9.5
Sandra Hutchison geeft "Wisting - Seizoen 1 (DVD)" een 9.5.
Geschreven door Sandra Hutchison op 19 november 2019.
0
0

Wisting - Seizoen 1 (DVD)

In de Noorse serie Wisting krijgt hoofdinspecteur William Wisting (Sven Nordin, Mot i brøstet) te maken met een lijk. Vermoedelijk het zoveelste slachtoffer van een seriemoordenaar. Omdat het hier om een Amerikaanse moordenaar gaat, wordt de FBI ingeschakeld. Voor FBI-agent Maggie ( Carrie-Anne Moss, The Matrix ) is dit een tweede kans om de dader te pakken te krijgen en ze zet dan ook alles op alles om dat te laten slagen. Ze heeft alleen weinig vertrouwen in de Noorse werkwijze.

Williams eigenzinnige dochter Line (Thea Green Lundberg, Occupied) ) is, op haar beurt, werkzaam bij de plaatselijke krant als misdaadjournaliste en raakt steeds meer betrokken bij de zaak. Maar hoe meer de pers te weten komt, hoe meer de zaak in het honderd dreigt te lopen.

Wisting
© Viaplay

De verhaallijn in deze spannende serie is gebaseerd op twee bestsellers van auteur Jørn Lier Horst, namelijk De kluizenaar en Jachthonden. Wisting is niet het eerste Scandinavische verhaal dat als serie verschijnt. Dit misdaadverhaal is er echter wel een die met kop en schouders uitstijgt boven de rest. Het verhaal zit erg goed in elkaar en houdt je tot het einde in zijn greep. Het acteerwerk is bovengemiddeld goed en zelfs als je niet zo gek bent op dit genre, is het aanschaffen van deze serie toch het overwegen waard.

Jammer genoeg is de Canadese actrice Carrie-Anne Moss alleen in de eerste helft van de serie te zien. Maar dat is dan ook echt het enige minpuntje aan deze serie. Het samenspel tussen haar en Sven Nordin is sterk, ook in de dialogen met de andere acteurs valt ze op.

Desalniettemin is ook de tweede helft van de serie het bekijken waard, het verhaal krijgt dan een originele twist. Sven Nordin wordt beschuldigd van het manipuleren van bewijsmateriaal en doet er alles aan om zijn onschuld te bewijzen. In deze tweede helft krijgt de jonge actrice Thea Green Lundberg meer de kans om zichzelf te bewijzen en met succes!

Naast de prima cast en het ijzersterke verhaal is het wederom de rauwheid die opvalt. Met dit natuurlijke samenspel, de mimiek en de kort maar krachtige teksten, waar de Scandinavische series inmiddels om bekend staan, onderscheiden ze zich van de Amerikaanse (over de top) series. Dit in combinatie met een aantal mooie natuurbeelden maakt deze serie tot één die je gezien moet hebben. Een aanrader voor iedere liefhebber van dit genre.
Volg Wisting
Episode 4
Episode 4