry Wickens) naar een nieuw gastgezin in het plattelandsdorpje Scatterbook. Daar ontdekken ze al gauw dat de vogelverschrikker op de akker van hun nieuwe pleegvader tot leven komt als niemand kijkt. Worzel vraagt de kinderen om hulp omdat de oogst dit jaar dreigt te mislukken. Hun zoektocht naar antwoorden zuigt hen al gauw in een magisch avontuur.

Worzel Gummidge is een sfeervol gefilmde serie

Als ik ergens gek op ben, dan is het wel het Engelse platteland. Ik vind het uitgestrekte heuvellandschap met zijn door lage stenen muurtjes gescheiden velden echt prachtig. Deze omgeving is heel mooi in beeld gebracht. Het is wat voller, kleurrijker en levendiger gefilmd dan ik gewend ben van andere series die zich in dit soort omgevingen afspelen. Maar omdat deze serie meer op kinderen gericht is, werkt het. Wat hier ook bij helpt is de prachtige en sfeervolle soundtrack, afkomstig van de Northumbrische folkband The Unthanks (die ook verantwoordelijk was voor de muziek in Detectorists).

Mackenzie Crook is een hele fijne acteur die geknipt is voor de rol van Gummidge. Hij weet het ietwat dommige karakter heel goed te combineren met een hart van goud. Waar ik wel heel erg aan moest wennen was het ontwerp en de aankleding van Gummidge en de andere vogelverschrikkers. De maskers hebben een uitstraling alsof ze van rubber gemaakt zijn en ze komen niet altijd even overtuigend over. Gelukkig is het acteerwerk van Crook sterk genoeg om er doorheen te kijken. De rest van de acteurs doen het ook meer dan prima. Brown en Wickens doen het goed als de kinderen en Steve Pemberton (Whitechapel) is leuk als de boer bij wie Susan en John inwonen.

Worzel Gummidge is gericht op kinderen, maar bevat ook mooie momenten voor volwassenen

Worzel Gummidge is gericht op kinderen, en daardoor is de verhaallijn vrij simpel. Wel had ik soms had ik het idee dat de serie een aaneenschakeling van losse scènes was in plaats van een compleet verhaal. Wellicht hadden wat meer (en kortere) afleveringen hierbij geholpen. Maar buiten dat is deze serie heel geschikt voor een breed publiek en ook voor volwassenen valt er genoeg te genieten. Overal zijn grapjes en verwijzingen te vinden die kinderen waarschijnlijk niet door zullen hebben. Daarnaast heeft de serie een krachtige boodschap over de relatie tussen mens en natuur.

Deze nieuwe versie van Worzel Gummidge is een mooi product geworden. Het is ontzettend sfeervol en ondanks wat schoonheidsfoutjes is dit een pareltje vol met humor en hart. Helaas heeft de BBC dit in eerste instantie aangekondigd als miniserie. Ik hoop heel erg dat ze zich bedenken want hier wil ik zeker meer van zien.
Volg Worzel Gummidge (2019)
The Green Man
The Green Man