9
Wichita van Rijkom geeft "Witches of East End – Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 23 december 2013.
0
0

Witches of East End – Seizoen 1

Na de eerste aflevering was ik dolenthousiast. Wat een veelbelovende serie leek Witches of East End. Hekserij heeft mij altijd al getrokken, en de combinatie van drama en spanning die tijdens de pilot aanwezig was, maakte deze serie voor mij een van de ontdekkingen van dit jaar. Toen had ik echter pas een klein deel gezien van deze tien afleveringen tellende serie. Zou ik er na het zien van alle afleveringen dus nog altijd zo over denken? Inmiddels is de finale van Witches of East End uitgezonden en het tweede seizoen al aangekondigd. Een verstandige keus, of kon deze serie niet opleven naar diens verwachtingen?

In een snel tempo gaan we dit seizoen door het leven van de familie Beauchamp. Moeder Joanna (Julia Ormond, Mad Men) blijkt samen met haar dochters Ingrid (Rachel Boston, American Dreams) en Freya (Jenna Dewan-Tatum, American Horror Story) al heel wat levens achter de rug te hebben. Door een vloek zijn haar dochters gedoemd iedere 20 á 30 jaar te sterven waarna ze weer herboren worden en hun leven weer van voor af aan beginnen. Dit keer heeft Joanna echter besloten haar dochters niet te vertellen over hun krachten, en afkomst. Wat resulteert in een grote chaos wanneer ze hier eindelijk achter komen. Zuster Wendy (Mädchen Amick, Freddie) zet dit nog eens in een sneltreinvaart wanneer zij na jarenlange afwezigheid arriveert. Ze heeft een angstige boodschap over haar familie ontvangen en komt hen waarschuwen.

Dit seizoen van Witches of East End draait om een shapeshifter die het gemunt heeft op de familie Beauchamp. Iemand uit hun verleden is terug en met maar een doel: de familie kapot maken. Wie de vijand is, komen we langzaamaan achter naarmate het seizoen vordert. Deze persoon blijkt een duidelijke reden te hebben voor zijn of haar wraakgevoelens en zal er dan ook alles aan doen om dit beoogde doel te bereiken. Het verhaal wordt met een bepaalde duisterheid verteld. In combinatie met de puzzelstukjes die langzaamaan op hun plek vallen, wordt deze serie een sterk geheel. Iedere week werd ik weer meegezogen in een nieuwe aflevering en was ik benieuwd naar alles wat ik de volgende keer weer te weten zou komen.

Freya’s complexe relatie met verloofde Dash Gardiner (Eric Winter, Good Christian Belles) en diens broer Killian (Daniel DiTomasso) zorgt er voor dat ook de liefhebbers van romantiek genoeg leuks hebben om naar te kijken. Deze driehoeksrelatie brengt heel wat spannende momenten met zich mee en de toekomstige schoonmoeder, Penelope (Virginia Madsen, Scoundrels), maakt dit helemaal af met haar haat/liefde verhouding met Freya. Maar ook de andere dames in deze serie worden niet vergeten. Zo zijn er gastrollen voor onder andere Freddie Prinze Jr., Jason Winston George, Joel Gretsch en Enver Gjokaj die allemaal op de een of andere manier betrokken worden bij het hectische leven van deze heksen. Een erg sterke cast dus, wat ook wel duidelijk naar voren komt in het acteerwerk.

De vergelijking met Charmed wordt al gauw gemaakt bij een serie als deze en ook ik ontkwam er niet aan tijdens mijn recensie over de pilot van Witches of East End. Het is overduidelijk dat beide series meerdere gelijkenissen hebben. Maar nog altijd ben ik van mening dat dit niet storend is voor het verloop van deze show. De serie weet ondanks al deze overeenkomsten toch een goed, mooi en nieuw verhaal te vertellen wat al met al een heel ander sfeertje met zich meebrengt dan Charmed. Die laatste was namelijk geschikt voor alle leeftijden, terwijl Witches of East End in mijn ogen meer een wat ouder publiek van jongvolwassenen aanspreekt. Zo enthousiast als ik over de serie was na de eerste aflevering, zo enthousiast ben ik eigenlijk nog altijd! Tijdens de finale sluiten we samen met de cast een hoofdstuk af en openen we meteen ook weer een nieuw hoofdstuk vol vragen en avonturen. Iets waar ik nu al naar uit kijk om meer over te gaan ontdekken! Ik vind het echt een geweldige show en kan niet wachten tot het tweede seizoen zal verschijnen.
Volg Witches of East End
For Whom the Spell Tolls
For Whom the Spell Tolls