7
Helgoned geeft "Will & Grace - Seizoen 9 (DVD)" een 7.
Geschreven door Helgoned op 29 april 2020.
2
0

Will & Grace - Seizoen 9 (DVD)

De terugkeer van Will & Grace startte met een korte special over de Amerikaanse verkiezingen. Deze viel zo goed in de smaak bij de kijkers, dat er besloten werd om nieuwe afleveringen te bestellen. Officieel heet dit Will & Grace The Revival Seizoen één, maar het wordt ook wel aangeduid als het negende seizoen. In Nederland zijn de afleveringen van de herstart van de serie wekelijks te volgen op TLC.

Will & Grace
© NBC

De homoseksuele Will Truman (Eric McCormack, Atypical), en de heteroseksuele Grace Adler (Debra Messing, The Mysteries of Laura) zijn inmiddels allebei gescheiden en Grace besluit om weer bij Will in te trekken in zijn oude vertrouwde appartement. In het zelfde complex woont ook hun beider vriend de ook homoseksuele Jack McFarland (Sean Hayes, The Millers). Een ander hoofdpersonage is vriendin en excentrieke millionaire Karen Walker (Megan Mullally, Bob’s Burgers).

De serie draait om de hechte vriendschap tussen Will en Grace, hun zoektocht naar ‘de ware’ en hun interactie met heel veel snedige opmerkingen en cynisme, maar ook veel liefde voor elkaar. De chemie tussen de hoofdrolspelers blijft een genot om naar te kijken. De serie wijkt wel af van de serie uit 2006, de ontwikkelingen uit de niet geheel geslaagde slotafleveringen zijn deels losgelaten en Karen’s heerlijk scherpe huishoudster Rosario is er ook niet meer bij.

De herstart van de serie begon met politieke satire, en dat zet zich door in de eerste aflevering waarin Grace een opdracht krijgt om een deel van het witte huis opnieuw in te richten. Helaas vond ik die aflevering veel minder geslaagd dan latere afleveringen, waarin meer wordt teruggegrepen op de grappige verhaallijnen zoals regisseur James Burrows (ook bekend van Cheers) die zo mooi kan schetsen, zoals wanneer Will en Grace verliefd worden op dezelfde man, of Jack ontdekt dat hij misschien vader is. Het seizoen heeft weer een aantal beroemde gasten waaronder Alec Baldwin (The Looming Tower), Minnie Driver (Speechless), Jane Lynch (Criminal Minds), Blythe Danner (Gypsy) en Harry Coninck jr (Kevin Can Wait).

Will & Grace
© NBC

Deze dvd-uitgave huisvest de zestien afleveringen op twee schijfjes. Een twaalf pagina’s tellend boekje met andere series die door Universal op dvd zijn uitgebracht is bijgevoegd. De leuke extra’s zijn drie korte documentaires en een gag reel met grappige blunders van de cast. De documentaires zijn Back to the Beginning, een terugblik op het ontstaan van de serie in 1998 toen het een baanbrekende en soms controversiële serie was. Verder is er Reuniting the Team waarin de totstandkoming van deze herstart wordt belicht. Tot slot is er Classic Comedy, waarin de speciale humor van de serie wordt besproken. Ik raad deze dvd-uitgave zeker aan, niet zo vernieuwend als bij de start, maar beter dan de voorgaande twee seizoenen.
Volg Will & Grace
It's Time
It's Time