Ron Schoonwater geeft "Without Sin - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 13 april 2023.
5
0

Without Sin - Seizoen 1

Without Sin is met vier afleveringen te kort en kent mede daardoor te weinig diepgang.

Het leven van Stella Tomplinson (Vicky McClure, Line of Duty) is ingestort na de moord op haar dochter. Haar relatie met haar man is voorbij. Ze hebben nog contact maar dat helpt niet bij het verwerken van de pijn. Het is eerder het tegenovergestelde. Ze maken het zichzelf alleen maar moeilijker. Het helpt niet als de nieuwe vriendin van haar ex zwanger blijkt. Stella kan daardoor alleen nog terugvallen op haar moeder en haar baan als taxichauffeur.

Het kent spannende en integrerende uitgangspunten maar het levert uiteindelijk onvoldoende op.

Stella wordt gevraagd om de gevangen genomen moordenaar van haar kind te ontmoeten. Het is in het kader van een nieuw project dat schijnbaar goede resultaten haalt. Het helpt de slachtoffers om beter te verwerken wat hen en hun naasten is overkomen. Na oorspronkelijk te weigeren stemt Stella toch in. Wanneer ze Charles Stone (Johnny Harris, The Salisbury Poisonings) ontmoet vertelt hij haar iets wat Stella's wereld op haar kop zet.

Without Sin
© ITVX

De serie draait om de vraag of het waar is wat Charles aan Stella verteld heeft. Stella gaat op onderzoek uit en komt erachter dat de wereld er heel anders uitziet dan zij dacht. Ook de moord op haar dochter komt in een ander daglicht te staan. Het einde is verrassend maar ook enigszins voorspelbaar. Het tekent een beetje het niveau van de televisieserie. Het kent spannende en integrerende uitgangspunten maar het levert uiteindelijk onvoldoende op. De uitwerking van het verhaal is namelijk regelmatig te ver gezocht. Wanneer de schrijvers en makers er iets meer tijd en aandacht in hadden gestoken was het waarschijnlijk vele malen beter geweest.

Het geeft, net als het aantal afleveringen, het gevoel dat deze serie niet te duur mocht zijn.

Het niveau ligt niet aan het acteren van de hoofdpersonages. Dat is over het algemeen dik in orde. Wel wordt er links en rechts door een aantal acteurs op de automatische piloot gespeeld. De overduidelijke pruik op het hoofd van Vicky McClure helpt ook niet. Het geeft, net als het aantal afleveringen, het gevoel dat deze serie niet te duur mocht zijn. De wijze waarop het plot wordt afgeraffeld helpt dat beeld in stand te houden. Jammer, want als de serie meer aandacht had gehad voor de verschillende standpunten en achtergronden had Without Sin meer diepgang gekregen. Nu blijft het iets teveel hangen in goede bedoelingen.
Volg Without Sin
Episode 4
Episode 4