9
Wichita van Rijkom geeft "Wie is de Mol? - Seizoen 18" een 9.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 18 april 2018.
3
0

Wie is de Mol? - Seizoen 18

Ruim 3,5 miljoen mensen zagen de ontknoping, alle mediakanalen stonden er vol mee… Wie seizoen 18 van Wie is de Mol? heeft gemist heeft echt iets bijzonders aan zich voorbij laten gaan, want wat een waanzinnig seizoen was dit zeg! Voor de niet-kenners zal ik kort uitleggen waar dit programma over gaat. In Wie is de Mol? strijden bekende Nederlanders in het buitenland om een prijzenpot die zij zelf vullen door opdrachten goed uit te voeren.

Eén van de deelnemers is ‘de mol’, wat inhoudt dat deze stiekem het spel saboteert en juist geld uit de pot probeert te halen. De kandidaten moeten uitzoeken wie de saboteur is want iedere aflevering valt er één van hen af die in de test de minste vragen goed heeft over de identiteit van de mol. Aan het eind van ieder seizoen zijn er drie finalisten, de winnaar, de verliezer en de mol. En wordt tijdens een speciale uitzending bekend gemaakt wie de saboteur is en hoe deze zijn/haar medespelers heeft dwarsgezeten.

De drie finalisten konden allemaal op ongeveer zo’n 33% van de stemmen rekenen waardoor er dan ook geen duidelijke mol uitsprong.

Tijdens dit achttiende seizoen kwamen de BN-ers weer uit verschillende beroepsgroepen. Zo deden presentatoren Jan Versteegh en Ron Boszhard, zangers Bella Hay en Ruben Hein, cabaretier Emilio Guzman, illustrator Jean-Marc van Tol, actrice Loes Haverkort, schrijfster Stine Jensen, nieuwslezer Simone Weimans en modeontwerpster Olcay Gulsen ditmaal mee aan Nederlands populairste reality-tv spelprogramma. Bijzonder dit jaar was dat voor het eerst de deelnemers niet allemaal op dezelfde plek, maar verspreid over verschillende landen aan hun avontuur begonnen. In teams van twee bevonden de kandidaten zich verspreid door de voormalige Sovjet-Unie waarbij Armenië, Azerbeidzjan, Kazachstan, Oekraïne en Rusland de speelvelden waren. Uiteindelijk verbleven de teams hier maar één dag en verhuisde de productie al gauw naar Georgië voor de rest van het seizoen. Hier werden iedere aflevering weer zeer uiteenlopende opdrachten uitgevoerd. Van pakjes bezorgen met de trein en vlaggen verzamelen tijdens het raften tot woordzoekers in een loods en verhuizingen met een Lada.

Volgens kenners was de mol dit jaar één van de beste mollen ooit en eerlijk gezegd kan ik dit wel beamen. Het spel werd zo geniaal gespeeld dat tijdens de finale de meningen van heel Nederland verdeeld waren. De drie finalisten konden allemaal op ongeveer zo’n 33 procent van de stemmen rekenen waardoor er dan ook geen duidelijke mol uitsprong. Ook de montage verdient hierbij wat complimenten want in het verleden hebben de makers nog wel eens wat steekjes laten vallen met te duidelijke hints naar de kijkers toe. Iets waar deze keer totaal geen sprake van was. Tijdens de ontknoping stapte Jan Versteegh naar voren als uiteindelijke mol, bleek Olcay Gulsen de verliezer en werd Ruben Hein gekroond tot winnaar. Hij bleek als enige deelnemer de naam van de mol te hebben ingevuld tijdens de eindtest en was daarmee dan ook dubbel en dwars de overduidelijke winnaar. In de backstage beelden nadien werd duidelijk dat Jan nogal een waaghals was en als mol de productie meerdere keren het angstzweet deed doen uitbreken.

Volgens kenners was de mol dit jaar één van de beste mollen ooit en eerlijk gezegd kan ik dit wel beamen.

Ron Boszhart gaat de boeken in als pechvogel van dit jaar. Hij kreeg het namelijk voor elkaar niet één maar twee keer weggespeeld te worden. Tijdens de allereerste opdracht kwam hij gelijk al oog in oog te staan met de mol en verloor hij zijn plek nog voordat hij mee mocht reizen naar Georgië. Tijdens de tweede aflevering kreeg hij echter de kans terug te keren al moesten de kandidaten hem dit wel gunnen. Dit was niet het geval waardoor na een smeekbede van vijftien minuten Ron uiteindelijk definitief het spel moest verlaten. Diezelfde aflevering besloot Jean-Marc op eigen initiatief te vertrekken. Hij vond het allemaal te stressvol tot verbazing van menig kijker. De meest bijzondere opdracht was misschien wel ‘Niets is wat het lijkt’ tijdens aflevering vier. Een opdracht waarbij de deelnemers een intens gesprek voerden met presentator Art Rooijakkers waarbij, zo bleek later, de mol bij hen allen vlak achter hen langs liep. Een gedurfde actie die niemand opviel!

Ik durf mezelf toch wel een Molloot (verzamelnaam voor Wie is de Mol?-fans) te noemen en heb genoten van dit seizoen! Vorig jaar vond ik de mol geweldig gespeeld maar dit jaar overtrof de mol al mijn verwachtingen. De sfeer tussen de kandidaten onderling was wel iets minder gezellig maar als kijker veranderde dit gelukkig weinig aan het kijkplezier. Er is trouwens wel al belangrijk nieuws over het volgende seizoen want presentator Art heeft na zes seizoenen besloten ermee op te houden. Een waardige opvolger is inmiddels gevonden in oud-kandidaat Rik van de Westelaken die in het verleden ook al eens de Wie is de Mol?-nabeschouwing Moltalk heeft gepresenteerd. Een goede keus vind ik persoonlijk, laten we hopen dat hij aankomend seizoen te maken krijgt met weer zo een goede mol en kandidaten als dit jaar!

[image-97616]
Volg Wie is de Mol?
Finale