8.5
Liesbeth de Raaf geeft "Wie is de Mol? - Seizoen 17" een 8.5.
Geschreven door Liesbeth de Raaf op 20 april 2017.
4
1

Wie is de Mol? - Seizoen 17

Wie is de mol bestaat al zeventien jaar. Telkens aan het begin van het nieuwe jaar mogen we een aantal maanden lang raden, wie de mol is. Ik begon met het kijken naar Wie is de Mol op aanraden van een voormalige collega en ontdekte meteen de spanning van het speculeren over de mol. Dat was seizoen dertien en ik ben nog steeds een fan. Het moment dat iemand het rode scherm te zien krijgt aan het einde van het programma is altijd, enorm spannend. Diegene ligt direct uit het spel, maar er kunnen ook afleveringen bijzijn met de verrassing dat er niemand weg hoeft.

Degene die het minst weet, ligt uit het spel, behalve de mol, die hoeft nooit naar huis.

De kandidaten
Dit jaar kende ik een aantal van de kandidaten; Jochem van Gelder (Lachen om Home Video's) was de bekendste, daarnaast zei de naam Yvonne Coldeweijer (Telekids) mij ook wel wat. Imanuelle Grives herkende ik meteen als Dorien uit Celblok H. Wie is de mol is een programma dat veel extra bekendheid aan iemand kan geven. Dit hebben we in de voorgaande jaren met name bij Rik van de Westelaken (NOS Journaal) kunnen zien. Jeroen Kijk in de Vegte (De Slimste Mens) kwam me niet bekend voor, net zoals de auteur Roos Schlikker (De Wereld Draait Door). Daarnaast speelden er een aantal acteurs mee, namelijk; Sigrid ten Napel (Penoza) en Thomas Cammaert (Soldaat van Oranje). Verder zagen we danschoreograaf; Vincent Vianen (So You Think You Can Dance), wetenschapsjournalist; Diederik Jekel (De Wereld Leert Door) en cabaretière; Sanne Wallis de Vries (Mees Kees).

Wie is de Mol?
© AVROTROS

De opdrachten
Oregon in de Verenigde Staten was dit jaar aan de beurt als locatie en dat bleek een geweldige keuze te zijn. Het leek alsof het gemaakt was voor het programma. De 'Painted Hills' waren een genot voor het oog en Fort Rock werd als oud, westernstadje ingezet, met de toepasselijke naam; Moltown. De opdracht waar ze bij moesten fietsen en de opdracht in de hooiberg vond ik wat aan de saaie kant. Het gebruik van walkietalkies valt vaak tegen, aangezien er dan flink gesaboteerd kan worden en niemand over etherdiscipline lijkt te beschikken. Iets waar Ellie Lust (Opsporing Verzocht) in het vorige seizoen zich nogal over kon opwinden. In dit seizoen is het vooral Diederik Jekel die zich hierover druk maakt. Nogal zinloos eigenlijk, aangezien het logisch is, dat er altijd iemand bezig is met de boel te saboteren, dus ik zou eerder verbaasd zijn als de communicatie met de walkietalkies vlekkeloos verloopt.

De mol van 2017
De mol van dit seizoen was een verrassing voor veel mensen en het was een mol met veel charisma. Tot in tegenoverstelling met vorig jaar werd deze mol niet al te snel ontmaskerd. In Wie is de Mol lopen gewone kandidaten eveneens te mollen en de mol hoeft technisch gezien niet eens zoveel moeite te doen. Gelukkig heeft Wie is de Mol nog veel meer te bieden dan alleen het raden van de mol. De locaties en de opdrachten maken namelijk ook veel uit. Nog een belangrijk ingrediënt van Wie is de Mol is de presentator; Art Rooijakkers (Peking Express). Het presenteerwerk is echter niet zonder risico's voor hem, aangezien hij vorig jaar door een insect gebeten werd en dit jaar raakte hij lichtgewond aan zijn hoofd. Ondanks alles blijft hij het presenteren met een stalen gezicht, zodat hij niks zal verraden over de identiteit van de mol.

Volgend seizoen
Ik kijk nu al uit naar de mol van 2018, het afkicken is helaas weer begonnen. Aan het einde van het programma vind ik het altijd jammer dat het niet vaker in een jaar georganiseerd wordt. Ik zou zo alle afleveringen opnieuw willen bekijken, maar dan bijvoorbeeld met het commentaar van de mol erbij. Ik verwacht in ieder geval weer een geweldige locatie en een fantastische mol met superkandidaten. Over Art Rooijakkers als presentator ben ik erg tevreden, dus uiteraard verwacht ik hem ook weer terug. Het lijkt erop, alsof het telkens moeilijker wordt om hier bekende Nederlanders voor te vinden, dus daar verwacht ik minder van. Dit hoeft uiteraard helemaal niet erg te zijn, want zo krijgen de redelijk onbekende Nederlanders ook een kans.
Volg Wie is de Mol?
Finale
Finale